ـ نوآوری در محصول و خدمات
ـ تواناسازی کارکنان
ـ انگیزه و هم جهتی
ـ رضایت کارکنان(ابن رسول و رضایی، ۱۳۸۳ ، ص ۴۸) .
این وجه از وجوه چهارگانه سیستم کارت امتیازی متوازن به دلیل ساختاری و زیربنایی بودن بسیار اهمیت دارد، و سوالی که در این وجه می شود مربوط به نیروی انسانی، تکنولوژی اطلاعاتی و ساختارهای سازماندهی سازمان می باشد و به این سوالات پاسخ داده می شود:
* با توجه به اینکه نیازهای سهامداران، ذینفعان و مشتریان شناسایی شده و فرایندهایی که می بایست آن نیازها را محقق سازد تعیین شده است، حال این فعالیت ها و فرایندها را چه کسانی می بایست انجام دهند؟
* چه قابلیت ها و توانایی هایی در نیروی انسانی و تکنولوژی اطلاعاتی و زیر ساختارهای سازماندهی وجود داشته باشد تا کارها با کارایی و اثر بخشی انجام گیرد؟(ساسانی، ۱۳۸۰، ص ۱۳)
منظر مالی
منظر مشتری
منظر فرایند های داخلی
منظر یادگیری و رشد
شکل۲-۴: رابطه علت ومعلولی در چهار منظر کارت امتیازی متوازن (بختیاری ،۱۳۸۶،ص۱۵)
همانطور که در شکل مشاهده می شود برای کسب دستاوردهای مالی (در منظر مالی) می بایست برای مشتریان خود ارزش آفرینی کنیم. (منظر مشتری) واین کار عملی نخواهد بود مگر این که در فرایندهای عملیاتی خود برتری یابیم و آن ها را با خواسته های مشتریانمان منطبق سازیم.(منظر فرایندهای داخلی) و کسب برتری عملیاتی و ایجاد فرایندهای ارزش آفرین امکان پذیر نیست، مگر این که فضای کسب و کار مناسب را برای کارکنان ایجاد و نوآوری و خلاقیت و یادگیری و رشد را در سازمان تقویت کنیم (منظر یادگیری و رشد).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کاپلان و نورتون این روش ارزیابی عملکرد را Balance Score cardیا کارت امتیازی متوازن نامیدند (بختیاری، ۱۳۸۶، ص ۱۵ ـ ۱۶ ).
۲-۲-۱۸٫ مراحل پیاده سازی روش ارزیابی متوازن
۲-۲-۱۸-۱٫ارزیابی سازمانی
-بررسی رسالت و چشم انداز سازمان در آینده
-شناسایی نیازها و نکات کلیدی برای دستیابی به چشم انداز
-بررسی نمودار سازمانی
-شناسایی و تحلیل مشتریان سازمان
۲-۲-۱۸-۲٫تعیین مقوله های استراتژیک
-مقوله های استراتژیک با بهره گرفتن از چشم انداز و ارزیابی سازمان تعیین می گردد
-موضوعات مرتبط طبقه بندی می شوند
۲-۲-۱۸-۳٫ تعیین مناظر و خروجی های مطلوب
-مناظر : راه های گوناگون نگریستن به سازمان ) مثل منظر مالی ، منظر مشتری و…)
-خروجی های مطلوب به مفهوم موفقیت مورد انتظار رسالت سازمان درهریک از مناظر ومقولات استراتژیک
۲-۲-۱۸-۴ .تهیه نقشه استراتژی
-برای هر مقوله استراتژیکی ، زنجیره ای از روابط علت و معلولی که در نهایت منجر به خروجی های
مطلوب می شوند ، در نظر گرفته می شود.
-این زنجیره روی یک نقشه استراتژی ترسیم می گردد (عالم تبریز ودیگران،۱۳۸۷).
۲-۲-۱۹٫مزایای استفاده از روش ارزیابی متوازن
یکی از مزایای این مدل ارائه گزارش جامع و مختصر از عناصر اساسی و کلی سازمان است. همین طور این مدل قادر است تا استراتژی و رسالت سازمان را به اهداف قابل اندازه گیری و محسوس تبدیل کند(الوانی و سید نقوی، ۱۳۸۲، ص ۵). از امتیازات دیگر این مدل به شرح زیرند:
ـ قابلیت انعطاف و سازگار با هر گونه سازمان
ـ تمرکز بر تعداد معدودی معیار مهم و کنار گذاشتن اطلاعات غیر مرتبط
ـ تمرکز زیاد بر بازار و مشتری
ـ یادگیری و بکارگیری آسان مدل(کانجی، ۲۰۰۲، ص ۱۳ ـ ۲۷).
مدل کارت امتیازی متوازن یکی از بهترین مدل هایی است که برای سنجش و مدیریت عملکرد بخش دولتی کاربرد دارد، این مدل با تمرکز بر استراتژی های سازمان قادر به اندازه گیری بهره وری در محیط های بسیار پیچیده سیاسی و دولتی است(الوانی و سید نقوی، ۱۳۸۲، ص ۱۶).
مزایای دیگر این مدل به شرح زیر است:
- ایجاد دیدگاه سرآمدی
- شفاف سازی استراتژی ها
-برقراری ارتباط بین استراتژی و عملیات
- مسئولیت های شفاف برای اهداف ومنابع
- برقراری ارتباط بین ارزیابی عملکرد و اهداف عملیاتی در سطوح مورد نظر
- مدیریت عملگرا
- مشارکت سهامداران در تدوین خط مشی ها
- متمرکز و اصول
- تصویر سازی متوازن
۲-۲-۲۰٫محدودیت ها و انتقادات روش ارزیابی متوازن
وقتی مدیر تصمیم به پیاده سازی کارت امتیازی متوازن در سازمان می گیرد نه تنها در ایجاد سیستم ها و روش های جدید دچار مشکل می گردد بلکه در مدیریت کارکنان نیز با چالش روبرو می شود.
نگارش پایان نامه در رابطه با ارزیابی و رتبه بندی شاخص های کارت امتیازی متوازن ...