مرحله G
راهبری پیادهسازی
نظارت مرتبط به معماری برای پیادهسازی فراهم میشود. تهیه و صدور قراردادهای معماری (انجمن راهبری پیادهسازی). از پیادهسازی پروژه مطابق با معماری اطمینان حاصل میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مرحله H
مدیریت تغییر معماری
یک فرایند نظارت مستمر و مدیریت تغییر برای کسب اطمینان از اینکه معماری در پاسخ به نیازهای سازمان و به حداکثر رساندن ارزش معماری برای کسبوکار است.
در ادامه هر یک از مراحل چرخهی توسعهی معماری را با جزئیات بیشتر و در قالب مجموعهای از اهداف، مراحل، ورودیها و خروجیها مورد بررسی قرار میدهیم.
۳-۵-۱- مرحلهی مقدماتی[۳۳]
این مرحله برای آمادهسازی و فعالیتهای ابتدایی مورد نیاز برای پاسخگویی به جهتگیری کسبوکار برای یک معماری سازمانی جدید میباشد که از جمله میتوان به تعریف چارچوب معماری سازمان خاص و تعریف اصول اشاره کرد. مرحلهی مقدماتی، سازمان را برای انجام موفق یک پروژهی معماری سازمانی آماده میکند.
اهداف:
- بررسی زمینهی[۳۱] سازمانی به منظور هدایت معماری سازمانی.
- شناسایی ذینفعان، نیازمندیهای آنان و اولویتها.
- تأیید تعهد ذینفعان.
- شناسایی و تعیین دامنه عناصر سازمانی که تحت تأثیر قرار میگیرند و تعریف محدودیتها و مفروضات. این امر به ویژه برای سازمانهای بزرگ که در آن ممکن است یک محیط معماری وابسته به هم (فدرالی) وجود داشته باشد، مهم است.
- تعریف یک جایگاه برای معماری[۳۲] در سازمان. این موضوع، افراد مسئول انجام کار معماری، مکانی که در آن مستقر میشوند و مسئولیتهای آنها را شامل میشود.
- تعریف چارچوب و روشهای دقیقی که قرار است به منظور توسعه معماری سازمانی در سازمان مورد استفاده قرار گیرد؛ که معمولاً از ADM اقتباس میشود.
- راهاندازی یک چارچوب حاکمیت و حمایت، به منظور راهبری فرایند کسبوکار و معماری از طریق چرخه ADM. این کار، متناسب بودن با هدف و اثربخشی مداوم معماری مقصد را تأیید خواهد کرد و به طور معمول شامل یک پروژه آزمایشی اولیه میباشد.
- انتخاب ابزارهای پشتیبانی و زیرساختهای دیگر به منظور حمایت از فعالیتهای معماری
- تعریف اصول محدود کنندهی معماری.
ورودیها:
ورودیهای مرحلهی مقدماتی در سه گروه قابل بررسی هستند. مراجع خارج از سازمان نظیر توگف و سایر چارچوبهای معماری، ورودیهای غیر مرتبط با معماری و ورودیهای مرتبط با معماری. از جملهی ورودیهای غیر مرتبط با معماری میتوان به اصول کسبوکار، اهداف کسبوکار، راهبرد فناوری اطلاعات، راهبرد کسبوکار و پیشرانهای کسبوکار اشاره کرد. موارد زیر به عنوان ورودیهای مرتبط با معماری شناخته میشوند[۶۲]:
- مدل سازمانی برای معماری شامل: دامنه سازمانهای تحت تأثیر، نیازمندیهای بودجه، نقشها و مسئولیتهای تیم معماری.
- چارچوب معماری مبدأ(در صورت وجود) شامل: روش معماری، اصول معماری، ابزارهای معماری، مخزن معماری و ابزارهای پیکربندی.
مراحل:
- تعیین محدودهی ساختارهای سازمانی تحت تأثیر.
- تأیید حاکمیت و چارچوبهای پشتیبانی.
- تعریف و ایجاد تیم معماری سازمانی و شناسایی و ایجاد اصول معماری سازمانی.
- انتخاب و متناسبسازی چارچوب معماری.
- پیادهسازی ابزارهای معماری.
خروجیها:
- مدل سازمانی برای معماری سازمانی؛ نظیر دامنه سازمانهای تحت تأثیر، ارزیابی بلوغ، محدودیت های معماری، نیازمندیهای بودجه و راهبرد پشتیبانی و راهبری
- معماری چارچوب مناسب؛ از جمله اصول معماری و مخزن معماری اولیه
- بیان مجدد یا اشاره به اصول کسبوکار، اهداف کسبوکار و پیشرانهای کسبوکار
- درخواست برای کار معماری
- چارچوب حاکمیت معماری