۶- آموزش حل مسئله در زمان برخورد با مسائل.
۴- جمع بندی و تعیین تکالیف خانگی جلسه بعد
جلسه هفتم
اهداف: آموزش مهارت های تعامل با جهتگیری شجاعت
محتوی:
۱- بررسی تکالیف خانگی جلسه قبل
۲- ارائه آموزش هایی در مورد ماهیت اضطراب، چرخه اضطراب و فیزیولوژی اضطراب به والدین.
تاکید بر عوامل نگهدارنده اضطراب در کودکان و اهمیت آموزش کودکان برای اجتناب نکردن از موقعیتهای اضطراب آمیز.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ارائه دستورالعملهای موثر برای تمرین مواجهه در موقعیتهای برانگیزاننده اضطراب.
آموزش والدین در مورد اهمیت به کارگیری مهارتهای آموزشداده شده در مرحله تعامل کودک محور در موقعیتهای برانگیزاننده اضطراب.
۵- جمع بندی و تعیین تکالیف خانگی جلسه بعد
جلسه هشتم
اهداف: جمع بندی مطالب جلسات و خاتمه درمان
محتوی:
۱- ارزیابی تغییرات تعامل والد- کودک
۲- نظرخواهی از اعضا در مورد دوره درمان و پایان آن
۳- نظر خواهی در مورد تغییرات به وجود آمده در اعضا و کودکانشان
۴- تاکید بر اهمیت ادامه دادن به استفاده از مهارت های آموخته شده در فرایند درمان.
۵- اعلام آمادگی درمانگر برای ارائه راهنمایی در صورت احساس نیاز والدین در آینده.
جمع بندی و اختتام
اجرای پس آزمون
برنامه جلسات بازی درمانی کودک محور:
در پژوهش حاضر از اصول بازی درمانی اکسلاین (۱۹۹۷) در جلسات بازی درمانی کودک محور استفاده شد. این اصول شامل ایجاد ارتباط عاطفی با کودکان، پذیرش کامل کودکان، ایجاد احساس آزادی عمل در کودکان، رهبر بودن کودک و حفط احترام کودک بود. در فضای کلی همه جلسات بازی درمانی کودک محور این اصول پنج گانه مورد توجه بود، اما در بعضی جلسات به فراخور موضوع و اهداف آن جلسه، تاکید بیشتری بر اصل یا اصول خاصی می شد.
جلسه اول
اهداف: آشنایی کودکان با یکدیگر و ایجاد محیطی امن و صمیمی برای ترغیب کودکان به بازی آزادانه
محتوی:
۱- معرفی اعضا به یکدیدگر و صحبت از علایق و خصوصیات خود
۲- صحبت درمانگر با کودکان و بیان اهداف شرکت در جلسات
۳- توجه به ارتباط نه به مشکلات کودکان
۴- توضیح اینکه کودکان رهبر جلسات هستند و درمانگر از آن ها پیروی می کند.
۵- اجرای پیش آزمون
جلسه دوم
اهداف: القای حس آزادی به کودکان و سعی در بهبود ارتباط
محتوی:
۱- به کودکان توضیح داده می شود که کاملا آزادانه می توانند انتخاب کنند که در این زمان (۴۵ دقیقه) چگونه بازی کنند.
۲- بازی درمانگر به کودکان پیشنهاد نمی دهد و از آنها سول نمی پرسد.
۳- درمانگر باید کاملا شفاف و با ثبات قوانین زمان بازی را برای کودک شرح دهد: زمان بازی ۴۵ دقیقه است، وسایل بازی را خراب نکن، در حین بازی به درمانگر و دیگر کودکان آسیب نرسان.
۴- درمانگر به کودکان توجه مثبت می کند.
جلسه سوم
اهداف: تلاش در جهت ابراز احساسات کودک
محتوی:
۱- کمک به کودک در تغییر نگرش خود نسبت به احساساتش
۲- ایجاد فضایی که کودک بتواند از طریق بازی، احساسات، عواطف و افکارش را به درمانگر انتقال دهد.
۳- کمک به کودک در راستای ایجاد احساس احترام به خود، احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس.
جلسه چهارم
اهداف: ایجاد حس درک و پذیرش از سوی درمانگر در کودک
محتوی:
۱- درمانگر با اجتناب از راهنمایی کردن و انتقاد کردن از کودکان، مسیر انتخاب شده از سوی کودک را معتبر می شمارد.
۲- مهمترین وظیفه درمانگر در این جلسه نشان دادن درک احساسات، افکار و خواسته های کودک است.
۳- درمانگر با انعکاس احساسات و افکار کودک به او نشان می دهد که او را درک می کند.
۴- درمانگر به کودک نشان می دهد که رفتار و احساس او را می پذیرید و او را سرزنش نمی کند.
جلسه پنجم
اهداف: آموزش غیر مستقیم احساسات و هیجانات به کودک
محتوی:
۱- دقت در بازی های نمادین کودکان و سعی در بیان احساس وسایل بازی در رابطه با نحوه برخورد کودک با آن وسیله.
۲- ایجاد بازی های گروهی برای آشنایی با احساسات