آرم تجاری به تعهد نشان تجاری مشتریان و عملکرد شرکت مربوط میشود.
۶-۱)چهارچوب نظری:
برند مفهومی بیش از یک کالا یا یک خدمت است.امروزه بسیاری از کالا و خدمات مخصوصا در بانکداری تفاوت قابل ملاحضه ای ندارند و این برند ها هستند که تمایز اساسی را حاصل میآورند.تصورات حاصل شده از برند،مزایای عملکردی آرم های برند و مزایای توضیحی-شناختی که از آرم برند حاصل میشود میتواند بر روی تعهد مشتری و عملکرد بانک موثر باشد.در این میان تحقیقاتی صورت گرفته که در نوع آرم های تجاری نیز تفاوت هایی قائل شده اند.آنهایی که از علایم محض برای آرم تجاری استفاده کرده اند ،آنهایی که از اسامی محض برای آرم تجاری استفاده کرده اند و یا ترکیبی از این دو.ایجاد یک نگرش مثبت از آرم تجاری بانک میتواند بر نگرش مصرف کننده ها و هویت بانک اثر گذار بوده و باید در نظر داشت که یک نگرش مثبت در راستای یک تجربه ی مثبت بانکداری حاصل میآید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مزایای آگاهی بخش برند شامل مزایای توضیحی-شناختی،مزایای عملکردی و تصویر برند بوده و از پارامتر های مهم تحقیق میباشد.به طوری که آگاهی از نام و نشان و مشارکت با آن بر کیفیت ادراکی مشتری ها اثر گذار بوده و این موضوع نیز منجر به ایجاد وفاداری میگردد و وفاداری مشتری هم سبب افزایش عملکرد بانک میگردد.
البته که این موضوع امروزه سبب بوجود آمدن گرایشی در بانکداری به نام “بانکداری اختصاصی “گردیده است.
در این تحقیق از دو مقاله به عنوان مبنای کار استفاده گردیده است که به قرار زیر است:
The role of brand logos in firm performance
-
- Whan Park, Andreas B. Eisingerich, Gratiana Pol, Jason Whan Park
بررسی رابطه بین تصور از عناصر معنی بخش برند و شناخت برند بر اساس مدل ارزش ویزه ی برند مبتنی بر مشتری(مطالعه موردی بانک ملت) – علی دیواندری – محمد حقیقی- اشکان الهیاری
باتوجه به اینکه ما در زمینه بانگداری گسترش برند را شاهد نمیباشیم – پارامتر گسترش برند از مدل حذف گردید و همچنین به جای پارامتر گرایشات زیبایی شناسانه از پارامتر تصویر برند استفاده گردیده است.
۷-۱)مدل مفهومی تحقیق
نوع آرم (علائم در مقابل اسامی)
آشنایی با برند
صحبت ها ونقل قول های آشکار
تبلیغات
رشد درآمد
خصیصه های برند
مطلوبیت
منحصر به فرد بودن
۸-۱)فرضیات یا سوالات تحقیق:
فرضیه گمانی است که درست بودن یا نبودنش باید مورد مطالعه قرار گیرد.این شناخت ممکن است که در جریان مطالعه ی ادبیات تحقیق حاصل،منابع شفاهی و یا از تجارب قبل حاصل آمده باشد.در هر صورت منابع ذکر شده میتواند ذهن محقق را آماده نموده و تا درباره ی چگونگی متغیر ها و روابط آنها در تحقیق مورد نظر حدس زده و یا پیش بینی به عمل آورد.
فرضیات این پژوهش به قرار زیر است
۱-مزایای توضیحی شناختی آرم برند بر ارزش های آرم برند تاثیر گزار است
۲-مزایای عملکردی آرم برند بر ارزش های آرم برند تاثیر گزار است
۳-تصویر برند بر ارزش های آرم برند تاثیر گزار است
۴-ارزش های آرم برند بر تعهد مشتری تاثیر گزار است
۵-تعهد مشتری بر عملکرد بانک تاثیر گزار است
۶-نوع آرم برند(علایم در مقابل اسامی) بر مزایای توضیحی شناختی برند تاثیر گزار است
۷- نوع آرم برند(علایم در مقابل اسامی) بر مزایای عملکردی برند تاثیر گذار است
۸- نوع آرم برند(علایم در مقابل اسامی) بر تصویر برند تاثیر گذار است
۹-۱)روش تحقیق:
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش زمینه یابی می باشد. به طور کلی در تحقیق زمینه یابی جمع آوری نظامند اطلاعات از پاسخ دهندگان به منظور فهم یا پیش بینی برخی جوانب رفتاری جامعه مورد نظر می باشد. همان گونه که معمولاً از این واژه استفاده می گردد دلالت بر اطلاعاتی که با برخی تفسیرها از یک پرسشنامه جمع آوری شده اند، دارد. محقق زمینه یابی باید به نمونه گیری، طرح پرسشنامه، اجرا پرسشنامه و تحلیل داده ها بپردازد. (اردستانی ، ۱۳۸۸) تحقیق زمینه یابی شبیه روش های دیگر پژوهشی است.؛ با این تفاوت که تاریخچه طولانی دارد و در آن نمونه ای از جامعه انتخاب و بررسی می شود(دلاور،۱۳۸۵). دلایل عمده ای برای استفاده از این روش در این تحقیق می توان برشمرد که به تعدادی از آنها اشاره می گردد. اول این که، روش زمینه یابی برای دستیابی مستقیمتر به نظرات، احساسات و تفکرات پاسخدهندگان و گردآوری اطلاعات در مورد انگیزه ها، عقاید، باورها، نگرشهای جامعه آماری طراحی شده است. دوم این که، در مواقعی که محقق کنترل کمتری بر روی رخدادهای رفتاری دارد یا ضرورتی را برای کنترل این رخدادها نمیبیند، این روش مناسبترین روش محسوب می شود(Yin,1994). سوم این که، این روش ابزار دقیقی برای ارزیابی اطلاعات مربوط به نمونه فراهم می کند و محقق را قادر میسازد تا در مورد تعمیم یافتههای نمونه به جامعه، جمعبندی مناسبی انجام دهد.(Chisnall,1992;Creswell,1994). چهارم این که، روش زمینه یابی در تحقیقات علّی بیشتر مورد توجه قرار گرفته(Hair et al,2003)؛ در نهایت، این روش کم هزینه، سریع و کارآمد است و برای نمونههای بزرگ (نمونههای ۲۰۰ تایی یا بیشتر) ابزار مناسبی تلقی می شود؛ (Mccelland,1994; Churchill,1995; Sekaran,2000; Zikmund,2003).
۱۰-۱)جامعه تحقیق:
در ادبیات روش شناسی تحقیق سه قلمرو مکانی ، زمانی و موضوعی مورد نظر است.
الف:قلمرو مکانی: شعب استان تهران
ب: قلمرو زمانی: شروع از مهر ۹۳
تاریخ تصویب | از تاریخ | تا تاریخ |
مطالعات کتابخانه ای | ۱/۷/۹۳ | ۱/۸/۹۳ |
جمع آوری اطلاعات |