هر تحقیقی باید دارای حدود و دامنه مشخصی باشد تا پژوهشگر در همه مراحل تحقیق بر موضوع پژوهش تسلط کافی داشته باشد و بتواند نتایج حاصل از نمونه انتخابی را به جامعه تعمیم دهد. این تحقیق نیز مانند سایر تحقیقها دارای دامنههای زیر میباشد:
قلمرو موضوعی تحقیق: قلمرو موضوعی این تحقیق بررسی تأثیر انگیزه های مدیریت سود (انگیزه جلوگیری از زیان و یا کاهش سود)، بر چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
قلمرو زمانی پژوهش: قلمرو زمانی این تحقیق از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا پایان ۱۳۹۱ است.
قلمرو مکانی پژوهش: این تحقیق شرکتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را دربر میگیرد.
۱-۸٫ جامعه و نمونه آماری
با توجه به تعداد بسیار زیاد واحدهای اقتصادی و پراکندگی آنها در سراسر کشور و عدم دسترسی به صورتهای مالی حسابرسی شده تمامی آنها، شرکتهای جامعه آماری جهت آزمون فرضیه ها، شرکتهای موجود در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک انجام شده است، به این صورت که شرکتها از بین جامعه آماری با توجه به شرایط زیر انتخاب شده اند:
-
- از شرکتهای تولیدی باشند.
-
- از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در بورس حضور داشته باشند.
-
-
-
- طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ اطلاعات مورد نیاز برای انجام این تحقیق را به طور کامل ارائه کرده باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- پایان سال مالی آنها ۲۹ اسفند باشد.
-
- طی دوره تحقیق تغییر دوره مالی نداشته باشد.
-
- شرکت بین سالهای ۱۳۸۷تا ۱۳۹۱ وقفه عملیاتی نداشته باشد.
-
- برای هر مشاهده اطلاعات ۲ سال قبل از آن موجود باشد.
-
- جزو بانک ها، موسسات مالی ( شرکت های سرمایه گذاری، واسطه گری مالی، شرکت های هلدینگ، بانک ها و لیزینگ ها) نباشند، زیرا افشاهای مالی در این گونه شرکت ها متفاوت است.
-
- حسابرسی شده و غیرتلفیقی باشند.
با اعمال تمام محدودیتهای فوق، حجم نمونه بالغ بر ۱۳۸ شرکت گردید.
۱-۹٫ روش گردآوری داده ها و اطلاعات
برای تدوین مبانی نظری و مفاهیم اساسی موضوع پژوهش از کتب، مقالات فارسی و لاتین، رساله و پایان نامه استفاده شده است. برای جمعآوری داده های لازم برای انجام پژوهش نیز، از سایت کدال و سایت بورس جهت دریافت صورتهای مالی و یادداشتهای همراه شرکتهای نمونه در طی سالهای مورد مطالعه، استفاده شده است.
۱-۱۰٫ روشهای آماری و آزمون فرضیه ها
در این مطالعه، تلفیقی از داده های سری زمانی و مقطع زمانی (داده های ترکیبی۲۲) استفاده شده است و در مجموع ۶۹۰ مشاهده (سال-شرکت) آزمون شده است. زمانی که از داده های ترکیبی استفاده میشود، به منظور تخمین مدل رگرسیون، از یکی از روشهای اثرات مشترک، اثرات ثابت و اثرات تصادفی استفاده میشود. برای تشخیص روش تخمین مناسب باید آزمونهای مختلفی انجام داد. بدین ترتیب، که ابتدا برای گزینش بین اثرات مشترک و اثرات ثابت از آزمون چاو استفاده میشود. اگر P-Value بهدست آمده کمتر از ۰۵/۰ باشد، اثر ثابت انتخاب میشود. به طور موازی، جهت گزینش بین اثرات ثابت و اثرات تصادفی، از آزمون هاسمن استفاده میشود. اگر P-Value بهدست آمده کمتر از ۰۵/۰ باشد اثر ثابت انتخاب میشود. همچنین، به منظور بررسی پایایی متغیرهای پژوهش، یکی از روشهای آزمون ریشه واحد داده های تابلویی (ترکیبی) را مورد استفاده قرار میگیرد. سپس با بهره گرفتن از روش تخمین مناسب به برآورد ضرایب مدل پرداخته و فرضیه ها را آزمون میکنیم. همچنین، با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده (Adjusted-R2) میزان تغییرات متغیر وابسته که توسط متغیرهای مستقل توضیح داده می شود، ارزیابی خواهد شد و از آمارهی (t) برای بررسی صحت آزمون فرضیه های تحقیق و از آمارهی فیشر (F) جهت بررسی کفایت مدل استفاده خواهد شد.
