و همچنین در بررسی رابطه بین ابعاد شایستگی عاطفی – اجتماعی با سایر ابعاد کیفیت عملکرد آموزشی نشان داد که که نقش حرفه ای دارای بالاترین میانگین دررابطه با چهار بعد شایستگی عاطفی – اجتماعی می باشد که نشان دهنده آن است استادی که بخواهد دانشجویان آن را از نظر شایستگی عاطفی – اجتماعی بالا ارزیابی کند باید بیش از هر چیزی به نقش حرفه ای خود که شامل، تدریس، مشاوره ، یاری و خدمت رسانی به دانشجو، فعالیت های علمی و حرفه ای وی و وظایف مدیریتی می باشد، توجه بیشتری داشته باشد.( دانیلسون،۱۹۹۹ ). بر این اساس، اثربخشی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی وابسته به برخورداری و بکار گیری شایستگی عاطفی- اجتماعی است(موری، چنگ و داینتی، ۲۰۰۲ ؛ ماری، ۲۰۰۳ ).
۵-۶- شناسایی قدرت شایستگی عاطفی و اجتماعی اعضای هیأت علمی،
در پیش بینی کیفیت عملکرد آموزشی آنان از دیدگاه دانشجویان
نتایج نشان داد که شایستگی عاطفی و اجتماعی اعضای هیأت علمی پیش بینی کننده مثبت و معنا دار کیفیت عملکرد آموزشی آنان از دیدگاه دانشجویان می باشد.
بررسی نتایج نشان داد که دانشجو بیش از هر چیزی به مدیریت روابط استاد اهمیت می دهد یعنی استادی که بخواهد از نظر دانشجو شایسته ارزیابی شود باید توانایی دوستی کردن هدفمندانه برای سوق دادن افراد در مسیری واحد برای دنبال کردن یک هدف که شامل توانایی کنترل عواطف دیگران با بهره گرفتن از ترکیبی از مهارت های شایستگی خود آگاهی، خودمدیریتی، و آگاهی اجتماعی است، داشته باشد(دافی، ۲۰۰۶).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در رده دوم دانشجو به خود مدیریتی استاد توجه می کندیعنی ” توانایی مدیریت اعمال، تفکرات و احساسات به شیوه سازگارانه و انعطاف پذیر در بافت های مختلف، خواه اجتماعی باشند یا فیزیکی..” مورد توجه قرار می دهد(دافی، ۲۰۰۶). در رده سوم به بعد آگاهی اجتماعی توجه می کند یعنی هماهنگ بودن با این که دیگران در لحظه خاص چه احساسی دارند به گونه ای که بتوان به طور مناسب عمل کرد می باشد، که همدلی کردن بخش اعظمی از آگاهی اجتماعی می باشد( دافی،۲۰۰۶) مورد توجه قرار می دهد. در رده آخر خود آگاهی استاد است که دانشجو آن را مورد ارزیابی قرار می دهد، خود آگاهی هنگامی اتفاق می افتد که فرد از احساسات خویش آگاه است، می داند که چرا عواطف و احساساتش رخ می دهد و دلالت ها و معانی احساساتش را درک می کند"(دافی، ۲۰۰۶) که برای دانشجو در ارزیابی استاد از اهمیت کمتری بر خوردار است.
همچنین در ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی، دانشجو بیش از هر چیزی به تدریس و هدایت استاد اهمیت می دهد یعنی استادی که بخواهد از نظر دانشجو بالا ارزیابی شود باید در زمینه هدایت و تدریس که شامل تدریس و هدایت ، هنر تسهیل عملکرد، آموزش و رشد دیگران، کمک کردن به دیگران برای بهتر عمل کردن، کمک به فرد برای به فعل درآوردن پتانسیل های بلقوه وی، برای به حداکثر رساندن عملکرد خویش، توجه بیشتری داشته باشد . همچنین در تصمیم گیری برای قرارداد مجدد و ترفیع اساتید اهمیت زیادی دارد. (دانی، ۲۰۰۳ و کارلی، ۲۰۰۱ ).
در رده دوم کیفیت بازخورد در ارزیابی دانشجو از استاد موثر می باشد که کیفیت بازخورد یعنی پذیرش دیدگاه ها و انتقادات دانشجویان ، ارائه بازخورد مفید و سازنده به دانشجویان ، سریع و موثر به پرسش دانشجویان پاسخ گفتن، پیشنهاد هایی به دانشجویان به منظور بهبود عملکرد آموزشی شان می باشد، توجه کند.
