تولید استراتژیها و دکترینهای جدید مانند تولید موشکهای بالستیک یا تقویت نیروی هوایی یا استقرار دائم نیروها در مناطق مهم، حساسیت نیروهای نظامی طرفهای مقابل را برمیانگیزد و آنها را
برای مقابله و مراقبت از قدرت نظامی خود تحریک می کند.(کوگلر، ۱۳۸۳: ۲۳-۲۱)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۲-۴-۷-۴ دسترسی به فناوری نظامی و تجهیزات جدید
در برخی موارد ورود یک فناوری یا سلاح یا تجهیزات جدید مانند دسترسی به دانش هستهای، سوخت جامد، زیر دریایی، ضد هوایی و … تعادل قدرت منطقهای را دگرگون می کند. کشورهایی که در این نوع ابتکارات پیشقدم هستند علاوه بر اینکه بطور طبیعی از قدرت جدید برخوردار میگردند، از قدرت ابتکار نیز بطور مضاعف استفاده می کنند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۷)
۲-۲-۴-۸ مخدوش شدن تمامیت ارضی
وحدت و یکپارپگی سرزمینی یا تمامیت ارضی دارای ابعاد و آثار سیاسی، حقوقی، امنیتی و نظامی
است. از نظر نظامی، تمامیت ارضی از جهت حفظ مرزها و اقدامات تجزیه طلبانه اهمیت دارد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۷)
مظاهر تهدید علیه تمامیت ارضی به شرح زیر میباشد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۷)
۲-۲-۴-۸-۱ عبور غیر مجاز نظامی
موضوع مرزنیز مانند بسیاری ازموضوعات،وجوه مختلفی دارد.جنبه های اطلاعاتی، انتظامی و اقتصادی مرز نیز اهمیت زیادی دارد که دستگاههای دیگر غیر از نیروهای مسلح، آن جنبهها را پیگیری می کنند.
نیروهای نظامی وظیفه مراقبت از مرز جغرافیایی در مقابل تجاوز نظامی را برعهده دارند. هر نوع عبور غیرمجاز نظامی ازمرز، ضد امنیتتلقی میگردد ونیروهای مسلح وظیفه پیشگیری ومقابله با آن را دارند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۷)
۲-۲-۴-۸-۲ نقض یک طرفه قراردادهای مرزی
در شرایط حاضر تغییر خطوط مرزی در موارد خاص و به صورت متقابل از طریق انعقاد قرارداد و تصویب مراجع ذیصلاح ملی امکان پذیر است. اما نقض یک طرفه توافقات صورت گرفته نشانهای از تهدیدات علیه تمامیت ارضی و موثر بر حوزه قدرت و امنیت ملی و نظامی است. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۸-۲۶۷)
۲-۲-۴-۸-۳ اقدامات تجزیهطلبانه یا وحدتطلبانه
کشورهایی که دارای تکثرهای قومی، نژادی و مذهبی هستند در مواردی در معرض اقدامات تجزیه
طلبانه قرار میگیرند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۸)
از سوی دیگر چنانچه اقوام، نژادها یا مذاهب داخل یک کشور با قوم، نژاد یا مذهب کشور دیگر (معمولا همسایگان) دارای اشتراکات تاریخی و هویتی باشند با داعیه وحدتطلبی یا تشکیل ملت و دولت واحد، تمامیت ارضی را به مخاطره میاندارند. (Buzan & Others, 1998: 121-122)
البته شدت و ضعف این نوع اقدامات به عوامل زیادی از جمله سطح افراطیگری در تحرکات فوق، سیاستهای قومی، نژادی و…دولت مفروض وسطح توسعه نیافتگی و رفاه مناطق اقلیتنشین بستگی دارد. اگرچه تحرکات تجزیهطلبانه یا وحدتطلبانه لزوما بصورت مسلحانه انجام نمی شود اما در بسیاری از موارد کاربرد سلاح در آنها وجود دارد. در چنین مواردی بر اثر تهدید تمامیت سرزمینی، نیروهای مسلح ماموریتهایی برای حفاظت از تمامیت ارضی پیدا می کنند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۸)
۲-۲-۴-۸-۴ وجود همسایگان مسلح با پیشینه تجاوز
سابقه تجاوز نظامی، شاخص مهمی در سنجش تهدیدات نظامی میباشد. (بوزان، ۱۳۷۸: ۱۶۳)
بنابراین اگر همسایهای باتجربه اقدام به تجاوز وجود داشته باشد خصوصا چنانچه توانایی نظامی قابل اعتنایی نیز دراختیار او باشد، تهدید نظامی او، حوزه قدرت نظامی را درمعرض چالش قرار میدهد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۹-۲۶۸)
۲-۲-۴-۹ عدم دسترسی به دانش، فناوری و تجهیزات نظامی (پشتیبانی و رزمی)
