شرکت هایی مثل Half.com کالاها و خدماتی را با تخفیف بسیار بالا(به طور مثال با ۵۰ درصد تخفیف)نسبت به قیمت خرده فروشی ارائه می دهند.
۱۶-تخفیف مخصوص اعضا
در این مدل کالاها و خدمات فقط برای اعضاء با تخفیف ارائه می شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۷- بهبود زنجیره عرضه
یکی از مهم ترین شکل همکاری در تجارت الکترونیکی،ایجاد مدل های جدید برای بهبود یا تغییر مدیریت زنجیره عرضه است.
کاربردهای تجارت الکترونیک
الف)دولت الکترونیک
اصطلاح دولت الکترونیک عبارت است از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور عام و تجارت الکترونیکی به طور خاص به منظور ایجاد امکان دسترسی آسان تر شهروندان و سازمان ها به خدمات دولتی و ارائه خدمات دولتی به شهروندان ،شرکای تجاری و دیگر افرادی که در بخش دولتی فعالیت می کنند.دولت الکترونیکی همچنین روش کارا و مناسب در معاملات تجاری دولت با شهروندان و بنگاه های تجاری و نیز معاملات تجاری میان دولت ها است.میلر[۱۱۱] در سال ۲۰۰۰ بیان می دارد که عوامل دیگری که محرکه دولت الکترونیکی محسوب می شوند عبارتند از قدرت فزاینده محاسبه،کاهش هزینه های محاسبه،تعداد فزاینده بنگاه ها و افراد در اینترنت و لزوم کاراتر نمودن دولتها است(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۷).
ب)انتشارات بر خط یا آنلاین،کتابهای الکترونیکی و وب نوشت ها
یکی دیگر از حوزه های کاربرد تجارت الکترونیک عبارت است از انتشارات بر خط یا آنلاین و فعالیت های همراه با آن، تغییر اطلاعات و داده ها از شکل کاغذی به الکترونیکی،انقلابی ایجاد کرده و دو حوزه اطلاع رسانی و یادگیری را متأثر نموده است.انتشارات برخط یا آنلاین عبارت است از تحویل الکترونیکی روزنامه ها،مجلات،کتب،اخبار و دیگر اطلاعات قابل دیجیتالی شدن بر روی اینترنت(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۷).
ج)یادگیری الکترونیکی
عبارت است از ارائه اطلاعات به صورت بر خط یا آنلاین به منظور مدیریت دانش و با اهداف آموزشی و تعلیم و تربیتی.یادگیری الکترونیکی سیستمی مبتنی بر وب بوده و امکان دسترسی به دانش را از هرجا و در هر زمان فراهم می کند.این روش تسهیل کننده یادگیری در مدارس بوده و محیط مناسبی را برای تعلیم و تربیت افراد در شرکت ها و سازمان ها فراهم می کند(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۷).
د)مدیریت دانش و تجارت الکترونیکی
ساگاماران[۱۱۲] در سال ۲۰۰۲ بیان می کند که دانش یکی از مهم ترین مزیت های هر سازمانی بوده و بنابراین کسب،نگهداری،به روز آوری و به کاربری آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.برای سازمان هایی که به تجارت الکترونیک می پردازند چارچوبی را مشخص می کند،وی معتقد است که برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های سنتی مستلزم حجم قابل ملاحظه ای از دانش است.جهت تعدیل این مشکل،کسب و کار الکترونیکی می تواند با بهره گرفتن از فرایند مدیریت زنجیره دانش سبب تسهیل دسترسی سریع به انواع مختلفی از دانش شود(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۸).
ه)شبکه های نقطه به نقطه در مدیریت الکترونیکی
با فن آوری نقطه به نقطه،امکان ارتباط مستقیم بین رایانه های مشتریان فراهم می شود.با این فناوری افراد و سازمان می توانند فایل های دیجیتالی و قدرت پردازش یارانه ای خود را به اشتراک در آورند.این فناوری سبب افزایش کارایی و کاهش هزینه های ارتباطی می شود(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۸).
