۰۴۲/۰Moran,s I=
شکل ۵-۲۰- پراکنش فضایی تراکم جمعیت و مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری
آزمون فرضیه چهارم: بین درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
این فرضیه در قالب دو فرضیه فرعی مطرح می شود:
آزمون فرضیه فرعی الف: بین درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رابطه وجود دارد.
H0= تفاوت معناداری بین درصد بیسوادی بین و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود ندارد.
H1= تفاوت معناداری بین درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری وجود دارد.
جدول ۵-۱۳ بیانگر نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی بین درصد بیسوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری میباشد. بر اساس نتایج آزمون با سطح معنی داری (۰۰۰/۰) و ضریب همبستگی (۲۸/۰) بین درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری همبستگی ضعیفی وجود دارد. R2 (۰۸۱/۰) نشان میدهد که متغیر درصد بیسوادی ۱/۸ درصد از تغییرات متغیر سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری را تبیین می کند. با توجه به ضریب B بدست آمده (۷۷/۰-) به ازای هر واحد تغییر در متغیر درصد بیسوادی، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری به میزان (۷۷/۰-) کاهش مییابد. بنابر این رابطه دو متغیر منفی و غیر همسو میباشد. به عبارت دیگر هر چه بر میزان درصد بیسوادی افزوده می شود، سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری، کاهش مییابد. مقدار t برای متغیر درصد بیسوادی (۴/۵-) میباشد و با توجه به p-value بدست آمده (۰۰۰/۰)، در سطح اطمینان ۹۹ درصد معنا دار میباشد. یعنی فرض صفر بودن ضریب رگرسیون متغیر درصد بیسوادی، رد می شود. به عبارت دیگر فرض H0 مبنی بر عدم رابطه درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری رد، و فرض H1 مبنی بر وجود رابطه درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری تائید میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۵-۱۳- نتایج رگرسیونی بین درصد بیسوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری
سطح معناداری
t
Beta
B
R2
R
نام متغیر
۰۰۰/۰
۴۱/۵-
۲۸۴/۰-
۷۷۰/۰-
۰۸۱/۰
۲۸۴/۰
درصد بیسوادی
الگوی پراکنش فضایی: شکل ۵-۲۱ بیانگر پراکنش فضایی درصد بیسوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری میباشد. بررسی ترکیبی درصد بیسوادی و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری حاکی از وجود الگوی فضایی کاملا اتفاقی در سطح شهرستانها میباشد (آماره موران = ۰۰۰/۰). شهرستانهای زرندیه، سرایان، کلات، چناران، چناران، تفت، آشتیان، کمیجان از جمله محدودههای جغرافیایی هستند که دارای درصد بیسوادی و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات درون شهری بالا هستند.
۰۰۰/۰Moran,s I=
شکل ۵ – ۲۱- پراکنش فضایی درصد بیسوادی و سرانه مرگ و میر ناشی ازتصادفات درون شهری