تایید رابطه و معنی دار بودن آن
۴
مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارند.
با توجه به تایید تاثیر مستقیم مدیریت دانش بر نوآوری فرایند (فرضیه اول تحقیق) و تایید تاثیر مستقیم نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید (فرضیه سوم تحقیق)، بنابراین فرضیه تاثیر غیرمستقیم مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید از طریق نوآوری فرایند هم تایید و معنیدار برآورد میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(منبع: یافتههای پژوهش)
۴-۷-۳٫ جمعبندی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها
در این بخش با توجه به روش تحقیق ارائه شده. تجزیه و تحلیل دادهها برای آزمون فرضیههای تحقیق با بهره گرفتن از روش رگرسیون خطی ساده، رگرسیون چند متغیره، آزمون آنووا دو طرفه و معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای Lisrel و SPSS انجام گردید که منتهی به نتایج زیر گشت:
با توجه به نتایج حاصل از رگرسیون خطی ساده میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر مثبتی داد. مقدارR Square حاصل شده بین مدیریت دانش و نوآوری فرایند بیانگر این مطلب است که ۴/۶۵% از تغییرات نوآوری فرایند تحت تاثیر مدیریت دانش میباشد. همچنین مطابق با نتیجه تکنیک معادلات ساختاری هم یعنی بار عاملی بیشتر از ۳/۰ و آماره T مثبت بیشتر از ۹۶/۱تاثیر متغیر مدیریت دانش بر نوآوری فرایند نیز تایید گردید. بنابراین با توجه به نتایج فوق مشخص گردید که مدیریت دانش بر نوآوری فرایند شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی در سطح خطای پذیرش ۵% تاثیر مستقیم (مثبت) دارد و فرضیه اول مورد تایید قرار گرفت.
با توجه به نتایج حاصل از رگرسیون خطی ساده میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی داد. مقدارR Square حاصل شده بین مدیریت دانش و توسعه محصول جدید بیانگر این مطلب است که ۱/۶۷% از تغییرات توسعه محصول جدید تحت تاثیر مدیریت دانش میباشد. همچنین مطابق با نتیجه تکنیک معادلات ساختاری هم یعنی بار عاملی بیشتر از ۳/۰ و آماره T مثبت بیشتر از ۹۶/۱ متغیر مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید در سطح خطای پذیرش ۵% تاثیر مستقیم (مثبت) دارد و بنابراین فرضیه دوم تحقیق مورد تایید است.
با توجه به نتایج حاصل از رگرسیون خطی ساده میتوان نتیجه گرفت که نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی داد. مقدارR Square حاصل شده بین نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید بیانگر این مطلب است که ۴/۶۵% از تغییرات توسعه محصول جدید تحت تاثیر نوآوری فرایند میباشد. همچنین مطابق با نتیجه تکنیک معادلات ساختاری یعنی بار عاملی بیشتر از ۳/۰ و آماره T مثبت بیشتر از ۹۶/۱ تاثیر متغیر نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید در معادلات ساختاری برآورد شده، نیز تایید گردید در جامعه مورد مطالعه نوآوری فرایند بر توسعه محصول در سطح خطای پذیرش ۵% تاثیر مستقیم (مثبت) دارد و بنابراین فرضیه سوم تحقیق مورد تایید است.
با توجه به نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندگانه میتوان نتیجه گرفت که مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی داد. مقدارR Square حاصل شده بین مدیریت دانش و نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید بیانگر این مطلب است که ۷/۷۲% از تغییرات توسعه محصول جدید تحت تاثیر نوآوری فرایند و مدیریت دانش میباشد. همچنین با توجه به تایید تاثیر مستقیم مدیریت دانش بر نوآوری فرایند (فرضیه اول تحقیق) و تایید تاثیر مستقیم نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید (فرضیه سوم تحقیق) در مدل برآورد شده معادلات ساختاری، تاثیر غیرمستقیم مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید از طریق نوآوری فرایند هم تایید و معنیدار برآورد میگردد. بنابراین با توجه به نتایج مذکور فرضیه چهارم تحقیق تایید میگردد.
در نهایت با توجه به نتایج سطح خطای آزمون کمتر از ۵% آنالیز واریانس دو طرفه ( انووا دو طرفه) برای متفاوت بودن میانگین متغیرهای تحقیق با توجه به ویژگیهای سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیق و توسعه و تعداد پرسنل و نوع صنعت مشخص گردید که فرضیه پنجم یعنی ویژگی شرکتهای مختلف (نظیر: سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت) تفاوت معنیداری را در ارتباط بین متغیرها (مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید) ایجاد میکند، تایید میگردد.