راهبرد تجارت الکترونیکی
راهبرد تجارت الکترونیکی یا راهبرد الکترونیکی برای فرمول بندی و اجرای این دیدگاه است که چگونه یک شرکت جدید یا موجود به سمت کسب و کار الکترونیکی گرایش پیدا می کند.مراحل مختلف در شروع راهبرد شامل مرور کلی بر دیدگاه، چشم انداز و مأموریت سازمان،تجزیه و تحلیل صنعت،شرکت و موقعیت یابی شرکت می باشد.یکی از مهم ترین نکات در ابتدای راهبرد الکترونیکی پیرو و پیشرو بودن در آن است،به طور کلی پیشرو بودن فرصت ها و مزایایی شامل جلب مشتریان،ایجاد یک نام تجاری،استحکام با شرکای تجاری راهبردی و پذیرش هزینه تغییر و تبدیل توسط مشتریان داشته و ریسک هایی چون هزینه های توسعه راه کارهای تجارت الکترونیکی،امکان اشتباه در سیاست های بازار،آماده نبودن بازار برای پذیرش تغییرات و روش های جدید را در بر دارد.اگرچه اهمیت سرعت ورود به بازار نباید نادیده گرفته شود،برخی تحقیقات نشان می دهد که در بلند مدت شرکت های پیرو منفعت بیشتری نسبت به شرکت های پیشرو بدست آورده اند(معمارنژاد،۱۳۸۷،ص۲۰۶).
زیر ساخت ها و ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد و توسعه تجارت الکترونیکی
برای توسعه تجارت الکترونیکی فراهم ساختن زیر ساخت ها و ابزارهای پنجگانه زیر اجتناب ناپذیر است(سهلانی،۱۳۸۸،ص۳۹)
۱-زیر ساخت های فنی،مخابراتی و ارتباطی مورد نیاز برای توسعه تجارت الکترونیکی شامل گسترش ارتباطات از طریق افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت،تلفن ماهواره ای،تلفن همراه و تقویت و مدرن سازی پست،توسعه امکانات رایانه ای اعم از سخت افزار ،تجهیزات و سخت افزار های مربوطه،توسعه اینترنت و بالا بردن نفوذ آن از طریق گسترش ISP ها و کاهش هزینه های استفاده از اینترنت و حذف محدودیت های مصنوعی.
۲-سرمایه انسانی مورد نیاز و ایجاد محیط مناسب برای تحقیق و توسعه، شامل نیروی کار متخصص و تحصیل کرده دانشگاهی و نیروی کار آموزش دیده در مراکز فنی و حرفه ای و توسعه و گسترش موسسات پژوهشی و تحقیق و توسعه در این زمینه،مطالعات تجربی نشان می دهد که یکی از ابزارهای توسعه و اشاعه تجارت الکترونیکی سرمایه گذاری در سرمایه انسانی و افزایش مخارج مربوط به تحقیق و توسعه می باشد.
۳-تحول در نهادهای اقتصادی،مالی و اداری مرتبط با مسائل تجارت به سوی الکترونیکی کردن امور شامل بانکداری الکترونیکی(نقل و انتقال الکترونیکی وجوه)،بیمه الکترونیکی،گمرک الکترونیکی،حمل و نقل الکترونیکی،پست الکترونیکی،سیستم ارتباط داخلی و بین المللی قوی و گسترده اسن.اگر مراحل و سیر انجام و ابزارهای مورد نیاز برای تجارت داخلی و خارجی در نظر گرفته شود و اگر قرار باشد تجارت الکترونیکی شود،کلیه مراحل تجارت از بازاریابی و تبلیغات،سفارش،گشایش اعتبار و نقل و انتقال وجوه،بیمه و حمل و نقل تا ترخیص کالا باید با بهره گرفتن از امکانات الکترونیکی صورت گیرد.
