آزار کودکان میتواند جسمی، عاطفی، لفظی و یا جنسی باشد سوء استفاده جنسی از کودکان گونهای کودکآزاری است که شخصی بزرگسال یا نوجوانی بزرگتر از یک کودک برای تحریک جنسی استفاده میکند. گستره سوء استفاده جنسی از کودکان شامل این موارد است: درخواست از کودک برای شرکت در رابطه جنسی (صرفنظر از نتیجه آن)، عورتنمایی برای کودکان با هدف تحریک جنسی خود فرد، کودک یا ترساندن کودک، برقراری آمیزش جنسی فیزیکی با کودک، یا استفاده از کودک برای پورنوگرافی کودکان. سوء استفاده جنسی از کودکان موجب آسیبهایی در کودک میشود مانند افسردگی، اختلال تنشزای پس از رویداد، اضطراب، ایجاد استعداد قربانی شدنهای آتی در بزرگسالی، جراحتهای فیزیکی و غیره. کودکآزاری جنسی، معمولاً دارای پنج شاخصه و ویژگی اصلی است:۱. کودک، عموماً آن را دوست ندارد، ۲. ارضای جنسی فرد آزاردهنده هدف اصلی آزار است، ۳. در این رابطه یک تفاوت سنی و قدرتی وجود دارد که به طور موثری، رضایت معنادار از رابطه را ازبین میبرد، ۴. فعالیت جنسی معمولاً به صورت پنهان و همراه با نقشه و توطئه قبلی و اعمال زور از جانب فرد قدرتمند است، ۵. گاهی اوقات، کودک به جهت نیاز شدید به حمایت فیزیکی یا عاطفی و توجه و وابستگی، خود شخصاً به پذیرش و شروع این رابطه و یا حفظ رابطه جنسی، تمایل نشان میدهد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اگر موضوع کودکآزاری جنسیکودکان تاکنون کمتر مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است، نه به خاطر کماهمیت یا بیاهمیت بودن موضوع، و نه به جهت قلّت موارد اتفاق افتاده کودکآزاری جنسی است، بلکه این موارد، کراراً واقع میشود و به دلیل پنهان ماندن ضمانت اجرای موثر و کافی برای مجازات و تنبیه مرتکبان وجود ندارد. عدم طرح و پرداخت به این معضل بزرگ فرهنگی و اجتماعی، بدین خاطر است که از نظر سنتی و فرهنگی، این موضوع به صورت یک «تابو» به شمار میرود و تمایلی به صحبت دربارهاش وجود ندارد و دیگر آنکه جرم کودکآزاری و به ویژه کودکآزاری جنسی، یک جرم نسبتاً پنهان است و حتی به مرتکبان و مجرمان این جرم نیز، از آنجا که در میان جمعیت پنهان هستند، جمعیت پنهان گفته میشود. همچنین به این دلیل که آمار دقیقی در مورد این جرم، به دلایل مختلف، ارائه نمیشود و به اصطلاح آمار سیاه بزهکاری یا لیست سیاه وجود دارد، در خیلی از موارد، این جرم پنهان باقی میماند.
تفاوت سوءاستفاده جنسی از کودک با آزار جنسی کودک ؛ این دو عبارت در متون حقوقی انگلیسی، زیاد به کار رفتهاند اما از لحاظ تعریف، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تفاوت آنها بیشتر در مراجع درمانی یا قانونی است که به آن مراجعه میکنند. همه اعمالی که به عنوان سوءاستفاده جنسی به کار میرود، مسلماً آزار جنسی و آزارهای عاطفی و روانی نیز به دنبال خواهد داشت و امکان ندارد که کودکی مورد سوءاستفاده جسمی قرار گرفته باشد ولی آزار جسمی و یا روانی را تجربه نکرده باشد. یک تفاوت که در مورد این دو واژه میتوان اشاره کرد آن است که محققان و روانشناسان معتقدند زمانی که یک شخص خاص در طول مدت زمان معین، یک فرد خاص را مورد آزار جنسی قرار دهد، سوءاستفاده جنسی (Abuse) واقع شده است. بنابراین در سوءاستفاده جنسی، شخص آزاردهنده و کودک مورد آزار جنسی، یک فرد ثابت هستند و این آزار جنسی در طول مدت زمان تکرار میگردد. خلاء قانونی تعریف کودکآزاری جنسی در ایران و خلاء قوانین کیفری در جهت حمایت از اطفال. پس از انقلاب اسلامی، با تصویب قانون حدود و قصاص مصوب ۳/۶/۱۳۶۱ کلیه مواد قانون مجازات عمومی سابق که راجع به جرایم هتک ناموس و منافی عفت بود، نسخ گردید و مقررات کیفری مطابق شرع اسلام به مرحله اجرا گذاشته شد و علاوه بر آن، مصادیق دیگری از جرایم منافی عفت، غیر از زنا، مانند تقبیل و مضاجعه، تفخیذ و مساحقه نیز مورد حکم قرار