فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
طراحی زنجیرهی تأمین برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ توسط گفرین و گریوز[۲۶] معرفی گردید. آن ها یک مدل طراحی شبکهی لجستیک چند محصولی برای بهینه سازی جریان کالاهای تولیدشده به مراکز توزیع ایجاد نمودند. پسازآن، تحقیقات وسیعی درزمینهی طراحی زنجیرهی تأمین انجام پذیرفته است. [۹]
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بیشتر مسائل مربوط به طراحی زنجیرهی تأمین که به کمینه کردن هزینهی کل میپردازند، هزینهی کیفیت را که میتواند بهعنوان شاخص برای کیفیت باشد و در این پایان نامه استفادهشده است، در مدل خود در نظر نمیگیرند و تاکنون مقالات انگشتشماری، هزینهی کیفیت را در زنجیرهی تأمین مدنظر خود قراردادند.
با توجه به این نکته که در این پایان نامه، از یک مدل و تابع هدف شامل حداقل نمودن هزینه و حداکثر کردن کیفیت کل زنجیره در یک افق زمانی چند پریودی استفادهشده است و از هزینهی کیفیت بهعنوان یکی از عناصر هزینه در تابع هزینه استفادهشده است، مرور ادبیات تشریح شده در این فصل دارای بخشهای جداگانهای هست که ساختار آن بهصورت زیر خواهد بود:
به دلیل دو تابع هدف بودن مدل پیشنهادی و استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری برای حل آن، ابتدا بهطور مختصر مروری بر ادبیات استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری در زنجیرهی تأمین خواهیم داشت. سپس بهطور خاص پژوهشهای صورت گرفته در استفاده از مدلهای چندهدفه در زنجیرهی تأمین، موردبررسی قرار میگیرند.
همانطور که در فصل اول ذکرشده، یکی از تابع هدف این پایان نامه، حداقل نمودن هزینه میباشد که یکی از اجزای هزینه، هزینهی کیفیت میباشد. به همین دلیل ادبیات حوزهی هزینهی کیفیت و کاربرد آن در زنجیرهی تأمین بهطور کامل تشریح میشوند.
سپس در بخش بعد، در رابطه باکیفیت و کاربرد آن در زنجیرهی تأمین بحث میگردد. در همین راستا، بهصورت مفصل، مروری بر تحقیقات صورت گرفته در بهکارگیری کیفیت در زنجیرهی تأمین موردبررسی قرار میگیرد.
به علت اینکه در این پایان نامه، کیفیت زنجیرهی تأمین شامل کیفیت تأمین کنندگان، کیفیت تأمین کنندگان، کیفیت تولیدکننده، کیفیت توزیعکنندگان و خدمات آن ها میشود، بهصورت مجزا ادبیات حوزهی پژوهش کلیهی این بخشها موردبررسی قرار میگیرند. همچنین به دلیل استفاده از مدل هاف برای فرموله کردن کیفیت تأمین کنندگان و توزیعکنندگان، مرور کوتاهی بر ادبیات استفاده از مدل هاف که در تحقیقات حوزهی مکانیابی مورداستفاده قرار میگیرند و در این پایان نامه از آن زنجیرهی تأمین استفادهشده است، صورت گرفته است. [۲۳]
پسازآن مرور ادبیات کیفیت در زنجیرهی تأمین، تحقیقات صورت گرفته در مدلهای چندهدفهای که یکی از اهداف آن ها کیفیت زنجیرهی تأمین یا رضایت مشتریان میباشد، موردبررسی قرار میگیرند. در ادامهی این فصل، مرور کوتاهی نیز ادبیات حوزهی برنامه ریزی تک دورهای و چند دورهای زنجیرهی تأمین صورت گرفته است.
در انتهای مرور ادبیات حوزهی پژوهش، مرور کوتاهی بر روشهای حل مورداستفاده در زنجیرهی تأمین صورت میگیرد. نتیجهگیری حاصل از مرور ادبیات تشریح شده در طول این فصل، پایانبخش این فصل خواهد بود.
