هر دو آنها دامنه کلی از فعالیت های موجود در درون سازمان از خلق دانش گرفته تا استفاده از دانش را در بر می گیرند و به واسته همپوشانی هایی که در میانشان موجود است یکدیگر را تکمیل می کنند. بنابراین با توجه به مبانی نظری تحقیق می توان گفت که دو مفهوم سرمایه فکری و مدیریت دانش با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری داشته و سطح بالای مولفه های سرمایه فکری به ارتقاء و موفقیت مدیریت دانش در سازمان منتهی می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ روش تحقیق
با توجه به هدف و موضوع تحقیق که بررسی نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان بلوچستان میباشد،این تحقیق از نظر هدف کاربردی است زیرا با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان فنی و حرفه ای انجام می شد و از نظر ماهیت توصیفی است چون به بیان واقعی موضوع تحقیق و تشریح موضوع از طریق جمع آوری اطلاعات توصیفی پرداخته است. همچنین این تحقیق از روش اجرا پیمایشی می باشد برای اینکه با بهره گرفتن از پرسشنامه به بررسی نظرات مدیران و کارشناسان در مورد موضوع تحقیق می پردازد.
۳-۲ جامعه آماری و حجم نمونه
با توجه به این که این تحقیق به بررسی نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان بلوچستان می پردازد بنابراین این جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان که جمعاً ۲۸۰ هستند تشکیل می دهند که حجم نمونه از جدول مورگان ۱۵۲ نفر قید گردیده است.
۳-۳ ابزار گردآوری اطلاعات
دراین تحقیق برای جمع آوری اطلاعات ابتدا از منابع کتابخانه ای برای جمع آوری منابع نظری تحقیق استفاده شده است برای گردآوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شده است که بین مدیران و کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان توزیع شد. پرسشنامه دارای ۲۴ سوالی ۵ گزینه ای طیف کیلوت می باشد. مؤلفه های اصلی پرسشنامه در جدول ۳-۱ آمده است.
جدول ۳-۱ نمره گذاری پرسشنامه:
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
خیلی زیاد | زیاد | متوسط | کم | خیلی کم |
پس از تدوین مقدماتی پرسشنامه به بررسی روایی و پایایی آن پرداخته شد.
۳-۴ روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۴-۱ تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه
تعریف روایی را می توان از پرسش زیر استفاده کرد، آیا چیزی را که می خواهیم اندازه بگیریم اندازه می گیریم؟ (نیکلاس بریس و زرمری۱۳۹۰- ۴۹۱)
برای تعیین روایی پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها روایی محتوایی
می باشد. روایی محتوا نوعی روایی است که برای بررسی اجزاء تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود و به سوال های تشکیل دهنده پرسشنامه بستگی دارد. روایی محتوا یک آزمون معمولاً توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. تعداد ۵ نسخه از پرسشنامه در اختیار ۵ نفر از اساتید گروه مدیریت دولتی قرار گرفت که پس از تأیید آنها و اساتید راهنما و مشاور مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۴-۲ تعیین پایایی پرسشنامه
مفهوم پایایی نشان می دهد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد برای تعیین پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای برآورد پایایی ابتدا ۳۰ نسخه در اختیار جامعه آماری قرار گرفت که پس از جمع آوری و با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ برآورد می گردد.
۳-۵ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به ماهیت داده ها و مقیاس اندازه گیری، از نرم افزار Spss برای دو سطح آمار توصیفی (شامل تعیین جدول فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک متغیره استفاده گردید.
۳-۶ خلاصه فصل سوم
در این فصل به تبیین نوع تحقیق، ابزار گردآوری اطلاعات پرداختیم. روایی و پایایی ابزار مورد استفاده تشریح و تأیید شد. جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق ذکر گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافتهها
۴-۱. مقدمه
در فرایند تحقیق تجزیه و تحلیل یافتهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این فصل جهت دستیابی به پاسخ سؤالات تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تحلیل آماری داده ها از جداول فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، همچنین از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونه برای سنجش متغیرهای تحقیق استفاده شده است که تمامی محاسبات آماری با نرم افزار SPSS نسخه ۱۹ انجام پذیرفت.
۴-۲- تجزیه و تحلیل یافتهها
جدول فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
جدول۴- ۱: جدول فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
جنسیت |