تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می شوند: بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه (سرمدوهمکارانش،۱۳۷۹و۷۶). از آنجایی که این تحقیق نشان می دهد که چگونه اقدامات مرکز خرید هایپراستار در زمینه مسئولیت اجتماعی بر ادراک مصرف کننده از جذابیت مرکز خرید و ارزیابی آنان از خرید اثر می گذارد، «کاربردی» خواهد بود. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است . به عبارت دقیق تر تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد(خاکی،۹۴،۱۳۸۹).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۲-۲ نوع تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده ها(طرح تحقیق)
تحقیق حاضر بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز(طرح تحقیق)، توصیفی(غیر آزمایشی) از نوع«پیمایشی» می باشد. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. که تحقیق حاضر از نوع پیمایشی به شیوه مقطعی می باشد. برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی بکار می رود ( سرمدوهمکارانش، ۱۳۸۲،۷۶).
با توجه به ماهیت پژوهش حاضر برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در طراحی پرسشنامه از طیف ۵ تایی لیکرت استفاده شده است.
در این پژوهش از ابزار بررسی مدارک و اسناد به عنوان داده های ثانوی نیز استفاده شده است. در این روش، برای تعاریف متغیر ها و مفاهیم موجود، لازم بر استفاده از مقالات و پایان نامه های داخلی و خارجی شدیم. بدین منظور از منابع در دسترس فیش برداری شده و در آخر به طور مرتب متن های مناسب را کنار هم گذاشته و در پژوهش حاضر بکار برده ایم.
۳-۳ قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)
تحقیق حاضر در مرکز خرید هایپراستار انجام شد.
۳-۴قلمرو زمانی
اطلاعات مورد نیاز در سال ۱۳۹۰ گرد آوری شد.
۳-۵ جامعه آماری، حجم و روش نمونه گیری
۳-۵-۱ جامعه آماری
گروه نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند. بدین ترتیب گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد(سکاران،۱۳۸۴،۲۹۵).
جامعه آماری تحقیق حاضر را مجموعه مصرف کنندگان تشکیل می دهند.
۳-۵-۲ حجم نمونه
با توجه به جدول مورگان تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
۳-۵-۳روش نمونه گیری
روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و تعداد نمونه مورد نیاز با مشارکت ۳۸۴ نفر به دست آمد.
۳-۶ روش های گردآوری اطلاعات
ابزارهای متنوعی برای جمع آوری داده ها وجود دارد که بوسیله آن می توان داده های مورد نیاز را جمع آوری و ثبت نمود. ابزار گردآوری داده ها در تحقیق حاضر از طریق مطالعات کتابخانه ای و نیز مصاحبه و پرسشنامه بطور همزمان می باشد.
برای گردآوری و تدوین ادبیات مربوط به موضوع تحقیق و بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است. بدین منظور از از مقالات و پایان نامه های داخلی و خارجی و کتب و مقالات موجود در کتابخانه ها و اینترنت استفاده شده است. همچنین از ابزار پرسشنامه برای گرد آوری برای گردآوری داده ها از مصرف کنندگان استفاده شده است. پرسشنامه های این تحقیق بر اساس شاخص های مطرح شده محققان تحقیق در سال ۲۰۰۶انجام شده بود اخذ گردیده است و محقق اقدام به بازنگری و بومی سازی شاخص های مورد نظر با همکاری اساتید محترم نموده است. پرسشنامه مربوط به مصرف کنندگان است که در مجموع دارای ۳۲ سوال است.
۳-۷ مقیاس اندازه گیری پژوهش
در این پرسشنامه بر اساس پرسشنامه اصلی، از طیف لیکرت ۵ گزینه ای از خیلی خوب تا خیلی ضعیف استفاده شده است. طیف لیکرت یک مقیاس ترتیبی است که از مجموعه ای منظم از گویه ها (عبارات) که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می شود. این گویه ها حالات خاصی از پدیده مورد اندازه گیری را به صورت گویه هایی که از لحاظ ارزش اندازه گیری دارای وزن های مساوی است، عرضه می کند(سرمد و همکارانش۱۳۷۶و۱۵۴).
در متغیرهای تحقیق از مقیاس ترتیبی استفاده شده است که کیفی می باشند و در هر سوال مربوط به هر متغیر یک صفت درجه بندی شده است.
۳-۸ طیف های اندازه گیری پژوهش:
در پرسشنامه ۳۲ سوال پرسیده شده و طیف از پنج قسمت مساوی تشکیل شده است و محقق متناسب با موضوع تحقیق تعدادی گویه در اختیار پاسخگو قرار می دهد تا گرایش خود را درباره آن مشخص نماید. طیف از گرایش خیلی خوب تا خیلی ضعیف کشیده می شود. محقق می تواند به هریک از قسمت های طیف شماره هایی از ۱ تا ۵ اختصاص دهد.
۳-۹ روایی یا اعتبار پژوهش :
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای طراحی شده است را اندازه گیری می کند یا خیر؟(خاکی،۱۳۸۳ ۲۲۴ه).برخلاف پایایی که عمدتاً یک مساله کمی و قابل اندازه گیری است، اعتبار یا روایی مسئله ای عمدتاً کیفی بوده و ارزیابی آن بسیار مشکل می باشد.
برای حصول اطمینان از روایی از اساتید محترم و کارشناسان خواسته شد تا در مورد محتوای سوالات مورد نظر برای اظهار نظر کنند.
۳-۱۰ پایایی تحقیق:
پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است و با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد(سرمدوهمکارانش،۱۳۷۹،۱۶۹).
در این روش پژوهش برای سنجش پایایی داده ها از روش سازگاری درونی استفاده می شود. مهم ترین شاخص سازگاری درونی آزمون آلفای کرونباخ است، که نشان می دهد سئوالات آزمون تا چه حد توانایی یا خصیصه واحدی را اندازه گیری می کنند. رقم ۷/۰ به بالا برای پذیرش اعتبار پذیرفتنی است. این آزمون در مورد سئوالاتی به کار می رود که مجموعاً یک مفهوم را اندازه گیری می کنند.
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند بکار میرود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سؤال های پرسشنامه( یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه نمود. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
که در آن:
J = تعداد زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه یا آزمون
= واریانس زیر آزمون j ام
= واریانس کل آزمون
اعتبار پرسشنامه با استفاده ازبسته نرمافزاری SPSS نسخه ۱۸ تحت ویندوز محاسبه گردید. در جدول زیر مقادیر آلفا برای هر مقیاس مورد استفاده در پرسشنامه به تفکیک آورده شده است:
جدول۲-۶محاسبه اعتبار پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ
سازه | مقدار آلفا | نتیجه آزمون |
فعالیت های مسئولیت اجتماعی |