۱-۱۱٫ تعریف واژه ها واصطلاحات
چسبندگی هزینه[۳]
چسبندگی هزینهها به این معناست که افزایش هزینهها در زمان افزایش فروش، بیشتر از کاهش هزینهها در زمان کاهش فروش، به همان مقدار است. برای مثال، اگر درآمد فروش ۱۵% درصد افزایش یابد، هزینهها ۱۰% افزایش مییابد؛ اما اگر درآمد فروش معادل همان ۱۵% کاهش یابد، هزینهها ۹% کاهش مییابد. در چنین وضعیتی هزینه های موردنظر چسبنده خواهند بود.
مطابق تئوری تصمیمات سنجیده، چسبندگی هزینهها نتیجه تصمیمات سنجیدهی مدیران است. هنگامی که فروش کاهش مییابد، برخی از مدیران، این کاهش را موقتی تصور کرده و انتظار بازگشت فروش به سطح قبلی را نزدیک دارند. بنابراین در تصمیمی سنجیده، منابع مربوط به فعالیتهای عملیاتی را در دوره های کاهش فروش حفظ می کنند؛ زیرا اگر منابع در پاسخ به کاهش فروش، حذف شده و در دوره های افزایش فروش، مجدد تحصیل شوند، هزینه های شرکت در بلندمدت افزایش مییابد. با این تصمیم مدیر چسبندگی هزینه ایجاد می شود.
انگیزه های مدیریت سود[۴]
بر مبنای تحقیقات انجام شده توسط برخی از پژوهشگران حوزه مدیریت سود (نظیر بلکویی، ۱۳۸۱) مهمترین محرکهای مدیران در دستکاری سود، قراردادهای بدهی، طرحهای پاداش، ساختار مالکیت و هزینه های سیاسی میباشند. با توجه به هر یک از این فرضیه ها و پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی (نظیر ابراهیمی و ابراهیمی، ۱۳۹۱) این انگیزه ها را میتوان نهایتاً به سه دسته تقسیم کرد:
-
- انگیزه های قراردادی: انگیزه قراردادی برای مدیریت سود زمانی رخ میدهد که قراردادهای بین یک شرکت و سایر گروه ها به اعداد حسابداری اتکا کند.
-
- انگیزه های بازار[۵]:در سالهای اخیر، تحقیقات مسیر خود را از تئوری اثباتی جدا نموده و مجدد به سمت انگیزه های بازار سرمایه روی آوردهاند. با توجه به این که گزارشها و سرمایه گذاران از سود و اجزای آن در فرایند ارزیابی سهام استفاده می کنند، مدیران ممکن است به منظور تأثیرگذاری بر قیمت سهام شرکت اقدام به مدیریت سود کنند.
-
- انگیزه های قانونی[۶]: سومین انگیزه بالقوهی مدیران برای مدیریت سود، ارتقای اقدامات قانونی مساعد است. انگیزه های قانونی برای مدیریت سود زمانی رخ میدهد که تصور می شود سود گزارش شده بر اقدامات قانونگذاران یا مقامات دولتی تأثیر بگذارد. مدیران با دستکاری آخرین سطر صورت سود و زیان ممکن است بر اقدامات قانونگذاران یا مقامات دولتی تأثیر بگذارد و بدین وسیله وارسی سیاسی و اثرات مقررات را حداقل کنند.