عدم دسترسی به دانش و تجهیزات روز چه ناشی از آسیبها و عدم تواناییهای داخلی باشد و چه بدلیل اقدامات خصمانه دیگران در هر حال بر قدرت نظامی یک کشور موثر است بنابراین چنین محرومیتی را باید از جمله شاخص های تهدید مولفه نظامی امنیت و قدرت ملی تلقی کنیم. مظاهر تهدید عدم دسترسی به دانش، فناوری و تجهیزات نظامی به شرح زیر میباشد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۶۹)
۲-۲-۴-۹-۱ کمبود منابع مالی
یکی از کارکردهای منابع مالی، تسهیل دسترسی به فناوری و تجهیزات روز از طریق خرید مستقیم یا
خرید دانش مربوط به آن یا توسعه پژوهش و ساخت است. بنابراین کشورهایی که از کمبود منابع
مالی رنج میبرند یا به دلایلی بطورموقت منابع خود را در اولویتهای دیگر مصرف می کنند بطور طبیعی از دسترسی به فناوری و تجهیزات نظامی جدیدتر محروم میگردند و قدرت نظامی خود را کاهش می دهند. (تریف و دیگران، ۱۳۸۳: ۲۷۴)
۲-۲-۴-۹-۲ کمبود روابط خارجی صنایع نظامی
فقدان یا کم بودن روابط با صنایع دفاعی- نظامی پیشرفته دنیا خواه بدلایل سیاسی و فرهنگی و خواه بدلیل ضعف دیپلماتیک یا به جهت ایجاد محدودیتهای بیرونی باشد در هر حال مانع حفظ و افزایش قدرت نظامی است که در صورت استمرار و عدم پیش بینی جایگزینهای مناسب تهدیدهای جدیتری ایجاد می کند. وجود روابط همکاریهای نظامی در بخشهای مختلف می تواند در کمیت و کیفیت قدرت نظامی- دفاعی موثر باشد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۷۰-۲۶۹)
۲-۲-۴-۹-۳ تحریم اقتصادی، سیاسی و نظامی
انواع تحریمها بویژه تحریمهای بین المللی، محدودیتهایی را در دسترسی به فناوری و تجهیزات جدید ایجاد می کند. (یونگ ادرات، ۱۳۸۲: ۳۰)
استفاده از روشهای تحریم هوشمند می تواند تاثیرات بیشتری بر توان و قدرت نظامی تحریم شونده
ایجاد کند. در چنین مواردی میزان اطلاعات تحریم کننده از وضعیت شاخص ها و منابع قدرت نظامی تحریم شونده اهمیت زیادی دارد. زیرا هر چه این اطلاعات صحیحتر و دقیقتر باشد، تحریم هوشمندانهتر صورت میگیرد و آثار نامطلوب بیشتری برجای میگذارد.(یزدان فام، ۱۳۸۵: ۷۹۰)
بهره برداری از فرصتهای تحریم و شرایط چنین امری در جای خود قابل بررسی است. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۷۰)
۲-۲-۴-۱۰ وابستگی نظامی
حوزه نظامی، حوزهای کاملا راهبردی است و وابستگی دراقلام راهبردی یکی از تهدیدات مهم امنیتی میباشد. (ماندل، ۱۳۷۷: ۱۰۳)
این امر، یک قاعده کلی است و به مباحث نظامی اختصاص ندارد. وابستگی در اقلام راهبردی غذایی یا دارویی نیز چنین است. بطور مثال اگر کشوری در تولید داروی شایع و در عین حال مهم آنتی بیوتیک وابسته باشد بسیار شکننده و ناامن خواهد بود. ویژگی بخش نظامی نسبت به سایر بخشها آن است که از جهاتی و در مواقعی اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به آنها پیدا می کند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۷۰)
مظاهر تهدید وابستگی نظامی به شرح زیر میباشد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۷۱)
۲-۲-۴-۱۰-۱ عدم امکان تولید سلاح و تجهیزات شایع و پرمصرف
سلاحها و تجهیزاتی که بصورت وسیع و شایع در آموزشها، رزمایشها و جنگها مورد استفاده قرار میگیرند باید از نظر منابع اولیه، ساخت و تعمیرات در اختیار دولت و نیروهای مسلح باشد. وابستگی در این اقلام از ابتداییترین و در عین حال نامطلوبترین وابستگیها است. وابستگی در این اقلام، امکان بسیج سریع و انجام فعالیتهای مستمر و جاری نظامی را در معرض تهدید قرار میدهد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۷۱)
۲-۲-۴-۱۰-۲ وابستگی در سلاحهای راهبردی
تعبیرسلاح راهبردیبرای هرکشوری نسبیاست.اما بطورکلیهرکشور نسبت بهمحیط امنیتی و راهبردی خود نیازمند سلاحهایی است که از طریق آنها تعادل یا برتری نظامی خود را در آن محیط حفظ کند.
