در مراحل اولیه تحقیق در مدلسازیهای SD که مدلسازی کیفی نیز نامیده می شود منطق حاکم، منطق استقرایی بوده، یک رویکرد نسبی به واقعیتها وجود دارد، محقق و تحقیق دو جزء لاینفک از همدیگر میباشند و روشهای کیفی غالب میباشد. علاوه بر این، تحقیق ممکن است که با دیدگاه ارزشی محقق محدود شود. بنابراین در این مراحل از تحقیق پارادایم حاکم از لحاظ هستیشناسی[۲۰۵]، نسبی گرا[۲۰۶]؛ از لحاظ معرفتشناسی[۲۰۷]، غیراثباتگرا[۲۰۸]؛ از لحاظ دیدگاه نسبت به انسان، تا حدودی اختیارگرا؛ از لحاظ متدولوژی، کیفی است. مینجرز این پارادایم را به عنوان پلورالیست انتقادی[۲۰۹] یا پراگماتسیت[۲۱۰] بیان می کند. اما در مراحل شبیهسازی و اعتبارسنجی منطق قیاسی حاکم بوده و از مدلسازی کمی استفاده می شود و بنابراین پارادایم حاکم نیز بیشتر به اثباتگرایی متمایل میباشد (مینجرز[۲۱۱]، ۲۰۰۴، ۸۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در مورد فلسفه حاکم بر مدلسازی ریاضی پژوهش، همانطورکه در شکل ۳-۱ مشاهده می شود، مدلسازی ریاضی بیشتر به تفکر سیستمی سخت متمایل است بنابراین پارادایم غالب در آن “پارادایم کارکردگرا[۲۱۲]” میباشد. این پارادایم بیانگر دیدگاهی است که کاملاً در جامعه شناسی نظمدهی ریشه دارد و از رویکردی عینیگرا به بحث در موضوع خود می پردازد. این پارادایم از لحاظ هستیشناسی، واقعگرا[۲۱۳]؛ از لحاظ معرفتشناسی، اثباتگرا[۲۱۴]؛ از لحاظ دیدگاه نسبت به انسان، جبرگرا[۲۱۵] و از لحاظ متدولوژی، قانونبنیاد[۲۱۶]؛ میباشد (سوشیل،۱۳۸۷،۵۴).
۳-۲-۲- نوع پژوهش بر اساس هدف
با توجه به فرایند پژوهش و همانطوریکه در طرح سوالات پژوهش توضیح داده شد، شبیهسازی مدل پویاییشناسی سیستم پایان کار پژوهش نیست و در مرحله بعد با بهره گرفتن از مدلسازی ریاضی به اعتبارسنجی بیشتر مدل و تعیین هویت سیستمی آن در این پژوهش پرداخته می شود. بنابراین با توجه به اینکه در این پژوهش از یک رویکرد ترکیبی از روش های پویاییشناسی سیستم و مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا استفاده می شود، میتوان نتیجه گرفت این پژوهش از نوع تحقیق توسعهای است. از طرف دیگر با توجه به اینکه این پژوهش در یک شرکت خدماتی انجام می شود و هدف از آن، ارائه سیاستهای بهبود در آن شرکت میباشد، میتوان نتیجه گرفت که این پژوهش از نوع تحقیق کاربردی است.
۳-۲-۳- نوع پژوهش بر اساس ماهیت داده ها
در مراحل درک سیستم و شناخت مسئله پژوهش که هدف، شناخت مسئله و معیارهای ارزیابی زنجیره میباشد رویکرد پژوهش کیفی میباشد و از ابزارهایی چون بررسی مستندات شرکت، نظرات خبرگان و پرسشنامه برای جمعآوری داده های کیفی استفاده می شود. اما در مراحل بعدی پژوهش که عبارت است از طراحی مدل و تجزیه و تحلیل سناریوها، داده های مورد جمعآوری بیشتر کمی (مقداری) بوده و بنابراین رویکرد پژوهش نیز کمی میباشد. بنابراین میتوان گفت این تحقیق، نوعی تحقیق آمیخته[۲۱۷] است.