در رده سوم مدیریت ارائه دروس از نظر دانشجو دارای اهمیت می باشد. یعنی توجه استاد به مثبت نگاه داشتن محیط یادگیری، تشویق دانشجویان به تفکر انتقادی، شروع تدریس از مسائل ساده به پیچیده، استفاده از روش حمایتی می باشد. در رده بعدی دانشجو به نظارت و تضمین کیفیت تدریس استاد که شامل نظارت استاد بر تدریس و مهارت های شخصی خود ، نظارت بر پیشرفت ، یادگیری و مشارکت دانشجویان در طول تدریس ، ارزیابی عملکرد دانشجویان با بهره گرفتن از تکنیک های ارزیابی کیفی می باشد، را مورد توجه قرار می دهد.
در رده بعد دانشجو به نقش حرفه ای، ارتباطات و شایستگی فرهنگی به یک میزان اهمیت می دهند .که شامل مدیریت رفتار های دانشجویان در کلاس، استفاده از تکنیک پرسش و پاسخ، درگیر ساختن دانشجویان در فرایند یادگیری، ارائه بازخورد به دانشجویان نقش حرفه ای استاد را تشکیل می دهد.(دانیلسون[۱۳۱] ،۱۹۹۷) در یک ارتباط مناسب بین دانشجو و استاد، بایستی استاد بتواند نقاط ضعف و قوت دانشجویان را مشخص کند، به دانشجویان در تسهیل یادگیری آنان علاقه مند باشد، قادر باشد ارتباطات کلامی و غیر کلامی مناسب برقرار، کند، به دانشجویان فرصت طرح سوالات و پیشنهادات و عقاید خود را بدهد، (قورچیان،۱۳۸۵).
اساتیدی که نسبت به شایستگی های فرهنگی آگاهی دارند، تعصبات شخصی خود را در امر تدریس دخالت نمی دهند، از منابع آموزشی مرتبط با فرهنگ موجود استفاده می کند، با فرهنگ های موجود در کلاس و جامعه آشنایی دارند.
مدیریت کلاس از نظر دانشجو اهمیت کمی در ارزیابی استاد دارد که شامل توانایی استاد در سازماندهی کلاس و مدیریت رفتار های دانشجویان می باشد که برای کسب نتایج آموزشی مثبت ضروری می باشد.(تورانی و جانی،۱۳۹۰) و در آخر تکالیف از نظر دانشجویان، از کمترین اهمیت در ارزیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی برخوردار است. که تکالیف شامل، پروژه و کار های خلاقانه ایست که استاد در کلاس ارائه می دهد.
۵-۷- نتیجه گیری نهایی
پس بررسی نتایج و تحلیل سوالات پژوهشی می تواند بدین شرح نتیجه گیری نمود که سطح شایستگی عاطفی- اجتماعی اعضای هیأت علمی از نظر دانشجویان در سطح بالاتر از قابل قبول ارزیابی شده است. همچنین کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی نیز بالاتر از قابل قبول ارزیابی شده است. بر اساس یافته های مذکور می توان نتیجه گرفت که دانشگاه شیراز باید به مسئله توجه بیشتر کند و سطح شایستگی های عاطفی- اجتماعی اعضای هیأت علمی را به حد مطلوب و بالاتر از حد مطلوب برساند که طبیعتا منجر به بهبود کیفیت عملکرد آموزشی آنان خواهد شد.بیشترین میانگین شایستگی عاطفی- اجتماعی اعضای هیات علمی مربوط به بعد خود مدیریتی و کمترین مربوط به بعد خود آگاهی می باشد. و بیشترین میانگین کیفیت عملکرد آموزشی مربوط به بعد نقش حرفه ای و کمترین میانگین بعد تکالیف می باشد. رابطه مثبت و معناداری بین تمامی ابعاد شایستگی عاطفی – اجتماعی اعضای هیأت علمی و ابعاد کیفیت عملکرد آموزشی آنان وجود دارد.شایستگی عاطفی – اجتماعی اعضای هیأت علمی پیش بینی کننده معنادار کیفیت عملکرد آموزشی آنان توسط دانشجویان می باشد. موسسات آموزش عالی به خاطر نقش حیاتی که در جامعه دارند ، از جایگاه متمایزی برخوردارند. لذا هر گونه تلاش و بهسازی و ارتقای اثر بخشی خود زمینه خدمت بهتر و موثر تر به اجتماع و محیط پیرامون خود را فراهم می سازد. بالا بردن سطح شایستگی عاطفی – اجتماعی اعضای هیات علمی باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی خواهد شد بنابر این دانشگاه شیراز باید تدابیری برای توسعه توانایی و ارتقای سطح شایستگی عاطفی – اجتماعی اعضای هیات علمی و کیفیت عملکرد آموزشی آنان بیندیشند. تا اعضای هیات علمی نقش شایسته خود را در تحقق اثر بخشی مطلوب و پاسخ گویی به محیط پیرامون خود ایفا کند.
۵-۸- محدودیت های پژوهشی
۵-۸-۱-محدودیت های اجرایی
-
- پیچیدگی و فراوان بودن ابعاد متغیر های تحقیق و در نتیجه زیاد بودن تعداد سوالات پرسشنامه ها که سبب خستگی و کلافکی برخی دانشجویان در پاسخ گویی بدان ها شده بود.
