امنیت و حفاظت از اطلاعات و تشخیص هویت
اطمینان از امنیت کافی (هک نشود)
* از Https استفاده میکند
اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات شخصی
*
*
تشخیص هویت
*
*
برگشت آسان پول در موارد خاص
پرداخت امن
*
*
*
فصل چهارم
فصل چهارم: مفاهیم پیادهسازی فناوری اطلاعات
فعلا شرکت گاز یک شرکت دولتی محسوب میشود. تغییر در نحوه ارائه خدمات آن به سادگی تغییرات در بخش خصوصی نیست. الکترونیکی کردن خدمات آن نیز در راستای دولت الکترونیک است، پس قبل از ارائه روش و معرفی ابزاری جهت اشتراک پذیری و فروش الکترونیکی در شرکت گاز لازم است مفاهیم مربوطه در این زمینه در مقوله فناوری اطلاعات بیان شود.
۴-۱ مدل تجاری G2C - خدمات دولت به مشتری منفرد
مهمترین و گستردهترین نوع کاربرد دولت الکترونیک، رابطه دولت با شهروند و بالعکس است. رابطه دولت با شهروند شامل ارائه اطلاعات مناسب به افراد، تجدید گواهینامه رانندگی، پرداخت قبضهای مختلف و مانند آن می شود. این نوع رابطه دولت با شهروند، به ایجاد تغییراتی در زندگی افراد منجر می شود.
سازمانهای دولتی باید برای جلوگیری از بروز مشکلات برای شهروندان، قوانینی را به تصویب برساند و در بعد فنی نیز لازم است زیربناهای موردنیاز را فراهم آورد و شبکههای اطلاع رسانی و پایگاههای اطلاعاتی مورد نیاز را ایجاد کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این مدل، ارتباط میان مردم و دولت مطرح است و این رابطه بیش از آن که ماهیتی تجاری داشته باشد، ماهیتی خدماتی دارد و شامل خدماتی است که دولت می تواند به مردم ارائه دهد و یا زمینهای برای تسهیل ارتباطات مالی مردم و دولت در امور مالیاتی است و یا درخواست خدماتی که از سوی شهروندان به دولت ارائه می شود که می تواند شامل درخواست های مختلف در زمینه خدماتی، اقتصادی و یا بازرگانی باشد.
از آنجایی که پشتوانه دولت بر این نوع تجارت الکترونیک وجود دارد؛ لذا این نوع فعالیت از فعالیتهای مدل تجاری بنگاه با مشتری بزرگتر است. چون دولت یک قدرت انحصاری است و رقیبی ندارد، دیگر نمیتوان بر روی نیروی رقابتی مثل فعالیتهای بنگاه با بنگاه ( B2C[10]) حساب کرد و این مورد را میتوان به عنوان یک مدل تجارت الکترونیک B2C بیرقیب و با پشتیبانی قدرتمند تلقی کرد.
با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی کارهای سازمان به صورت برخط[۱۱] انجام خواهد شد و مدیریت سازمانها بدون واسطه، با مشتریان و ارباب رجوع در ارتباط هستند، فرایند تصمیمگیری شکل غیرمتمرکز پیدا میکند و زمان تصمیمگیری افزایش خواهد یافت. با پیاده شدن حتی قسمتی از فرایندهای الکترونیکی، بخشی از کارکنان سازمانها آزاد شده و می توان از آنها درکارهای فکری استفاده کرد. (Al-Kibsi، ۲۰۰۷)
از موانع ایجاد این امر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم احساس نیاز به وجود فرایندهای الکترونیکی در سازمانهای دولتی؛
- عدم حمایت مدیران ارشد سازمانها؛
- ناتوانی در مرزبندی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه؛