۳-۲-۴- نوع پژوهش براساس روش و نحوه کنترل متغیرها
در این پژوهش احتمال وجود روابط علت و معلولی بین متغیرها از طریق مشاهده یک موقعیت مورد بررسی قرار میگیرد و به دنبال جستجوی عوامل علی از گذشته تاکنون میباشد. همچنین استنتاج رابطه علی بین متغیرها بدون مداخله مستقیم در متغیرهای مستقل و وابسته صورت میگیرد. بنابراین میتوان در مطالعه زنجیره تامین در شرکت مورد مطالعه در این پژوهش از تحقیق پسرویدادی استفاده نمود. تحقیق پسرویدادی، روش آشکار کردن تاثیر احتمالی حوادثی است که اتفاق افتادهاند و قابل دستکاری توسط محقق نیستند.
در تحقیق پس رویدادی دو نوع طرح قابل تشخیص است (دلاور،۱۳۸۴):
۱) علی ۲) علی/مقایسه ای
باتوجه به نوع پژوهش در این رساله از طرح علی استفاده می شود. در طرح علی پیشآمدهایی که شرایط یا موقعیت فعلی را به وجود آوردهاند، مورد مطالعه قرار میگیرند. در این طرح دو دسته اطلاعات موجود است. یک دسته مربوط به گذشته و دسته دیگر متعلق به زمان حال است و پژوهشگر تلاش دارد که رابطه بین آنها را پیدا کند.
۳-۲-۵- ابزار تجزیه و تحلیل
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از رویکردهای پویاییشناسی سیستم و جهت طراحی و شبیهسازی مدل از نرم افزار ونسیم استفاده می شود. همچنین جهت تعیین هویت سیستم از مدلسازی ریاضی و نرمافزار متلب[۲۱۸] استفاده می شود.
۳-۲-۶- ابزار گردآوری داده ها
در انجام این پژوهش از منابع مختلفی از جمله کتابها و مقالات لاتین، کتابها و مقالات فارسی، جستجو در شبکه اینترنت و آمارها و مستندات موجود در شرکت مخابرات استفاده می شود.
۳-۳- فرایند پژوهش
متدولوژی پویاییشناسی سیستم با فلسفه علی خود و هدف کسب بینش عمیق درباره کارکرد سیستم، تاکید فراوانی بر نگاه به درون سیستم دارد. بنابراین همانطوریکه در مبانی نظری نیز اشاره شد تمرکز اصلی این متدولوژی بر درک سیستم است. شکل ۳-۲رویه کلی مدلسازی و حل مدل در این پژوهش را نشان میدهد. بر اساس این شکل، در این پژوهش از یک رویکرد تلفیقی پویاییشناسی سیستم بر مبنای مدل سوشیل و مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا استفاده خواهد شد. تمرکز تمامی گامهای حل مساله (پویاییشناسی سیستم و مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا)، در جهت درک سیستم است. فرایند با این هدف شروع شده و با آن پایان میپذیرد.
شکل ۳-۲- فرایند مدلسازی، اجرا و تحلیل مدل پژوهش
در ادامه به شرح گامهای مدلسازی، اجرا و تحلیل مدل پرداخته می شود.
۳-۳-۱- درک سیستم
درک سیستم بیانگر وضعیت فعلی سیستم است. درک بهتر از سیستم باعث می شود مسئله پژوهش بهتر شناسایی و تعریف شود. اما پس از شروع فرایند پژوهش تمامی گامهای پژوهش از شناسایی و تعریف مسئله تا تحلیل و بهبود سیاست در جهت درک بهتر از سیستم است. در واقع در هر زمانی با بهره گرفتن از درک وضعیت جاری سیستم مسئله پژوهش را میتوان بازتولید کرد و با بهره گرفتن از آن به درک بهتری از سیستم دست یافت. بنابراین در این بخش از پژوهش وضعیت جاری سیستم با بررسی مستندات شرکت و آمارهای منتشر شده درک می شود و با بهره گرفتن از آن به شناسایی مسئله پژوهش پرداخته می شود.
