پایایی ابزار که از آن به دقت واعتماد پذیری نیز تعبیر میشود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیلهی اندازه گیری که برای سنجش متغیر وصفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهای از آن حاصل شود. به عبارت دیگر، ابزار پایایی متغیر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری وسنجش نتایج یکسان برخوردار باشد(شریعتمداری، ۱۳۸۸، ص۱۶۵). در این پژوهش برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ها، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونهای با حجم ۳۰ نفر پرداخته و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ هرای هر یک از عوامل (مولفه ها) به طور جداگانه محاسبه و در جدول ذیل (۳-۳) مشخص گردیده است. که این میزان نشان دهنده پایایی بالا و انسجام درونی سوالات در پرسشنامه میباشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول (۳-۳) آلفای کرونباخ هر یک از متغیرها
ردیف | نام مولفه | آلفا |
۱ | یگانگی نهادی | ۷۸/۰ |
۲ | ملاحظه گری مدیر | ۸۴/۰ |
۳ | ساخت دهی | ۷۷/۰ |
۴ | پشتیبانی منابع | ۹۸/۰ |
۵ | تاکید علمی مدرسه | ۷۶/۰ |
۶ | روحیه کارکنان | ۸۲/۰ |
۶-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
الف ) در این پژوهش به منظور بیان توصیفی داده ها و تجزیه و تحلیل پرسشنامه از روش آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی استفاده شده است
ب ) برای سنجش رابطه بین فرضیه اصلی و تمامی فرضیه های فرعی از آزمون همبستگی و به منظور پیش بینی پیشرفت تحصیلی از رگرسیون استفاده شده است. به منظور مقایسه دبیران زن و مرد در هر یک از مولفه های سلامت سازمان نیز از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شده است. تحلیل داده ها با بهره گرفتن از spss صورت گرفته است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق که از طریق اجرای پرسشنامه بدست آمده است پرداخته میشود، و در نهایت یافته های تحقیق ارائه میشود بدین ترتیب که ابتدا ویژگیهای جمعیتشناختی تحقیق توصیف میشود. در ادامه به توصیف شاخصهای تحقیق خواهیم پرداخت و به دنبال آن بررسی فرضیه های تحقیق و پاسخ به سوالات جانبی پرداخته خواهد شد.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده و تجزیه و تجلیل داده ها در راستای بررسی فرضیه تحقیق یعنی ” بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی منطقه ۸ تهران ” از طریق آزمون همبستگی پرداخته شده است.
لذا به طور کلی این فصل شامل دو بخش جداگانه میباشد:
یافتههای توصیفی :
در این بخش با توجه به آمار و اطلاعات پرسشنامهها، به توصیف میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی متغیرهای تحقیق در قالب جداول پرداخته میشود. سپس شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش را گزارش میکنیم.
یافتههای استنباطی
۱-۴ ویژگیهای جمعیتشناختی