- بین متغیر مهارت های ارتباطی در حالت موجود و مطلوب، تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین متغیر مهارت های شغلی در حالت موجود و مطلوب، تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین متغیر دانش در حالت موجود و مطلوب، تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین متغیر بینش در حالت موجود و مطلوب، تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین متغیر قانون گرایی در حالت موجود و مطلوب، تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۷- مدل مفهومی تحقیق
رضایتمندی شهروندان
دوره های آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار
شکل ۱-۱- مدل مفهومی تحقیق
۱-۸- تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
۱-۸-۱- تعاریف نظری
رضایتمندی: به حالتی گفته می شود که تمایلات محرک شهروند به هدف رسیده باشد، به عبارت دیگر رضایت مندی اقدامی است که فرد هنگام رسیدن به آرزوهایش تجربه می کند یا یک واکنش شناختی است که فرد هنگام ارضاء نیازهایش اعلام می کند (شعاری نژاد، ۱۳۷۸).
رضایت مندی: حالتی است که انسان احساس می کند که فرآورده ها با نیاز هایش مطابقت دارد (حسینی مقدم، ۱۳۸۶).
رفتار: پاسخی که هر جاندار به محرک و نیازهای بیرونی یا درونی می دهد (غفاری، ۱۳۷۶).
رفتار: جمع کارهایی که از موجود زنده سر می زند (عظیمی ۱۳۶۳).
در این پایان نامه منظور از رفتار برخورد و عملکرد کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی در مواجه با شهروندان می باشد.
آموزش: تجربه ای است مبتنی بر یادگیری که به منظور ایجاد تغییرات نسبتاً ماندگار در فرد صورت می گیرد تا وی بتواند خود را برای انجام کار بهبود بخشد (شیمون، ۱۳۸۰: ۲۴۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
استاندارد سازی: هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شود، نظم و قانون.
تعالی: بلند شدن، برتر شدن، بلند پایه شدن، حق تعالی، ایزد.
۱-۸-۲- تعاریف عملیاتی
رضایتمندی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی شهروندان با ۱۲ سؤال و در شش بعد کسب می نماید.
مهارت های اجتماعی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۱ و ۲ کسب می نماید.
مهارت های شغلی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۳ و ۴ کسب می نماید.
بینش: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۵ و ۶ کسب می نماید.
مهارت های ارتباطی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۷ و ۸ کسب می نماید.
قانون گرایی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۹ و ۱۰ کسب می نماید.
دانش: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۱۱ و ۱ کسب می نماید.
دوره های استاندارد سازی و تعالی رفتار: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل پرسشنامه های محقق ساخته استاندارد سازی و تعالی رفتار با ۲۰ سؤال و در شش بعد کسب می نماید.
مهارت های اجتماعی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۱ تا ۴ کسب می نماید.
مهارت های شغلی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۱۵ تا ۱۷ کسب می نماید.
بینش: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۹ تا ۱۱ کسب می نماید.
مهارت های ارتباطی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۵ تا ۸ کسب می نماید.
قانون گرایی: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۱۲ تا ۱۴ کسب می نماید.
دانش: عبارت است از امتیازی که پاسخگو از تکمیل سؤالات ۱۸ تا ۲۰ کسب می نماید.
۱-۹- روش تحقیق
روش تحقیق در این پایان نامه از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است، هدف این نوع تحقیق آزمون مفاهیم نظری و استفاده از نتایج تحقیقات در موقعیت های مسائل واقعی و حل مشکلات ملموس به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود و نتایج این تحقیق عینی و مشخص میباشد و به کاربست این نتایج (به کارگیری آن ها) در حل مسائل و مشکلات خاص در جامعه منتهی می گردد. در واقع، هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. همچنین این تحقیق از نظر روش گردآوری اطلاعات یک تحقیق توصیفی از نوع تحقیق پیمایشی است.
۱-۱۰- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری شامل گروهی از افراد است که یک یا چند صفت مشترک دارند که این صفت مورد نظر محقق می باشد و امکان دارد برای مطالعه انتخاب شوند. معمولاً هر پژوهشی، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد.
جامعه آماری این پژوهش دو گروه می باشد: ۱) ادارات پلیس راهنمایی و رانندگی در استان سمنان که خود دارای هشت شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدی شهر، آرادان، میامی و سرخه است؛
۲) کلیه شهروندان در هشت شهرستان استان سمنان.
برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده می کنیم و برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران با جامعه محدود استفاده می نماییم.
۱-۱۱- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
جمع آوری داده ها در این تحقیق ترکیبی از روش های کتابخانه ای و میدانی است.
۱- مطالعات کتابخانهای: روش های کتابخانه ای در تمامی تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق نیز محقق برای جمع آوری ادبیات و سوابق موضوع از منابع فارسی و لاتین کتابخانهای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اینترنت استفاده و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم، ثبت و نگهداری کرده و در پایان کار نسبت به طبقه بندی و بهره برداری از آن ها اقدام نموده است.
۲- تحقیقات میدانی: روش های میدانی به روش هایی اطلاق می گردد که محقق برای گردآوری داده ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط با واحد تحلیل یعنی افراد (در این پژوهش)، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کند.
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه می باشد.