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادها
۵-۱-
مقدمه
در رابطه با وضعیت مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید در داخل و خارج از کشور تحقیقات زیادی انجام شده است، اما در خصوص تعیین رابطه این سه متغیر تاکنون مطالعهای انجام نشده است. همانطور که مشاهده نمودیم در فصل اول، کلیات پژوهش شامل شرح موضوع و زمینه پژوهش، پرسشهایی که محقق در جستجوی پاسخ به آنهاست، اهداف و سابقه پژوهش، فرضیه های پژوهش، کاربردها و مزایای حاصل از پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. فصل دوم بررسی ادبیات موضوع میباشد که در این فصل به مبانی نظری متغیرهای پژوهش و رابطه آنها و همچنین مطالعات پیشین در خصوص آنها پرداخته شد. در فصل سوم روش انجام پژوهش و طراحی مدل عوامل موثر بر توسعه محصول جدید ارائه شد و همچنین شاخصهای بررسی فرضیههای پژوهش در قالب پرسشنامه مشخص شدهاند. در فصل چهارم، تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزارهای آماری اکسل، spss19 و LISREL 8.8 و بوسیله آزمونهای معرفی شده انجام گردید. مطالب این فصل به نتایج و یافتههای پژوهش، مدل نهایی پژوهش و پیشنهادات برای بانک شرکتها و پژوهشها آتی اختصاص یافته است.
۵-۲- نتیجهگیری و پیشنهادها
در این بخش نتایج و یافتههای پژوهش جهت تایید یا رد فرضیههای پژوهش ارائه میگردد. لازم به ذکر است.
همانطور که در جدول ۴-۲ قابل مشاهده است میانگین متغیر مدیریت دانش برابر ۳۲/۳، میانگین متغیر نوآوری فرایند برابر ۵۲/۳ و میانگین توسعه محصول جدید برابر ۴۷/۳ در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمسآباد مورد بررسی، میباشد که نشاندهنده این مطلب است که مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید در حد بالاتر از متوسط در این شرکتها وجود دارد. در ادامه به نتیجه فرضیههای تحقیق پرداخته میشود:
الف) نتیجه فرضیه اول پژوهش (مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر دارد): متغیر مدیریت دانش و متغیر نوآوری فرایند بصورت بالاتر از متوسط در شرکتهای مورد بررسی وجود دارد. همانطور که در فصل چهارم عنوان گردید، برای بررسی این فرضیه آزمون رگرسیون ساده بین مدیریت دانش و نوآوری فرایند انجام شد که با توجه به نتایج جدول ۴-۴ میتوان این نتیجه را گرفت که مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر مثبتی دارد. مقدارR Square حاصل شده بین مدیریت دانش و نوآوری فرایند بیانگر این مطلب است که ۶۵٫۴% از تغییرات نوآوری فرایند تحت تاثیر مدیریت دانش میباشد. از طرف دیگر در تکنیک معادلات ساختاری هم همانطور که در فصل چهارم در جدول ۴-۱۰ مشاهده میشود، مقدار بار عاملی محاسبه تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری فرایند در مدل معادلات ساختاری برآورد شده توسط نرمافزار لیزرل بزرگتر از ۳/۰ (یعنی ۴۳/۰) میباشد. بنابراین مطابق این نتیجه مدیریت دانش بر نوآری فرایند تاثیر دارد و از طرف دیگر از آنجا که آماره T این رابطه بزرگتر از ۹۶/۱ و به صورت مثبت میباشد. بنابراین در خصوص این رابطه با توجه به استنتاجات آماری برآورد شده بایستی عنوان نمود که مدیریت دانش بر نوآوری فرایند در نمونه جامعه آماری مورد مطالعه در سطح خطای ۵% تاثیر مثبت دارد و بنابراین فرضیه اول تایید میگردد.
ب) نتیجه فرضیه دوم پژوهش (مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد): متغیر مدیریت دانش و متغیر توسعه محصول جدید بصورت بالاتر از متوسط در شرکتهای مورد بررسی وجود دارد. همانطور که در فصل چهارم عنوان گردید، برای بررسی این فرضیه آزمون رگرسیون ساده بین مدیریت دانش و توسعه محصول جدید انجام شد که با توجه به نتایج جدول ۴-۵ میتوان این نتیجه را گرفت که مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد. مقدارR Square حاصل شده بین مدیریت دانش و نوآوری فرایند بیانگر این مطلب است که ۶۷٫۱% از تغییرات توسعه محصول جدید تحت تاثیر مدیریت دانش میباشد. از طرف دیگر در تکنیک معادلات ساختاری هم همانطور که در فصل چهارم در جدول ۴-۱۰ مشاهده میشود، مقدار بار عاملی محاسبه شده تاثیر مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید در مدل معادلات ساختاری برآورد شده توسط نرمافزار لیزرل بزرگتر از ۳/۰ (یعنی ۶۶/۰) میباشد. بنابراین مطابق این نتیجه مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد و از طرف دیگر از آنجا که آماره T این رابطه بزرگتر از ۹۶/۱و به صورت مثبت میباشد، در خصوص این رابطه با توجه به استنتاجات آماری برآورد شده بایستی عنوان نمود که مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید در نمونه جامعه آماری مورد مطالعه در سطح خطای ۵% تاثیر مثبت دارد و بنابراین فرضیه دوم تایید میگردد.