گرفت. ولی قانونگذار، بلوغ یا صغر سن مجنی علیه را که سابقاً موجب تفاوت در مجازات میشد، نادیده گرفت و از این حیث همه را یکسان قلمداد کرد. همینطور، در قوانین کیفری ایران، اعمالی نظیر هرزهنگاری کودکان (پورنوگرافی) و بهرهگیری از آنها مورد غفلت قرار گرفته است. در برخی از کشورها، بویژه کشورهای اروپایی و کانادا، رضایت کودک، عامل مهم و تعیین کنندهای برای تشخیص آزار جنسی یا سوءاستفاده جنسی است و در کشورهای مختلف که این مکانیسم پذیرفته شده است، سنین مختلفی تعیین شده است. در کانادا، اگر کودک زیر سن دوازده سال باشد، ارتکاب این اعمال از سوی وی یک اختلال رفتاری محسوب میگردد ولی پس از دوازده سال تا هجده سال، به عنوان یک جرم با آن برخورد میشود. اما در قوانین کیفری و جزایی ایران، اساساً بحث رضایت فرد به طور کلی در رابطه جنسی نامشروع مطرح نیست و به طریق اولی، رضایت کودک نیز به هیچ وجه تاثیری در مساله نخواهد داشت، در این مورد در بندهای جداگانهای، جرایم و اعمال منافی عفت، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در این پژوهش محقق در نظر داشته که به بررسی جرم شناختی آزار جنسی کودکان در شهرکرد پرداخته و در این خصوص با ارائه راهکارهای کاربردی از وقوع این جرم در شهرکرد پیشگیری نماید.
۱-۳-اهداف پژوهش:
-
- رفع موانع نظری موجود و ارائه رهیافت ها و رهکارهای حقوقی در مبارزه با کودک آزاری وپیشگیری از کودک آزاری جنسی در استان چهارمحال و بختیاری؛
-
- ارائه ی پیشنهاد هایی در زمینه تدوین قوانین جزایی جدید در قبال موضوع؛
-
- ایجاد زمینه ی مناسب برای تحقیق در خصوص موضوع در مراکز علمی و آموزشی؛
-
- بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی در افزایش کودک آزاری
۱-۴-سوالات پژوهش:
-
- آیا بین شبکه های اجتماعی و کودک آزاری در شهرکرد ربطه معنادای وجود دارد؟
-
- آیا بین ضعف آموزش مهارت های اولیه و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد؟
-
- آیا بین ضعف آموزش والدین و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد؟
-
- آیا بین اختلالات روانی در خانواده ها و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد؟
-
- آیا بین کاهش سن و سواد مجرمان و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد؟
۱-۵-فرضیه های پژوهش:
-
- بین شبکه های اجتماعی و کودک آزاری در شهرکرد رابطه معناداری وجود دارد؟
-
- بین ضعف آموزش مهارت های اولیه و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین ضعف آموزش والدین و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین اختلالات روانی در خانواده ها و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین کاهش سن و سواد مجرمان و آزار جنسی کودکان در شهرکرد رابطه معنا داری وجود دارد.
۱-۶-هدف کاربردی پژوهش:
فراهم سازی زمینه مناسب برای تحقیق و مطالعه در خصوص موضوع برای مراکز علمی و آموزشی و پیشگیری از وقوع کودک آزاری جنسی در استان چهار محال و بختیاری می تواند یک هدف کاربردی برای این پژوهش باشد.
۱-۷-روش تحقیق:
پژوهش حال حاضر با هدف، بررسی جرم شناختی آزار جنسی کودکان در شهرکرد بر اساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه ی گرد آوری داده ها به روش پیمایشی انجام گرفته است،به این ترتیب که واحد مشاهده ما فرد بوده است و داده ها بر مبنای متغیر های تحقیق با بهره گرفتن از پرسش نامه جمع آوری شده است. روش پیمایشی عام ترین روش در تحقیقات اجتماعی به شمار می آید. پرسش نامه نیز رایج ترین تکنیک مورد استفاده در تحقیق پیمایشی است، هر چند ضرورت پیوندی بین تحقیق پیمایشی و پرسش نامه وجود ندارد و فنونی از قبیل مصاحبه، مشاهده، تحلیل محتوا و جز این ها نیز به کار می رود. شیوه گردآوری داده ها و روش تحلیل انها از ویژگی های بارز پیمایش می باشد.