وابستگی به این نوع تجهیزات وتسلیحات می تواند درشرایط خاص و تغییرات سیاسی منطقهای، تهدیداتی علیه قدرت نظامی ایجاد کند. البته کمبود منابع یاعدم صرفه اقتصادی، مانع از قطع وابستگی
کامل نظامی است اما نیروهای مسلح باید بهترین گزینه را در سلاحهای راهبردی خود انتخاب کنند.
(پارک و پارک، ۱۳۷۹: ۱۶۶)
۲-۲-۴-۱۰-۳ توسعه نیافتگی مراکز آموزشی، تحقیقات و صنایع نظامی
یکی از تهدیداتی که ناشی از آسیبها و ضعفهای داخلی یک سیستم است عدم توسعه آموزش, پژوهش وصنعت دفاعی- نظامی است. این آسیب بطورطبیعی نیروهای مسلح راعقبمانده نگهمیدارد و نهایتا چنانچه منابع مالی وجود داشته باشد به وابستگی بیشتر دامن می زند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۲۷۱). تولید دانش و فناوری در زمینه های مختلف تجهیزات، تسلیحات، طراحی (استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی)، تربیت نیروی انسانی و فرماندهی و…مهمترین عامل درقطع یا کاهش وابستگیهای نامعقول و مخرب است و در مقابل، ضعف یا تضعیف این عامل، مهمترین نشانه و دال بر تهدید وابستگی نظامی میباشد. (راس، ۱۳۷۹: ۲۱۷)
۲-۲-۵ امنیت سیاسی
۲-۲-۵-۱ مقدمه
حوزه سیاسی، یکی از حوزه های وسیع، پیچیده و تا حدی مبهم میباشد. حوزه یا بعد سیاسی در امنیت ملی (و همچنین در قدرت ملی) بدلیل ویژگیهای فوق، تمایل دارد در حوزه های دیگر نفوذ کند. در مقابل، ابعاد و حوزه های دیگر نیز همین گرایش را دارند و خودآگاه یا نا خودآگاه، مسائل خود را به بخش سیاسی نسبت می دهند. بعد سیاسی امنیت، موضوعات و بازیگران متعددی دارد. شخصیتها، گروه ها، احزاب، نهادهای رسمی و غیررسمی، سازمانهای داخلی وبینالمللی و دولتها بازیگران اصلی این بعد میباشند. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۱۸۸)
در حوزه سیاسی ملی، مهمترین بازیگر دولت میباشد. اگرچه سایر بازیگران نیز نقشهایی را در امنیت ایفا می کنند اما باید اذعان داشت که دولت در مرکز اصلی چنین روابطی قرار میگیرد.(ماندل، ۱۳۷۷: ۸۰)
دلیل این امر تسلط دولت برمنابع، نهادها و روابط سیاسی- اجتماعی است و این امر نیز ناشی از تمرکز حاکمیت در دولت میباشد. بنابراین از نظر روش بررسی و تحلیل، مناسب است در بعد سیاسی، صاحب قدرت یعنی کسی که در صدد اعمال قدرت است و میزان قدرت بر پایه ظرفیت او در بسیج منابع و بکارگیری آنها سنجیده می شود. به عبارت دیگر قدرت دولت، شاخص و معرف قدرت سیاسی میباشد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۱۸۸)
با تفسیر موسع از تعریف پایه از قدرت (توانایی الف برای تغییر رفتار ب مطابق با آنچه میخواهد)، میتوان گفت قدرت در بعد سیاسی، از توانایی دولت در تامین اهداف و منافع داخلی و خارجی خود. این توانایی در مرحله اول به اهداف و منافع بقا اختصاص مییابد و نتیجه آن توانایی دفاع در مقابل سایر بازیگران و ایجاد امنیت میباشد. (گروه مطالعاتی امنیت، ۱۳۸۷: ۱۸۹)