البته انگیزه مدیریت سود به دو دلیل فوقالذکر تنها در زمان کاهش فروش ایجاد می شود.
۱-۱۲٫ ساختار کلی تحقیق
در این فصل به طور خلاصه موضوع تحقیق، اهمیت موضوع تحقیق، فرضیات، قلمرو تحقیق، چگونگی انجام تحقیق و تعاریف واژه ها و اصطلاحات بیان شده است. در فصل دوم با نگاهی به مباحث تئوریک مطرح شده در زمینه تحقیق و ابعاد آن، به طور اجمالی به تحقیقات مشابهی پرداخته شده که در ایران و خارج از ایران در زمینه موضوع تحقیق انجام شده است. در فصل سوم از تحقیق توضیحاتی راجع به روش تحقیق و مدلهای مورد استفاده در آزمون فرضیات ارائه شده است که اهم روشهای گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل محاسبات انجام شده را نشان میدهد. در فصل چهارم داده ها و اطلاعات به دست آمده با بهره گرفتن از روشها و مدلهای آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصله ارائه شده است. فصل پنجم نیز به خلاصه پایان نامه، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات اختصاص دارد.
فصل دوم
ادبیات تحقیق
مقدمه
آگاهی از رفتار هزینه برای حسابداران، محققین و تمام کسانی که با حوزه مدیریت در ارتباطند و تغییرات در هزینهها را برحسب تغییرات در درآمد ارزیابی می کنند، دارای اهمیت است. درک رفتار هزینه همچنین برای استفادهکنندگان بیرونی (برای مثال تحلیلگران مالی) که تمایل به ارزیابی عملکرد شرکت دارند، حائز اهمیت است. فرایند معمول مورد استفادهی تحلیلگران مالی جهت ارزیابی این عملکرد می تواند شامل مقایسه اجزاء هزینه به عنوان درصدی از درآمدهای خالص فروش شرکتها یا یک شرکت در زمانهای متفاوت باشد. این تحلیل ممکن است نادرست باشد اگر که رفتار هزینه در ارتباط با کاهش یا افزایش درآمدها مدنظر قرار نگیرد و زمانی اصلاح می شود که تحلیلگر چگونگی تغییر هزینهها بر حسب درآمد را درک کند.
امروزه مسائل مرتبط با هزینه و رفتار آن بیشتر در حوزه حسابداری مدیریت مطرح می شود و مدیران به منظور تصمیم گیری در خصوص مسائلی چون برنامه ریزی و بودجهبندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سربهسر و سایر موارد مدیریتی، نیازمند درک و کسب اطلاعاتی در مورد رفتار هزینهها مخصوصاً نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش خواهند بود. در مدل رایج و سنتی رفتار هزینهها، که در ادبیات حسابداری به طور عمومی پذیرفته شده است، بهطورمعمول، تغییرات هزینهها نسبت به تغییرات در سطح فعالیت، متقارن در نظر گرفته میشد. اما یکی از مباحثی که در طول دهه گذشته به سرعت در حسابداری مدیریت گسترش یافته، مربوط به عدم تقارن واکنش هزینهها به تغییرات سطح فعالیت در کوتاهمدت میباشد، این عدم تقارن در رفتار هزینه برای اولین بار توسط آندرسون و همکارانش[۷] (۲۰۰۳) “چسبندگی هزینهها” نامیده شد. چسبندگی هزینه به این معنی است که نسبت کاهش هزینهها در هنگام کاهش سطح فروش کمتر از نسبت افزایش هزینهها در هنگام افزایش سطح فروش است. از آن زمان تا کنون این بحث توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
طبق پژوهشهای گذشته، از مواردی که باعث ایجاد چسبندگی هزینه می شود، تصمیمات سنجیدهی مدیران در مورد منابع و هزینهها در واکنش به محرکهای خارجی و داخلی است. به عنوان مثال، هنگامی که سطح تقاضا و متعاقباً سطح فروش شرکت کاهش مییابد، منابع و هزینههایی در شرکت بلااستفاده میماند که مدیر باید در مورد حذف و یا نگهداری آنها تصمیم گیری کند. اگر هزینه نگهداری منابع مذکور کمتر از هزینه حذف و کسب مجدد این منابع، هنگام افزایش دوبارهی سطح فروش، در بلندمدت برآورد شود، مدیر جهت افزایش ارزش شرکت در بلندمدت، تصمیم به نگهداری منابع میگیرد. این تصمیم باعث می شود که چسبندگی هزینه ایجاد شود. و سود شرکت در کوتاهمدت کاهش یابد.
