تحقیق پیمایشی
برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار میرود. تحقیق پیمایشی را به سه دسته به شرح زیر تقسیم میکنند:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الف) روش مقطعی ب) روش طولی ج) روش دلفی
در این تحقیق از روش مقطعی استفاده شده است.
روش مقطعی
روش مقطعی به منظور گردآوری دادهها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان (یک روز، یک هفته، یک ماه) از طریق نمونهگیری از جامعه انجام میشود. این گونه پژوهش به توصیف جامعه بر اساس یک یا چند متغیر میپردازد.
از روش تحقیق آزمایشی نیز با بهره گرفتن از روش های آمار استنباطی، برای آزمون فرضیهها استفاده شده است.
در طبقه بندی نوع پژوهش براساس روش، پژوهش حاضر از نوع همبستگی correlation research می باشد. همچنین این تحقیق از نظر دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه ی گردآوری داده ها ( طرح تحقیق) ، تحقیقی توصیفی descriptive research به شماره می رود که به توصیف ویژگی های نمونه و سپس تعمیم این ویژگی ها به جامعه آماری پرداخته است . تحقیقات توصیفی خود بر چند دسته هستند که این پژوهش از نوع پیمایشی آن می باشد. با تحقیق پیمایشی که توصیف به پیش بینی و تحلیل ارتباط میان متغیرها پرداخته میشودو با توجه به زمان جمع آوری داده ها ، از نوع پژوهش های مقطعی می باشد در این پژوهش از شیوه پرسشنامه مصاحبه استفاده خواهد شد. در واقع این تحقیق به دنبال جمع آوری اطلاعات برای توصیف شرایط موجود و آزمون فرضیه برای پاسخگویی به سئوالات پژوهش می باشد .
۳-۴- جامعه آماری
جامعه اماری به کل افرادی اطلاق می شود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای تحقیق دارای صفات مشترک و مسئول نتایج پژوهش مورد نظر باشند.
به عبارت دیگر مجموعه از اشیا یا عناصری است که دارای اطلاعات مورد نیاز در فرایند تحقیق بوده و هدف محقق آن است که مورد آنها نتیجه گیری کند(مال هاتر:۱۳۸۷) . دونوع جامعه آماری وجود دارد: محدود و نامحدود . جمعیت محدود دارای تعدادی اجزای ثابت و محدود است ، درحالیکه جمعیت نا محدود مشخص نیست (ونوس و همکاران:۱۳۸۸)
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افرادی است که محقق به بررسی موضوع خاص روی آنها علاقه مند است . لذا کلیه کارکنان رسمی و غیر رسمی و پیمانی قرار دادی حوزه ستادی وزارت نیرو را تشکیل می دهند. که حجم آن برابر ۳۹۸ نفر میباشد
۳-۵- متغیر پژوهش
متغیر مستقل: یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب ، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته) مشاهده شود.
متغیر مستقل در این تحقیقات عبارت است از سرمایه اجتماعی درون سازمانی و سرمایه اجتماعی برون سازمانی و ابعاد آن ها شامل بعد ساختاری، بعد شناختی و بعد ارتباطی که می خواهیم تاثیر آن ها را بر رضایت شغلی مشاهده نماییم.
متغیر وابسته: متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیرمتغیر مستقل قرار می گیرد. متغیر وابسته در این تحقیق توسعه فعالیت های رضایت شغلی از قبیل عوامل سازمانی ، ماهیت کار، محیط کار به عوامل فردی می باشد.
۳-۶- روش نمونه گیری:
نمونه گیری نیاز علمی است، چون جامعه ممکن است بسیار بزرگ باشد مسلما نمیتوان همه آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار داد پس با تعداد محدودی از پاسخ دهندگان از آن جامعه مورد نظر انتخاب شده اند و از نظر ویژگی معرف آن جامعه آماری هستند می توان نتایج حاصله از آن را به کل جامعه تعمیم داد. نمونه مورد نظر بطور تصادفی انتخاب شده است و این انتخاب براساس شانس است که هریک از افراد جامعه از شانسی برابر برای انتخاب برخوردار هستند و روش نمونه گیری تحقیق حاضر از جامعه حوزه ستادی وزارت نیرو مشخص شده است.
۳-۷- تعیین حجم نمونه
انتخاب نمونه دارای اهمیت خاصی است و اساس هرچقدر نمونه بزرگتر باشد به ویژگی های جامعه نزدیکتر بوده و تعمیم نتایج آن منطقی تر می باشد. نمونه خوب نمونه ای است که اولا به صرفه اقتصادی بوده و ثانیا معرف کل جامعه باشد.