۱-۸-ساماندهی تحقیق:
با توجه به متغییر های این پژوهش و سوالات و فرضیه های این تحقیق و دستور کار پایان نامه های میدانی این پژوهش به پنج فصل به شرح ذیل تقسیم بندی گردید:
فصل اول کلیات تحقیق بیان گردید؛
فصل دوم به مبانی نظری و ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق پرداخته شد؛
فصل سوم برابر با رویه جاری فقط روش تحقیق به صورت کامل تشریح گردید؛
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش پرداخته شد؛
در نهایت در فصل پنجم از کل پژوهش یک نتیجه گیری کلی صورت گرفته است.
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق
۲-۱-پیشینه تحقیق
در خصوص موضوع فوق با این عنوان در سایت های حقوقی معتبر مانند سایت Iran doc، سیکا سایت(SID)، سایت نورمگز، سایت جاد دانشگاهی و کتابخانه ملی جستجویی گستردهای انجام شده که در خصوص موضوع فوق با این عنوان هیچ گونه تحقیقی در سطح شهرستان شهرکرد تاکنون ثبت نگردیده است، ولی در خصوص موضوعات مشابه با این عنوان چندین تحقیقات صورت گرفته که به مختصر برخی از این موارد را بیان خواهیم کرد:
-
- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی پیامدهای روانی- اجتماعی کودکآزاری جنسی در محدوده پاسگاه نعمت آباد توسط آزاده حیدری درسال ۱۳۹۱ در دانشگاه علامه طباطبایی دفاع شد. وی بیان نمود که، نتایج حاصله براین واقعیت استوار است که کودکانی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتهاند از اختلالات رفتاری افسردگی، اضطراب، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه، مشکلات تفکر، شکایات بدنی، رفتار قانونشکنی و سایر مشکلات رنج میبرند و اینگونه است که میتوان ادعا نمود، این کودکان از سلامت روانی و اجتماعی بسیار پایینی نسبت به کودکان عادی برخوردارند. نتایج همچنین نشان میدهد که دختران بطور معناداری بیشتر دچار اختلالات رفتاری درونی سازی و پسران نیز به نوبه خود بیشتر دچار اختـلالات رفتاری بیرونی سازی هستند، اما در سایر موارد در بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد.
-
- مقاله ای با عنوان مطالعه جرم شناختی و حقوقی بزه کودک آزاری توسط محمد علی جاهد در سال ۱۳۸۹ در مجله حق گستر منتشر گردید. وی بیان نمود که، نقض حقوق کودکان و کودک آزاری، سابقه ای طولانی در تاریخ بشری دارد که در هر دوره ای از تاریخ، تعریف مفهومی آن متفاوت و معمولاً فاقد بار معنایی منفی بوده است. حقـوق کودکان از جمله مسائلی است که تا چندین سال قبل، چه در ایران و چه در سایر کشـورها و نیز در عـرصه بین الملل، چندان مورد توجه نبوده است. شاهد این ادعا اینکه، کنـوانسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ از سوی سازمان ملل به تصویب رسید در حالی که تقریباً ۴۰ سال قبل از آن یعنی در سال ۱۹۴۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی سازمان ملل به تصویب رسیده بود. البته قبل از تصویب کنوانسیون جهانی حقوق کودک، چند اعلامیه در این رابطه به تصویب کشورها رسیده بود. بشر در طی تاریخ زیست جمعی خـویش معمـولاً به انسانهای فاقد کمال عقلی و ذهنی همچون اطفال و مجانین به چشم افراد ناقص و در حکم مال و قابل تملک برای خویش و در نتیجه محروم از حقوق اجتماعی می نگریسته، به طوری که این امر و من جمله حس تملک نسبت به کودکان و اینکه کودک به هر روی متعلق به والدین خویش است، از دلایل اصلی بی توجهی و کم توجهی به حقوق کودکان بوده است. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ و با اعمال حق شرط در چارچوب مقررات شرع و به شرط عدم تغایر مفاد پیمان با شرع اسلام به این کنوانسیون پیوست. بر اساس ماده ۳ پیمان نامه جهانی کودک، منافع عالیه کودک باید در هر اقدامی از سوی سرپرستان و والدین مورد توجه قرار گیرد. بر اساس این ماده، دولتها نیز موظف شده اند در صورت کوتاهی والدین نسبت به فرزندان، حمایتها و مـراقبت های لازم را از آنان انجام دهند. اما علیرغم این مبنای دینی روشن و قابل تحسین، عضویت مشروط ایران در کنوانسیون جهانی حقوق کودک و در کنار آن ناچیز بودن آگاهی عمومی جامعه نسبت به پدیده کودک آزاری، فقدان مرز مشخص و تعریف شده برای کودک آزاری و تنبیه تربیتی و تجویز تنبیه در برخی از قوانین موجود و برداشت نامناسب از این تجویز، نتوانست معضلاتی را که در زمینه حقوق کودک بویژه کودک آزاری، وجـود داشت رفع کند .
