مفهوم اعتبار یا روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازهگیری ممکن است برای اندازهگیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد. روشهای متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازهگیری وجود دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۵-۱) اعتبار (روایی) محتوا
از آنجا که پرسشنامه مدیریت دانش توسط صاحب نظران ساخته شده است و اعتبار آن توسط دانشمندان مختلفی مورد سنجش قرار گرفته، از اعتبار محتوای خوبی برخوردار میباشد. به علاوه این پرسشنامه ها استاندارد بوده و در تحقیقات و تحقیقهای متعدد داخلی و خارجی بطور مجزا مورد استفاده قرار گرفتهاست.
۳-۶) پایایی (قابلیت اعتماد)[۴۵] پرسشنامه
پایایی یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶)
در این تحقیق برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شدهاست. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری از جمله پرسشنامه بکار میرود. در این ابزار پاسخ هر سؤال میتواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفا ابتدا باید واریانس نمرههای هر زیرمجموعه سؤالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶، ص ۱۶۹)
که در آن:
J= تعداد زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه یا آزمون.
Sj2= واریانس زیر آزمون jام.
S2= واریانس کل آزمون.
Table 3 جدول ۳-۲: ضریب آلفای کرونباخ ابعاد مورد سنجش در پرسشنامه مدیریت دانش
ردیف | ابعاد جوّ سازمانی | ضریب آلفا |
۱ | بیرونی سازی | ۰٫۵۷ |
۲ | ترکیب | ۰٫۸۵ |
۳ | درونی سازی | ۰٫۶۶ |
۴ | اجتماعی سازی | ۰٫۷۰ |
این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده سؤالات پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS محاسبه گردیده است که بر طبق آن ضریب آلفا برای پرسشنامه مدیریت دانش برابر ۰٫۹۰ که بیانگر ثبات و همسانی درونی پرسشنامه ها میباشد.
۳-۷) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در تحقیق حاضر تجزیه و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از فنون و روش های آمار توصیفی و نیز استفاده از روشهای آمار استنباطی میباشد، انجام شد. بدین منظور پس از جمعآوری پرسشنامهها، عملیات کدگذاری انجام و دادهها وارد نرم افزار SPSS گردید.
برای توصیف دادهها از روش های معمول در آمار توصیفی نظیر تهیه جدول فراوانی و نمودارهای ستونی و جهت آزمون فرضیههای آماری از آزمون میانگین یک جامعه استفاده شده است. این آزمون برای ارزیابی میزان همقوارگی یا یکسان بودن و نبودن میانگین نمونه با میانگین جامعه در حالتی به کار میرود که انحراف معیار جامعه مجهول باشد. برای به کاربردن این آزمون، متغیر مورد مطالعه باید در مقیاس فاصلهای باشد و شکل توزیع آن نرمال باشد.
فصل چهارم:
یافتههای تحقیق
۴-۱) ویژگیهای جمعیت شناختی
۴-۱-۱) جنسیت خبرنگاران
همانگونه که در جدول ۴-۱ مشخص است اکثر خبرنگارانی که در این تحقیق مورد سؤال قرار گرفتهاند زن میباشند. بطوریکه از میان ۱۱۸ نفر از پاسخگویان ۶۶ نفر معادل ۵۵٫۹ درصد زن هستند و ۵۲ نفر معادل ۴۴٫۱ درصد مرد میباشند. نمودار فراوانی مربوط به جنسیت افراد پاسخ دهنده در ذیل ارائه گردیده است.