جداول شماره ۴- ۳ پایایی مقیاس رفتار شهروندی سازمانی
تعداد سوالات
آلفای کرونباخ رفتار شهروندی سازمانی
۱۱
۹۲۷ / .
ب) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه
روایی به این معناست که یک ابزار تا چه حد چیزی را انداز ه میگیرد که برای سنجش آن ساخته شده است.به عبارتی مقصود از روایی آن است که ابزار انداره گیری برای هدف مورد نظر یعنی اندازه گیری متغیر تحقیق از کارایی لازم برخوردار باشد، (امیری ،۱۳۸۹، ۲۵). روایی همیشه مختص هدف ویژه ای است که ابزار اندازه گیری برای آن مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی سه نوع روایی سنـجیده می شود که عبارتند از :۱) روایی محتوا[۵۰] ۲) روایی ملاک[۵۱] ۳) روایی سازه[۵۲]
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اکثر محققان در ابتدا به روایی محتوا توجه دارند. روایی محتوا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده ی ابزار اندازه گیری بکار میرود. این امر به محتوای موضوعی سوالهای آزمون مربوط می شود. به بیان دیگر , روایی محتوا این نکته را می سنجد که سوالهای آزمون تا چه حد درظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه گیری آن تهیه شده اند. بنابراین اعتبار محتوا ویژگی ساختاری ابزاراست که همزمان با تدوین آزمون درآن تنیده می شود. اعتبار محتوایی یک آزمون، معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. در این مرحله از انجام پژوهش با انجام مصاحبه های مختلف و کسب نظرات افراد صاحب نظر و متخصص اصلاحات لازم بعمل آمده و بدین ترتیب اطمینان حاصل گردید که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر را می سنجد .
۸-۱-۳- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات
الف) روش های آماری
روش استنتاج در این تحقیق توصیفی - تحلیلی می باشد در هردو پرسشنامه متغیرهای جمعیت شناختی شامل تحصیلات ، سن ، وجنسیت وجود دارند که چگونگی توزیع نمونه آماری را توصیف می کنند علاوه برآمار توصیفی ازآمار استنباطی برای تجزیه وتحلیل داده ها ی آماری استفاده می شود دراین تحقیق برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن وتجزیه وتحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است.
ب) روش های رایانه ایی
برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن وتجزیه وتحلیل واریانس فریدمن استفاده می شود بدین منظور از نرم افزار Spss 19 برای محاسبه این دوآزمون بکار گرفته شده است.
۹-۱-۳-مدل تحقیق
دراین تحقیق متغیرمستقل تحقیق سرمایه اجتماعی ومتغیر وابسته رفتار شهروندی سازمانی می باشد برای متغیر مستقل از مدل ناهاپیت وقوشال (۱۹۹۸) که سه بعد ساختاری ، شناختی، رابطه ای را در نظر گرفته ،استفاده شده است و از پرسشنامه ۲۰ سوالی استاندارد این محقق برای سنجش سرمایه اجتماعی مدیران و کارکنان استفاده شده است و برای متغیر رفتار شهروندی سازمانی از مدل خاصی پیروی نشده و از پرسشنامه ۱۱ سوالی استاندارد پادساکف و همکارانش (۱۹۹۰ ) و نت مه یر و همکارانش ( ۱۹۹۷ ) ، استفاده شده است.
در فصل بعدی ابتدا آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی نظیر سطح تحصیلات، جنسیت و میزان سن مدیران و کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان مورد بررسی و توصیف قرار می گیرند. سپس آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده واقع می شود. در این قسمت، ابتدا فرضیات تحقیق از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن موردآزمون قرار گرفته و در نهایت نیز برای رتبه بندی و تعیین وجود یا عدم وجود (مناسب یا نامناسب بودن) هر یک از پارامترهای مربوط به سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در میان مدیران و کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان مورد آزمون و تحلیل قرار می گیرند.
فصل چهارم
ارزیابی نتایج ﭘﮋوهش
- مقدمه
همانطور که در فصل گذشته اشاره شد، پس از تأیید روایی و پایایی ابزار اندازهگیری، محقق وارد مرحلهی مشاهده میشود. در این مرحله کار اصلی محقق جمع آوری دادهها از دنیای واقعی میباشد. پس از جمع آوری دادهها بایستی این دادهها به اطلاعات قابل فهم تبدیل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند؛ و این کاری است که در این فصل به تفصیل به آن پرداخته شده است.
به منظور بررسی روابط میان متغیرها ابتدا از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می شود.آزمون همبستگی “اسپیرمن” این امکان را فراهم می آورد تا با لحاظ کردن سطح معنی داری (α = %۱) بتوان معنی دار بودن آن را مورد بررسی قرار داد . با توجه به این که در این تحقیق از نرم افزار آماری ، [۵۳]Spss 19 استفاده شده است و با عنایت به این که این نرم افزار پس از محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن، سطح معنی داری آن را ارائه می کند؛ لذا در نتایج تحلیل ها هرگاه سطح معنی داری کمتر از ۱% بوده است این نتیجه حاصل شده است که بین دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد. چنانچه سطح معنی داری بزرگتر از ۱% باشد فرض صفر پذیرفته می شود و عدم وجود رابطه معنی دار بین متغیرهای مورد نظر را نشان می دهد. در این قسمت پس از ارائه نتیجه های جمعیت شناختی، فرضیه های تحقیق مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.
۱- ۴- آمار توصیفی
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونهآماری از حیث متغیرهای جنسیت، میزان تحصیلات و میزان سن با بهره گرفتن از جداول و نمودارها به تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها پرداخته میشود. لازم به ذکر است که برای ترسیم جداول و رسم نمودارها از نرمافزار Spss استفاده شده است.
۱-۱-۴- جنسیت
همانطوری که درجدول نمودار ۱-۴ مشاهده میشود ۳/۷۳ درصد از پاسخ دهندگان مرد و ۷/۲۶ درصد باقیمانده زن بودهاند.
جدول شماره ۱-۴ توزیع فراونی مربوط به جنسیت دانشجویان
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
مرد
۱۱۰
۳/۷۳