تئوری
شرح تئوری
ماکس وبر
دینداری موجب تفاوت در رفتارهای اقتصادی افراد میشود. دینداری در بین طبقات اجتماعی متفاوت است و میانگین آن برحسب میزان پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد تفاوت می پذیرد.
تئوری گروه مرجع
رویکرد افراد در جریان ارتباطات اجتماعی شکل میگیرد. بنابراین تنوّع در رویکردهای افراد ناشی از تفاوت در کانال های ارتباطی افراد است و از آنجا که گروه مرجع بر روی چارچوب مرجع افراد تأثیر میگذارد، به تبَع آن نگرش و دیدگاه های افراد نیز تغییر میکند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نظریه شکاف آگاهی
به همراه انتشار اطلاعات توسط رسانه های جمعی، طبقات مختلف جامعه دریافتهای متفاوتی از اطلاعات دارند و رسانه های جمعی بر روی ارتباطات افراد و همچنین بر روی پایگاه افراد تأثیر می گذارند.
نظریه برجسته سازی
رسانه های جمعی سعی در برجسته کردن بعضی از گروه های مرجع دارند و بر چارچوب مرجع افراد تأثیر میگذارند.
نظریه کاشت
تماس فزاینده با وسایل ارتباط جمعی، بر مفهومسازی مخاطبان از واقعیت اجتماعی تأثیر میگذارد و این عمل بهگونهای اتفاق میافتد که متناوبترین، متداولترین و پایدارترین الگوهای تصویری و ایدئولوژی را که این وسایل ارائه میکنند، بازتاب میدهد.
پیر بوردیو
سرمایه اجتماعی منبعی است که افراد زندگی شخصی و حرفهای شان را براساس آن تنظیم میکنند. بر این اساس شکل دینداری و جهتگیری دینی جوانان در قالب روابط آنها با خانواده، دوستان، همسایگان، مشارکت اجتماعی و اعتماد به افراد و نهادها شکل میگیرد. میزان سرمایه اجتماعی باعث به وجود آمدن جهتگیریهای دینی مختلفی در افراد میشود. و همچنین افراد دارای جهتگیریهای دینی مختلف، از میزان سرمایه اجتماعی متفاوتی برخوردارند.
شکل ۲-۱: مدل نظری پژوهش
فرضیه های پژوهش
تفاوت معناداری در جهتگیریهای دینی دانشجویان برحسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی آنها وجود دارد.
تفاوت معناداری در جهتگیریهای دینی دانشجویان برحسب نوع رسانه ها وجود دارد.
تفاوت معناداری در جهتگیریهای دینی دانشجویان برحسب میزان سرمایه اجتماعی وجود دارد.
تفاوت معناداری در جهت گیریهای دینی دانشجویان برحسب نوع گروه های مرجع وجود دارد.
استفاده از رسانه از طریق تأثیر بر انتخاب گروه مرجع بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
پایگاه اقتصادی- اجتماعی از طریق تأثیر بر شبکه ارتباطی افراد بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
پایگاه اقتصادی- اجتماعی از طریق تأثیر بر انتخاب گروه مرجع بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
پایگاه اقتصادی- اجتماعی از طریق تأثیر بر سرمایه اجتماعی بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
پایگاه اقتصادی- اجتماعی از طریق تأثیر بر استفاده از رسانه بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه:
فصل حاضر، به مبانی روششناختی پژوهش اختصاص یافته است. در این فصل، روش تحقیق و ابزار گردآوری و تحلیل داده ها، تعریف عملیاتی متغیرها شامل متغیر وابسته و متغیرهای مستقل، جامعه آماری، روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه و سنجش اعتبار و پایایی، مورد توجه واقع میشود.
روش پژوهش
از آنجا که روش پژوهش ارتباط نزدیک و مستقیم با موضوع پژوهش دارد و باید براساس نیاز پژوهش یکی از روش های پژوهشی را انتخاب کنیم، لذا در این تحقیق از روش پیمایش استفاده شده است. محدودیتهای روش های دیگر در رابطه با نگرشسنجی و از طرف دیگر سنجش نگرشها در سطح نسبتاً وسیع با تعداد نمونه های بالا استفاده از روش پیمایش را در این پژوهش ایجاب کرده است.
همچنین علت این انتخاب، کارآمدی این شیوه در گردآوری داده ها، منظم ساختن آنها و امکان عملیات آماری بر روی آن اطلاعات و همچنین مساعد بودن این روش نسبت به تحلیل دقیق بوده است.