-
- اجبار به توزیع تعداد بیش تری پرسشنامه به دلیل نقص یا عدم بازگشت پرسشنامه ها، تا به حد نصاب رسیدن نمونه
۵-۸-۲- محدودیت های پژوهشی
-
- پژوهش فقط در سطح اعضای هیأت علمی و با نظر سنجی از دانشجویان انجام شده و میزان کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی توسط خودشان و مدیران مد نظر قرار نگرفته است.
-
- عدم توانایی کنترل اثر تعاملی سایر متغیر های اثر گذار بر کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی از قبیل ساختار سازمانی، سبک های مدیریتی، فرهنگ سازمانی وتعهد مذهبی.
۵-۹- پیشنهاد های پژوهشی
۵-۹-۱- پیشنهادهای کاربردی
-
- توجه به رشد و توسعه شایستگی عاطفی – اجتماعی اعضای هیأت علمی از طریق برگزاری کارگاه ها و دورههای تخصصی شایستگی عاطفی - اجتماعی
-
- توجه به رشد و توسعه کیفیت عملکرد آموزشی آنان با توجه به توانمند سازی آنان در این زمینه
-
- در نظر گرفتن، شایستگی عاطفی و اجتماعی به عنوان یکی از معیار های ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی در فرم ارزشیابی عملکرد، برای ارتقاء وضعیت شایستگی عاطفی و اجتماعی اعضای هیات علمی
۵-۹-۲- پیشنهاد های پژوهشی
-
- انجام این پژوهش در سایر دانشگاه ها به منظور مقایسه یافته های این پژوهش با یافته های آنها.
-
- انجام چنین تحقیقاتی در سازمان هایی غیر از سازمان های آموزشی و مقایسه نتایج آن ها با این پژوهش
-
- بررسی ارتباط تعاملی شایستگی های عاطفی و اجتماعی در ارتباط با سایر متغیر های دیگر مانند: اثر بخشی اعضای هیأت علمی و تاثیر آن بر ارزشیابی دانشجویان
-
- سنجش عوامل واسطه ای و مداخله ای دیگر مانند تعهد مذهبی، فرهنگ ، جو سازمانی و شایستگی عاطفی – اجتماعی خود دانشجویان به منظور بررسی اثر گذاری احتمالی بر شایستگی های عاطفی – اجتماعی اعضای هیأت علمی و کیفیت عملکرد آموزشی آنان
منابع
منابع فارسی
ادهمی، اشرف؛ ریحانی، حامد؛ فتاحی، زهرا؛ نخعی، نوذر و فصیحی هرندی، طیبه(۱۳۸۴). ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید خود و دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی؛ دوره ۲، شماره ۱، ص ۳۲-۲۵٫
جعفری، عمار(۱۳۹۲). بررسی رابطه بین میزان بکارگیری مهارت های فردی مدیریت زمان دبیران و میزان کیفیت عملکرد آموزشی آنان در مدارس متوسطه کنگان (پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۹۲، دانشگاه شیراز).
رباط کریم، محمد رضا( ۱۳۹۲ ). بررسی رابطه بین شایستگی عاطفی اجتماعی مدیران با شایستگی فنی، رفتاری و زمینه ای کارمندان شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۹۱، دانشگاه شیراز).
رجبی، سمیه؛ پاپ زن، عبدالحمید(۱۳۸۹). تلفیق روش کمی و کیفی به منظور طراحی ابزاری برای ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه کرمانشاه.
زرانی آیدا(۱۳۹۱).بررسی رابطه بین خود راهبری یادگیری دانشجویان با ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضایی هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد.
سپهر آرا، علیرضا؛ طالع پسند، سیاوش؛ رحیم پور، حمیده(۱۳۹۰). بررسی همتراز نمرات ارزشیابی اساتید با توجه به سطح دشواری دروس
سیف، علی اکبر (۱۳۷۶).« ارزشیابی دانشجویان از استادان: تا چه اندازه می توان اعتمادکرد.پژوهش های روان شناختی». دوره اول، شماره ۱و ۲٫
سیف، علی اکبر.(۱۳۷۵). « روش های ارزشیابی کیفیت فعالیت های علمی- آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه ها». مجموعه مقالات نخستین سیمینار آموزش عالی در ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
صالحی، عمران، ابراهیم قنواتی، لیلا(۱۳۸۹ ). بررسی بار آموزشی اعضای هیآت علمی دانشگاه مازندران، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی ، سال ۱۱، شماره ۲، ۲۸-۵ .
صفری، ثنا(۱۳۸۹). نقش منابع اطلاعات گوناگون در ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره ۵۵، ص ۸۵-۶۹٫