ج) نتیجه فرضیه سوم پژوهش (نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد): متغیر نوآوری فرایند و متغیر توسعه محصول جدید بصورت بالاتر از متوسط در شرکتهای مورد بررسی وجود دارد. همانطور که در فصل چهارم عنوان گردید، برای بررسی این فرضیه آزمون رگرسیون ساده بین نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید انجام شد که با توجه به نتایج جدول ۴-۶ میتوان این نتیجه را گرفت که نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد. مقدارR Square حاصل شده بین نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید بیانگر این مطلب است که ۶۵٫۴% از تغییرات توسعه محصول جدید تحت تاثیر نوآوری فرایند میباشد. از طرف دیگر در تکنیک معادلات ساختاری هم همانطور که در فصل چهارم در جدول ۴-۱۰ مشاهده نمودیم مقدار بار عاملی محاسبه شده تاثیر نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید در مدل معادلات ساختاری برآورد شده توسط نرمافزار لیزرل بزرگتر از ۳/۰ (یعنی ۶۹/۰) میباشد. بنابراین مطابق این نتیجه نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد و از طرف دیگر از آنجا که آماره T این رابطه بزرگتر از ۹۶/۱و به صورت مثبت میباشد، در خصوص این رابطه با توجه به استنتاجات آماری برآورد شده بایستی عنوان نمود که نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید در نمونه جامعه آماری مورد مطالعه در سطح خطای ۵% تاثیر مثبت دارد و بنابراین با توجه به نتایج مذکور فرضیه سوم تایید میگردد.
د) نتیجه فرضیه چهارم پژوهش(مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارند): متغیرهای مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید بصورت بالاتر از متوسط در شرکتهای مورد بررسی وجود دارد. همانطور که در فصل چهارم عنوان گردید، برای بررسی این فرضیه آزمون رگرسیون چند متغیری بین مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید انجام شد که با توجه به نتایج جدول ۴-۷ میتوان این نتیجه را گرفت که نوآوری فرایند و مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر مثبتی دارد. مقدارR Square حاصل شده بین مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید بیانگر این مطلب است که ۷۲٫۷% از تغییرات توسعه محصول جدید تحت تاثیر مدیریت دانش و نوآوری فرایند میباشد. از طرف دیگر با توجه به تایید تاثیر مستقیم مدیریت دانش بر نوآوری فرایند (فرضیه اول تحقیق) و تایید تاثیر مستقیم نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید (فرضیه سوم تحقیق)، در تکنیک معادلات ساختاری، تاثیر غیرمستقیم مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید از طریق نوآوری فرایند هم تایید میگردد و بنابراین فرضیه چهارم مورد قبول است.
و) نتیجه فرضیه پنج پژوهش(ویژگی شرکتهای مختلف (نظیر: سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت) تفاوت معنیداری را در ارتباط بین متغیرها (مدیریت دانش ، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید) ایجاد میکند): همانطور که در فصل چهارم ملاحظه شد، جهت بررسی این فرضیه از آزمون آنالیز واریانس دو طرفه (انووا دو طرفه) استفاده نموده مطابق با نتایج سطح خطای این آزمون (جدول ۴-۸) برای ویژگیهای سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیق وتوسعه و تعداد پرسنل کل و نوع صنعت کمتر از ۰۵% بوده، بنایراین فرضیه پنجم که مبنی بر ویژگی شرکتهای مختلف (نظیر: سن استقرار شرکت، تعداد پرسنل تحقیقوتوسعه، تعداد کارمندان و نوع صنعت) تفاوت معنیداری را در ارتباط بین متغیرها (مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید) ایجاد میکند تایید میگردد.
لازم به ذکر است که فرضیههای تایید شده تحقیق در راستای تحقیقات محققین پیشین میباشد که در جدول ۵-۱ بطور خلاصه متناسب با هر فرضیه، اسامی محقین موافق با هر فرضیه بیان شده است:
جدول ۱-۵ مقایسه نتایج تحقیق با نتایج سایر تحقیقات
فرضیه
صاحبنطران موافق با فرضیه
مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر دارد.
گالونیک و همکاران (۱۹۹۸)، گرانت (۱۹۹۶) هال و مایرز (۲۰۰۶) ، نوناکا و تاکوچی (۱۹۹۵) و یانگ لانگ و همکاران (۲۰۱۲)
مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد.
چون مورمان (۱۹۹۵)، کلارک و همکاران (۱۹۹۵)، سانگ و همکاران (۱۹۹۸)، کرینر (۲۰۰۲) و یانگ لانگ و همکاران (۲۰۱۲)