در این تحقیق به دنبال بررسی این مسئله هستیم که اگر مدیران انگیزهای برای مدیریت سود و ارائه تصویر مناسبی از عملکرد واحد تجاری داشته باشند، آیا این مسئله می تواند بر تصمیم آنها درباره چگونگی تعدیل منابع و به تبع آن بر میزان چسبندگی هزینهها مؤثر باشد یا خیر؟ تقریباً تمام مباحثی که تاکنون در رابطه با موضوع چسبندگی هزینه مطرح شده، به مواردی اشاره داشته اند که باعث ایجاد چسبندگی هزینه می شود اما در این پژوهش هدف، بررسی تأثیر انگیزه های مدیریت سود بر کاهش چسبندگی هزینه خواهد بود.
۲-۱٫ مبانی نظری
مبانی نظری از مراحل اساسی موضوع پژوهش است. تا زمانی که مبانی نظری هر موضوع علمی مورد توجه و بررسی قرار نگیرد، فرایند پیشبرد تدریجی اهداف آن نیز دارای ابهام است.
در فصل اول کلیات پژوهش مطرح شد، بدین صورت که پس از بیان موضوع پژوهش که «بررسی تأثیر انگیزه های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» است، اهمیت و اهداف پژوهش، فرضیه های پژوهش، محدودیتهای پژوهش، تعریف برخی از واژگان کلیدی و ساختار پژوهش مطرح شد. در این فصل ابتدا، به تشریح مبانی نظری مسأله پژوهش پرداخته می شود و سپس پیشینه پژوهشهای داخلی و خارجی موضوع بیان می شود.
۲-۱-۱٫ تحلیل رفتار هزینهها[۸]
شاید کلمهای یافت نشود که به وسعت کلمه هزینه مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال بیشتر از هر کلمه و مفهوم دیگر دچار سوء تعبیر شده باشد. زمانی که منظور، قیمت یک خدمت به خصوص است مصرف کنندگان از عبارت هزینه های خدمت استفاده می کنند. تحلیلگران خطیمشیها، زمانی که مجموع مخارج خدمات بهداشتی- درمانی را مدنظر دارند از هزینه های خدمات بهداشتی ملی سخن میگویند. تمام این لغزشهای کلامی اشتباه برانگیز بوده و درک معنی هزینه را آنچنان که توسط حسابداران، اقتصاددانان و مدیران به کار برده می شود، دچار ابهام می کند. در حسابداری، اقتصاد و تصمیم گیری در سطح مدیریت، منظور از کلمه هزینه یک کالا یا خدمت، هزینه تولید آن است. هزینه های تولید یک خدمت لزوماً معادل بهای پرداخت شده توسط مصرف کنندگان (یا بیمهای که او را تحت پوشش قرار داده) نیست. هزینه، شامل مقداری از منابع محروممانده یا قربانی شده برای تحصیل اهدافی ویژه است؛ مانند دستیابی به سرویس خوب، که به شکل واحد پولی بیان می شود. مدیران موفق تلاش زیادی برای کمتر کردن هرچه بیشتر هزینهها از قیمت فروش به خرج می دهند (پوررضا، ۱۳۸۰).