-
- مقاله بررسی پدیده کودک آزاری و آثار عاطفی و شخصیتی آن بر نوجوانان دختر شهر اصفهان توسط مریم نقوی و همکاران در سال ۱۳۸۴ در مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ارائه شد. در این مقاله بیان شد که، نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که به طور کلی دو گروه در ویژگی های خویشتن داری، اجتماعی شدن، برداشت خوب با هم تفاوت دارند به این صورت که گروه آزار دیده نسبت به دیگر گروه، از سلامت روانی کمتری برخودار است به طوری که در نمرات کسب شده این گروه دارای نمرات سطح پایینی هستند.
-
- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی بزهدیدگی جنسی کودکان توسط افراد پدوفیل (کودک دوست) و راههای جلوگیری از حدوث اختلالات رفتاری و بزهکاری کودکان در آینده توسط مهدیه عابد گنجی در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه آزاد تهران مرکز دفاع شد. در این پژوهش بیان شد که، کودک آزاری به ویژه کودک آزاری جنسی، یکی از معضلات مهم اجتماعی است که مطالعاتی همچون روانشناسی، جرم شناسی و علوم تربیتی را معطوف به محدوده ملاحظات خود کرده است. کودک آزاری جنسی، یک عارضه دو سویه است که هم بزهکار و هم بزه دیده را گرفتار می نماید و اختلالاتی را رقم می زند که سرنوشت آینده هر دو فرد را درگیر می نماید. در قرن حاضر، پیشرفت شگرف و پیچیده مبادی اطلاعاتی همچون اینترنت و فضای سایبر، شرایطی را تمهید می نماید که مبتلایان به فعالیت کودک آزاری جنسی در این فعلیت راغب تر نماید.
به طور کلی می توان گفت که در خصوص موضوع در حیطه جرم شناسی در منطقه شهرکرد و در استان چهار محال و بختیاری تحقیق جامع و مستقلی صورت نپذیرفته است لکن در استان خوزستان در حیطه ی جامعه شناسی مقالاتی به تحریر درآمده است که در آن نوع خشونت و شرارت و ارتباط آن با الگوی ساختاری کودک آزاری مجرمین مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه یآن ایجاد وگسترش یک سیستم مددکاری فردی اجتماعی با اهرمهای قدرتمند قانونی- قضایی برای پیشگیری و درمان موارد کودک آزاری توسعه منسجم نظام حمایت از کودکان طلاق و پیگیری مراقبت از آنها بعد از سرپرستی تک والدی آنها ثبت وقعات کودک آزاری در خانواده ها بصورت منظم و در دوره های زمانی از سوی سازمانها و نهادهای تخصصی با عملکرد مرتبط برگزاری نشست های علمی و خانوادگی برای بررسی و تحلیل کودک آزاری والدین و شرارت فرزندان می باشد.
در مقاله ای (توفیقی و هوشدار، ۱۳۷۴) بر اساس یادداشتهای موجود در پزشکی قانونی از لحاظ پزشکی در تهران نوع آسیب به بزه دیدگان این جرم و این که بیشترین قربانیان دختر بوده اند و حدود ۲/۷ برابر پسران مورد آزار جنسی قرار گرفته اند بیان گردیده است.
در مقاله ای (مدنی و بیات، ۱۳۸۸) به بررسی رابطه فقر و آزار جنسی کودکان و بررسی موانع در برابر روند قابلیت های انسانی مانند درآمد خانوار، نوع منزل مسکونی و منطقه یمحل سکونت و کار کودکان پرداخته که در خانواده های فقیر نسبت به خانوادهاهی با درآمد متوسط به بالا میزان آزار کودکان به نحو محسوسی بالاتر است.
۲-۲-ادبیات تحقیق
قبل از پرداختن به هر موضوعی بایستی توافق معنایی بر سر این مفاهیم حاصل شود تا توافق ذهنی بین نگارنده و مخاطب حاصل شود و از این طریق، ادامه فرایند تحقیق حاصل شود.