مرور بر ادبیات بهکارگیری مدلهای چندهدفه در زنجیرهی تأمین
ملو و همکاران در سال ۲۰۰۹ مرور جامعی را بر روی مقالات موجود در حوزهی زنجیرهی تأمین انجام دادند و مدلهای موجود در این مقالات را از حیث تابع هدف به سه گروه زیر تقسیمبندی کردهاند: [۵]
-
- در اکثر پژوهشها، هدف، کمینه کردن هزینهی زنجیرهی تأمین هست که بهصورت یک مدل تک هدفه در نظر گرفتهشده است که شامل مجموعهای از هزینه ها با توجه به شرایط موردنظر زنجیره هست؛ بنابراین، هدف اکثر تحقیقاتی که تاکنون بررسیشدهاند به وجود آوردن شرایطی برای زنجیرهیتامین است که هزینهی کل را حداقل سازد.
-
- با توجه به مطالعات صورت گرفته بیشینه کردن سود، توجه کمتری را نسبت به کمینه کردن هزینه به خود اختصاص داده است. بیشینه کردن سود در قالب دو گروه به شرح زیر جای میگیرد:
-
- بیشینه کردن سود با در نظر گرفتن کسر هزینه از درآمد
-
- بیشینه کردن سود بعد از کسر مالیات
وقتی بیشینه کردن سود برای زنجیره اهمیت داشته باشد، گاهی اوقات، برآورده کردن تقاضای همه مشتریان برای شرکت مقرونبهصرفه نیست، زیرا در این حالت مشتریانی وجود دارند که خدمتدهی به آن ها بهجای کسب درآمد برای شرکت هزینه زا هست. بعلاوه، در برخی از حالتها، یک ممکن است مشتریان خود را به دلیل هزینه های بالای حفظ آن ها، از دست بدهد.
-
- گروه کوچکتری از ادبیات حوزهی زنجیرهیتامین به مدلهایی اختصاص دارند که دارای اهداف چندگانه و متضاد میباشند که در آن ها علاوه بر عوامل اقتصادی به عاملهای دیگری توجه شده است.
در جدول (۲-۱) لیست برخی از پژوهشهای ادبیات حوزهی پژوهش مشاهده میشود که توابع هدف آن ها مطابق دستهبندی بالا از یکدیگر تفکیکشدهاند.
جدول ۲‑۱ مقالات مطالعه شده با توجه به تابع هدف آن ها از سال ۲۰۰۰ به بعد
هزینه | داسکی[۲۷] و همکاران، ۲۰۰۱؛ داسکین[۲۸] و همکاران، ۲۰۰۵؛ دیاس[۲۹] و همکاران، ۲۰۰۷؛ اسکیگان[۳۰] و همکاران، ۲۰۰۰; ارلباچر[۳۱] و همکاران، ۲۰۰۰؛ فلیشن[۳۲] و همکاران، ۲۰۰۶؛ گاناراسون[۳۳] و همکاران، ۲۰۰۴؛ هینوجوسا[۳۴] و همکاران، ۲۰۰۰؛۲۰۰۸؛ هوانگ[۳۵]، ۲۰۰۲؛ ژانگ و همکاران، ۲۰۰۲؛ جایارامن[۳۶] و همکاران، ۲۰۰۱؛۲۰۰۳؛ کسکین[۳۷] و همکاران، ۲۰۰۷؛ کو[۳۸] و همکاران، ۲۰۰۷؛ لاوال[۳۹] و همکاران، ۲۰۰۵؛ لی[۴۰] و همکاران، ۲۰۰۸؛ لون[۴۱] و همکاران، ۲۰۰۴؛ لین[۴۲] و همکاران، ۲۰۰۶؛ لیستس[۴۳]، ۲۰۰۷؛ لوو[۴۴] و همکاران، ۲۰۰۲؛ لو[۴۵] وهمکاران، ۲۰۰۷؛ شن[۴۶] و همکاران |
سود | کانل[۴۷] و همکاران، ۲۰۰۱؛ چاکراوارتی[۴۸]، ۲۰۰۵؛ گوه[۴۹] و همکاران، ۲۰۰۷؛ کوولیس[۵۰] همکاران، ۲۰۰۲; لیکنز[۵۱] و همکاران، ۲۰۰۷; لیستس و همکاران، ۲۰۰۵; ما[۵۲] و همکاران، ۲۰۰۵; شن، ۲۰۰۶; شو[۵۳]، ۲۰۰۳; اسریواستاوا[۵۴]، ۲۰۰۸; اولستین[۵۵] و همکاران ۲۰۰۶; ویا[۵۶]، ۲۰۰۶ |