۳-۳-۱- شناسایی و تعریف مسئله
شناسایی مسئله مناسب، حیاتیترین مرحله در مطالعه هر سیستمی محسوب می شود. فرایند انتخاب متدولوژی مدلسازی و خود مدلسازی تا حد زیادی به شناسایی مسئله پژوهش بستگی دارد. جهت شناسایی و تعریف مسئله در این پژوهش از دو روش استفاده می شود:
۱- مقایسه عملکرد شرکت مورد پژوهش با عملکرد شرکتهای مشابه در منطقه
با این مقایسه متغیرهای مسئلهدار شناسایی میشوند.
۲- روش بازبینی رسمی همیشگی[۲۱۹]
پس از شناسایی متغیرهای مسئلهدار، در این مرحله برای تحلیل بیشتر به بررسی روند تغییرات متغیرها پرداخته می شود.
جهت جمع آوری داده ها در این مرحله از آمارها و مستندات شرکت مخابرات ایران و جستجو در شبکه اینترنت استفاده می شود.
۳-۳-۲- مفهوم سازی سیستم
در این مرحله با توجه به تعریف مسئله پژوهش، اهداف مدل، ساختار زنجیره تامین مورد مطالعه، مرزهای مدل و نمودارهای علت و معلولی شناسایی می شود.
- اهداف مدل
با توجه به مسئله پژوهش اهداف مسئله شناسایی می شود. اهداف در راستای درک سیستم و کشف سیاستهایی است که به ارتقا سیستم کمک مینماید.
- ساختار زنجیره تامین مورد مطالعه
با توجه به روند تدارک و تامین منابع، ایجاد زیرساختها و توزیع خدمات شرکت و در راستای حل مسئله پژوهش، ساختار زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه رسم می شود.
- مرزهای مدل
با توجه به اهداف، ساختار و تصمیماتی که باید در سیستم اتخاذ شود مرزهای مدل تعیین می شود و با توجه به آن متغیرهای مدل شناسایی میشوند.
- نمودارهای علت ومعلولی
با توجه به متغیرهای کلیدی زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه در راستای حل مسئله و تامین اهداف پژوهش، نمودارهای علت و معلولی جهت خدمات زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران شناسایی می شود.
۳-۳-۳- صورتبندی مدل
با توجه به نمودارهای علت ومعلولی مدل در این مرحله متغیرهای مدل در قالب نمودارهای سطح، نرخ و کمکی مشخص می شود. مقادیر ثابت تعریف میشوند و معادلات و روابط بین متغیرها مشخص می شود. جهت ساخت مدل از نرمافزار ونسیم استفاده می شود.
۳-۳-۴- شبیهسازی و اعتبارسنجی
- آزمون رفتار مجدد
نتایج شبیهسازی متغیرهای کلیدی با نتایج واقعی آن متغیرها از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ مورد مقایسه قرار می گیرد.
- آزمون محاسبه میزان خطا
میزان خطای متغیرهای کلیدی بر اساس روش های درصد خطای مجذورات، ضریب نابرابری و شناسایی ریشه های خطا محاسبه می شود.
- شبیهسازی متغیرها
رفتار متغیرها و شاخص های کلیدی مدل تا پایان دوره، شبیهسازی و روند آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
- تحلیل حساسیت مدل
تغییرات مقادیر ثابت و تاثیرگذار بر متغیرها و شاخص های کلیدی الگو، بررسی و تجزیه و تحلیل می شود.
نرم افزار مورد استفاده در این بخش ونسیم میباشد.
۳-۳-۵- مدلسازی ریاضی پزوهش