۱٫۳٫۲٫ بازاریابی:
(پراولت و مک کارتی، ۱۹۹۹) بازاریی را به عنوان انجام فعالیتهایی که جریان محصولات و خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده هدایت می کند تا نیاز مشتری را برطرف و اهداف سازمانی را تأمین کند، تعریف کرده اند.
(کاتلر، ۱۹۹۱) بازاریابی را اینگونه تعریف می کند: فعالیتهای انسانی در جهت تأمین نیازها و خواسته های انسان از طریق فرایند مبادله. تأکید بر ارضای نیازها و خواسته ها در بازاریابی از اهمیت فوق العادهای برخوردار هستند به نحوی که سازمانهایی در بازاریابی موفق خواهند شد که اهدافشان را بر اساس ارضای نیازهای مشتریان تنظیم کنند.
(مول و همکاران، ۱۹۹۷) در کتاب ورزشهای تفریحی بازاریابی را فرایند تامین سرویس قابل حصول در دسترس و مناسب فراغت برای جامعه در دسترس تعریف می کنند. صاحب نظران تعاریف زیادی برای بازاریابی بیان کرده اند. بازاریابی را فرایند ارضای نیازها و خواسته های بشر تعریف کرده اند. بسیاری از نویسندگان معتقدند که تعریف کاتلر از بازاریابی تعریفی نسبتاً کامل است. کاتلر بازاریابی را فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها وخواستههای بشر از طریق فرایند مبادله میداند (روستا، ۱۳۸۳) مفاهیم بازاریابی به چگونگی یکپارچگی فعالیتها و اقدمات بازاریابی در جهت رسیدن به اهداف سازمانی نظیر سود آوری از طریق تامین نیازها و خواسته های بازار هدف اشاره دارد (ملینک، ۱۹۹۳) در تعریف کاتلر از بازاریابی سه رکن اصلی قابل تمییز است: ۱- نیاز، خواست و نیاز انسان که رکن اساسی نطام بازاریابی جدید است ۲- محصول، چیزی است که به بازار عرضه می شود و قادر است یک نیاز را برطرف کند ۳- فرایند مبادله، که هسته مرکزی بازاریابی را تشکیل میدهد. در مبادله دو طرف وجود دارد و هر طرف چیز با ارزشی برای طرف دیگر دارد به طوری که هر طرف مجاز به پذیرش یا رد پیشنهاد طرف دیگر است (پارسائیان، ۱۳۸۳)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲٫۳٫۲٫ بازاریابی ورزشی:
واژه بازاریابی ورزشی برای نخستین بار در آمریکا و در سال ۱۹۸۷ مورد استفاده قرار گرفت. محققین تعاریف مختلفی از بازاریابی ورزشی ارائه کرده اند که به چند نمونه از آنها اشاره می شود.
به عقیده لویس و اپنزلر (۱۹۸۵) بازاریابی ورزشی عبارت است از استفاده از متغییرهای آمیخته بازاریابی در جهت ارتباط میان منافع مصرف کنندگان محصولات و خدمات ورزشی و حمایت کنندگان سازمانهای ورزشی
پارخوز (۲۰۰۱) بازاریابی ورزشی را پیش بینی، مدیریت، و تأمین نیازها و خواسته های مشتریان از طریق به کارگیری و اجرای اصول بازاریابی میداند.
به عقیده پیت و استاتلر (۲۰۰۲) بازاریابی ورزشی فرایند طراحی و اجرای فعالیتهایی برای محصولات، قیمت، ترویج، بهبود، مکان و توزیع خدمات یا محصولات ورزشی برای برآورده کردن نیازهای مورد نظر مشتریان و دستیابی به اهداف سازمانهای ورزشی است.
بازاریابی ورزشی فرآیندی اجتماعی و مدیریتی است که بوسیله آن مدیر ورزشی از طریق تولید و تبادل محصول و تعامل با دیگران به دنبال دستیابی به آن چیزهایی است که سازمانهای ورزشی نیاز دارند و خواهان آن هستند. تعقیر ارزش و نگرش موضوعی بسیار پر اهمیت است که باید مورد عنایت بازاریابان قرار گیرد (هنری، ۱۳۹۱).
جدول ۱٫۲٫ ویژگیهای منحصر به فرد ورزش (پارخوز، ۲۰۰۱٫ ص ۳۰۳)
بازار | سازمانهای ورزشی به طور هم زمان با هم رقابت و همکاری می کنند. مشتریان ورزشی خود را متخصص به حساب میآورند. افت و خیز گسترده در نیازهای مشتریان (نیازهای روزانه، هفتگی و فصلی با هم متفاوت هستند). |
محصول | غیر قابل پیش بینی بودن، ناملموس بودن، در یک زمان تولید ومصرف می شود، فساد سریع باید پیش فروش شوند، (ذهنی بودن) وابسته بودن به فرد، (وابستگی عاطفی، مصرف جمعی) به وسیله تسهیلات اجتماعی تحت تأثیر قرار میگیرد، بازاریابان ورزشی روی آن کنترل ندارند. |
قیمت | قیمت گذاری بر اساس روشهای متداول مشکل است. درصد کمی از پول صرف شده توسط مشتریان به سازمانهای ورزشی میرسد. بیشتر درآمد حاصل شده از طریق ملحقات، تلویزیون و. . . (درآمدهای غیر مستقیم) میباشد. |
ترفیع | پوشش رسانهای گسترده. سایر تجارتها خواهان ارتباط با ورزش هستند. |
مکان- توزیع | در یک مکان تولید و مصرف می شود. فضای موجود بر لذت بردن از آن تأثیر می گذارد. بازاریابان ورزشی باید تلاششان را به تلویزیون، سایر رسانه ها و بلیطها متمرکز کنند. |
به عقیده پارخوز (۲۰۰۱) ورزش ویژگیهای منحصر به فردی دارد (جدول ۱٫۲) که در سایر زمینه های بازاریابی یافت نمی شود. غیر قابل پیش بینی بودن، ناملموس بودن، بی ثباتی، فساد سریع نابود شدنی، ذهنی بودن وابسته بودن به فرد، وابستگی عاطفی، تسهیلات اجتماعی، مصرف جمعی، و غیر قابل کنترل بودن عواملی هستند که با هم موجب ایجاد چالشهایی برای مدیران بازاریابی ورزشی میشوند.
الف: تقسیمات بازاریابی ورزشی:
بازاریابی ورزشی شامل سه قسمت میگردد، هر یک از بخشها ویژگیهای خاص خود را دارند:
۱- بخش عملیات ورزشی شامل فعالیتهای ورزشی است که بعنوان یک محصول طراحی و ایجاد شده برای شراکت یا تماشا به مشتریان ورزشی ارائه میگردد و مشتریان مجاز به انتخاب یک یا تعدادی از رشتهها ورزشی میباشند و به انتخاب خود میتوانند جهت شراکت یا تماشا به پرکردن اوقات خود بپردازند. این بخش در زیر مجموعه بازاریابی خدمات قرار میگیرد.
۲- بخش کالاهای ورزشی شامل کالاهایی است که تولید آنها در موفقیت ردههای مختلف ورزشی نقش دارد و شامل دو دسته از کالاها میباشد.