چندهدفه | آلتیپارماک و همکاران، ۲۰۰۶; دو[۵۷] و همکاران، ۲۰۰۸; فراهانی و همکاران، ۲۰۰۷; هوگو[۵۸] و همکاران، ۲۰۰۵; ملاچرینودیس[۵۹] و همکاران، ۲۰۰۵; پاتی[۶۰] و همکاران، ۲۰۰۸; صبری و همکاران،۲۰۰۰ |
مرور ادبیات حوزهی پژوهش نشان میدهد که درگذشته، اکثر مقالات زنجیرهی تأمین دارای مدلهای تک هدفه بودهاند. برخی از اهدافی که در آن پژوهشها بهعنوان تابع هدف زنجیرهی تأمین در نظر گرفتهشدهاند عبارتاند از: حداقل کردن هزینهی کل راهاندازی، حداقل کردن طولانیترین مسافت میان تسهیلات، حداکثر کردن خدمتدهی به مشتریان، حداقل کردن میانگین زمان/مسافت طی شده، حداقل کردن تعداد تسهیلات استقراریافته و حداکثر کردن پاسخگویی به مشتریان.
اما اخیراً به موضوعات و مسائل اجتماعی و محیطی نیز در زنجیرهی تأمین مانند هزینهی انرژی، هزینهی ساخت و استفاده از زمینهای دستنخورده، هزینهی آلودگی صوتی، کیفیت زندگی، آلودگی هوا، بحران سوخت فسیل و توریسم توجه میشود. (گاناراسون و همکاران، ۲۰۰۴) در نظر گرفتن این عوامل مختلف در کنار یکدیگر و رسیدن به شرایطی که بتواند این عوامل را در کنار یکدیگر بهینه سازد، توسط مدلهای چندهدفه امکانپذیر است. (فراهانی و همکاران، ۲۰۰۷) [۶]
مرور بر ادبیات هزینه کیفیت
کاهش هزینهی کل که هدف هر زنجیرهی تأمینی میباشد میتواند شامل هزینهی تولید، هزینهی حملونقل، هزینهی موجودی، هزینهی خرید مواد اولیه و غیره میباشد. در اکثر پژوهشهایی که کمینه کردن هزینهی کل مدنظر قرارگرفته است، میتوان انواع مختلفی از هزینههایی را مشاهده کرد که بهصورت آشکار و ملموس در کل زنجیره قابلدرک هستند. یکی از انواع هزینههایی که در زنجیرهی تأمین وجود دارد و بسیاری از محققان از آن چشمپوشی نمودهاند، هزینه کیفیت است که بهگونهای هزینه پنهان زنجیره میباشد که در صورت توجه به آن میتوان هزینهی زنجیره را بهصورت واقعیتر تخمین زد. درحالیکه ریشه سیستم هزینه کیفیت به دههی ۱۹۳۰ برمیگردد. سیستم هزینه کیفیت مدرن از اقدامات و تلاشهای جوران[۶۱] (۱۹۵۱)، فیگنباوم[۶۲] (۱۹۵۶)، کرزابی[۶۳] (۱۹۷۹) و فریمن[۶۴] (۱۹۹۵) حاصلشده است. کرزابی در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به پیدایش مفهوم هزینه کیفیت کمک فراوانی کرد. کرزابی بر این عقیده استوار بود که هزینه کیفیت، تنها مقیاس سنجش عملکرد است و هزینهای است که درنتیجهی عدم انطباق رخ میدهد یعنی عامل ایجاد هزینه درست انجام ندادن کارها برای اول میباشد. در ادبیات موضوع ۴ گروه برای هزینه کیفیت در نظر گرفتهشده است: (اسریواستاوا، ۲۰۰۸)[۱۱]