۲-۱۶٫ هدف در آموزش و پرورش
تعیین اهدف، حساس ترین و به اعتباری مشکل ترین مرحله در برنامه ریزی است. در تعیین اهداف باید دقت داشت تا اهداف از وسعت و عمق بینش برخوردار باشند و فقط به یک نوع درخواست، یک مقطع زمانی و یا یک دیدگاه خاص اکتفا نداشته باشند (فرمهینی فراهانی، ۶۸:۱۳۸۴).
هدف کلی آموزش و پرورش در هر جامعه ای این است که هر فرد را طبق الگوی اعتقادات و ارزش های فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی خود تربیت کند و انسانی متناسب و شایسته آن جامعه تحویل دهد. بر همین اساس، هر جامعه ای از انسان مطلوب خود تصوری دارد و معنا و غایت معینی برای آموزش و پرورش قائل است. از این رو می کوشد افراد خود را بر اساس این تصور و معنا تربیت کند. بنابراین برای تعیین این اهداف، مستلزم ملاحظات فلسفی، دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و نظام آموزشی، مهمترین عنصر در انتقال ارزش های دینی در یک جامعه به حساب می آید (خوش قدم خو و همکاران، ۱۷۱:۱۳۹۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
هدف کلی آموزش متوسطه در جمهوری اسلامی ایران، کمک به رشد هماهنگ نیروهای جسمانی و روانی و پرورش شخصیت و اخلاق از یکسو و برآوردن نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در آینده از سوی دیگر است (ملکی، ۱۳۸۹: ۴۴).
۲-۱۷٫ اهداف مصوب دوره متوسطه
در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف مصوب دوره متوسطه در ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به شرح زیر تعیین می شود. مدیران، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیت ها و انجام وظایف مربوط، به گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد.
۲-۱۷-۱٫ اعتقادی
-
- به اصول اعتقادی و مبانی دینی و احکام اسلامی پای بند است.
-
- با سیر تکاملی ادیان آشنا است و از اصول اعتقادی خود با استدلال دفاع می کند.
-
- در کارها با اتکاء به خداوند و با اعتماد به او عمل می کند.
-
- با زندگی انبیاء و ائمه معصومین (ع) آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار می دهد.
-
- با فلسفه تولی و تبری آشنایی دارد و نسبت به رعایت آن از خود حساسیت نشان می دهد.
-
- حاکمیت ولایت فقیه را یک اصل قطعی اسلام می داند و قدرت تبیین و استدلال در مورد آن را دارد.
-
- با زندگی اولیاء دین و شخصیت های اسلامی آشنا است و از تجارب آن ها در زندگی خود بهره می جوید.
۸ . نماز را ستون دین دانسته و آن را اول وقت می خواند.
-
- تا آن جا که ممکن است قرآن تلاوت می کند و با مفاهیم و تفاسیر برخی آیات آشنا است.
-
- از رساله عملیه استفاده می کند.
-
- برای زندگی دنیوی و اخروی خود برنامه ریزی می کند.
-
- انجام آگاهانه تکلیف در برابر خداوند را وظیفه می داند.
-
- آمر به معروف و ناهی از منکر است.
-
- روحیه جهادگری دارد و شهادت را سعادت می داند.
-
- به انجام مستحبات رغبت نشان می دهد و از مکروه پرهیز می کند.
-
- حضور در مسجد و شرکت در محافل و مراسم مذهبی و اجتماعی را وظیفه دینی می داند.
۲-۱۷-۲٫ اخلاقی
-
- از عوامل گناه و لغزش دوری می جوید.
-
- ارزش ها و ضد ارزش ها را تشخیص می دهد و به پاسداری از ارزش ها پای بند است.
-
- از توانایی های خود به درستی استفاده می کند.
-
- در رفتار و گفتار خود به رعایت حیا و عفت پای بند است.
-
- اطاعت از والدین را وظیفه خود می داند و دیگران را نیز به اطاعت از آن ها تشویق می کند.
-
- برای انجام کارهای خود برنامه ریزی می کند.
-
- انجام کار خیر را در راه خدا عبادت می شمارد.
۸ . افکار و اعمال ناپسند را در شأن خود نمی داند و از انجام آن خودداری می کند.
-
- از لباس های مناسب اسلامی و ایرانی استفاده می کند.
-
- با دور اندیشی آینده بهتری می سازد.
-
- موازین دین و اجتماع را در آراستگی ظاهری رعایت می کند و نسبت به ترویج آن اهتمام دارد.
-
- دیگران را با توانایی هایشان می شناسد و عیب جویی را یک ضد ارزش می داند.
-
- انتقاد پذیری و نقد توأم با حسن نیت را با اهمیت و زمینه پیشرفت می داند.
-
- کمک به دیگران را بر کمک خواستن از آن ها ترجیح می دهد و در ترویج روحیه اقدام شخصی می کوشد.
-
- برای پیشرفت کشور و راحتی و آسایش و امنیت هموطنانش تلاش می کند.
-
- رفتار و اعمال خود را بر پایه عقل و فکر ارزشیابی و انتخاب می کند.
- رفتاری متعادل دارد و به احساسات خود مسلط است.