با توجه به نظریات نمونهگیری برای جامعه محدود، فرمول تعیین حجم نمونه عبارت است از :
که در آن N، حجم جامعه که برابر ۳۹۸ میباشد. سطح خطای نوع اول() برابر ۰٫۰۵ ، ۳/۸۴= ، (حداکثر مقدار پراکندگی) و ۰۵/۰=d (حداکثر خطای برآورد نسبت) در نظر گرفته شده است. در نهایت با جایگذاری مقادیر ذکر شده حجم نمونه، ۱۹۵n= حاصل شد که در نهایت با توزیع حدود ۲۰۰ پرسشنامه تعداد ۱۷۸ پرسشنامه دریافت شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق از روش نمونهگیری کاملا تصادفی (رعایت چارچوب جامعه و انتخاب نمونههایی که نماینده جامعه بوده و قابلیت تعمیم اطلاعات آنها به جامعه وجود داشته باشد) استفاده شده است و سعی بر آن بوده که افرادی که اشراف بالایی بر موضوع دارند در نمونه آماری انتخاب شوند. در این تحقیق باتوجه به تغییرهای کیفی حجم نمونه از فرمول زیر برای بدست آوردن حجم نمونه استفاده می شود.
این آزمون برای تعداد ۳۹۸ نفر میباشد. طبق فرمول فوق نمونه تصادفی تحقیق ۱۹۵ نفربصورت تصادفی انتخاب میگردد.
۳-۸- روایی و پایایی پرسشنامه :
منظور از روایی وسیله اندازه گیری این است که تا حد امکان متغیری را مورد سنجش قرار دهد که مدنظر می باشد که ۲ نوع روایی کنترل شده برای این پرسشنامه به شرح زیر است
۱-۸-۱- روایی صوری:
با نظر خواهی از اساتید راهنما و مشاور واصلاحات صورت گرفته به صورت نهایی در آمده است ، پس دارای روایی صوری است.
۲-۸-۲- روایی ساختاری:
پرسشنامه با شرح ساده و روشنی از اهداف پژوهش و غیر نحو پاسخگویی شروع شده است . سئوالات طوری طراحی شده اند که پاسخ گویان می توانند به راحتی به آنها جواب دهند پس روایی ساختار هم دارد
۳-۸-۳- ضریب پایایی:
پرسشنامه در مرحله اول به صورت آزمایشی بین ۲۰ نفر اجرا، و برای محاسبه پایایی پرسشنامه از نرم افزار spss و از روش آلفای کرونباخ استفاده که آلفای محاسبه شده و کل آزمودنی ها ۸۰% می باشد.
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی اندازه گیری از جمله پرسشنامه بکار می رود.
۳-۹-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss19 استفاده می شود که در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی ، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. بخش آمار توصیفی شامل فراوانی ، میانگین ، انحراف معیار و جداول آماری و نمودار است. در بخش آمار استنباطی از آزمون ها ی ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگوسیون استفاده خواهد شد. زیرا هدف در این تحقیق برای تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان میباشد.
در این بخش بر اساس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه، یافته ها تجزیه و تحلیل شده و در ابتدا برای هریک از پرسشهای اساسی بر اساس آمار توصیفی یک جدول طراحی شده و با بهره گرفتن از نرم افزارExcel نموداری مناسب ترسیم گردید. در ادامه با بهره گرفتن از روش های استنباط آماری و کاربرد نرم افزار SPSS فرضیات مورد آزمون قرار گرفتهاند.
۳-۹-۱-روایی پژوهش
مفهوم روایی به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. روشهای متعددی برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) وجود دارد که در این تحقیق از روش اعتبار محتوا استفاده شده است.
۳-۹-۲- اعتبار محتوا
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کار برده میشود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد.
در این تحقیق، قبل از توزیع پرسشنامه طراحی شده، برای صحت روایی، پرسشنامه مورد قضاوت استادان راهنما، مشاور و تعدادی از متخصصان و افراد خبره قرار گرفت. بر اساس نظرخواهی اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال گردید.
۳-۹-۳ -پایایی پژوهش
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری(پرسشنامه) است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. پایایی پرسشنامه، همبستگی میان یک مجموعه از نظرات و مجموعه دیگری از نظرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است را نشان میدهد. با توجه به این امر معمولا دامنه پایایی پرسشنامه از صفر درصد(عدم ارتباط) تا صد درصد(ارتباط کامل) است.
برای محاسبه پایایی پرسشنامه شیوههای مختلفی به کار برده میشود. در این تحقیق از روش معروف آلفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۹-۴-روش آلفای کرونباخ
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی سوالات پرسشنامه به کار میرود. پاسخ هر سوال میتواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمرههای هر زیر مجموعه سوالهای
پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس مقدار ضریب آلفا از فرمول زیر بدست میآید.
که در آن:
J : تعداد زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه یا آزمون
: واریانس زیر آزمون j ام