۴-زیر ساخت های حقوقی و قانونی مورد نیاز،تدوین و تصویب قوانین مربوط به ضابطه مند نمودن محیط اجرایی تجارت الکترونیکی شامل قانون تجارت الکترونیکی،قانون امضای الکترونیکی،قانون آزادی حق استفاده از اطلاعات دولتی،قانون کیفری مربوط به جرائم اینترنتی،قانون علائم تجاری،قوانین بانکی و نقل و انتقال وجوه الکترونیکی،قانون مالکیت معنوی،قانون تجارت،قانون مالیات بر درآمد،قانون حمایت از داده های مشخص در شبکه های کامپیوتری و اینترنت.
۵-نوسازی سیستم های تولید و توزیع و تحول در نگرش مدیریتی از سنتی به مدرن و از عدم شفافیت به شفافیت امور امور.به طور قطع انجام تجارت الکترونیکی در محیط اقتصاد سنتی با ارتباطات اندک،عدم شفافیت،عدم استفاده یا استفاده مناسب از تکنولوژی روز،عدم آشنایی با قوانین تجاری و اقتصادی روز دنیا و عدم انتقال به رقابتی کردن امور و توجه به انحصار و استفاده از مزایای مربوطه و…. قابلیت اجرا نخواهد داشت.
مزایای اقتصادی تجارت الکترونیکی
۱-استفاده تجارت الکترونیکی از طریق افزایش حجم اطلاعات در دسترس کارگزاران اقتصادی،موجب افزایش فضای رقابتی حاکم بر بازار و فعالیت های اقتصادی شده و بدین ترتیب با توجه به خصوصیات بازار رقابتی موجب افزایش تولید،کاهش قیمت،افزایش کارایی،حذف موانع و محدودیت بازار،بالا رفتن قدرت انتخاب مصرف کننده و به تبع آن حذف زمینه ای افزایش مطلوب و رفاه وی را فراهم می سازد.به عبارت دیگر تجارت الکترونیک با حذف محدودیت های زمانی و مکانی،امکان ارتباط بین خریداران و فروشندگان را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم ساخته و لذا ضمن حذف محدودیت های بازار برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان،هزینه های بازاریابی و توزیع را نسبت به تجارت سنتی به شدت کاهش می دهد(jemmeson,2007.pp1-2).
بنابراین از نظر اقتصادی می توان گفت که تجارت الکترونیکی انتقال منحنی های عرضه و تقاضا را موجب می شود،بدین ترتیب که با ایجاد تسهیلات در خرید الکترونیکی،تقاضا افزایش یافته و منحنی تقاضا به سمت بالا منتقل می شود.از طرف دیگر با حذف محدودیت های بازار و دسترسی تولید کنندگان به تمام بازارها و افزایش کارایی،عرضه نیز افزایش یافته و منحنی عرضه به سمت راست انتقال می یابد.انتظار این است که انتقال منحنی عرضه و تقاضا به نحوی صورت گیرد که قیمت کالا ها کاهش یابد،چون هزینه های عملیات تجاری در تجارت الکترونیکی به شدت کاهش می یابد،شواهد تجربی ناشی از کاهش هزینه های مبادله تا حدود ۷۰ درصد در تجارت الکترونیکی نسبت به تجارت سنتی است(سهلانی،۱۳۸۸،ص۴۱)
S
E
S
S`</sup><br />P<sub>1</sub><br />E<sup>`
P2
D`
D
Q2
Q1
شکل ۲‑۱۴میزان اقتصادی تجارت الکترونیک
۲-هرچند سیاست گذاران اقتصادی از کاهش اشتغال ناشی از به کار گیری فناوری اطلاعات در تجارت بیم دارند،ولی مطالعات اقتصادی پاژولا[۱۱۳]،مالون[۱۱۴]، لی[۱۱۵] چارک[۱۱۶] ثابت کرده اند که اگرچه کاهش حجم اشتغال در کوتاه ترین مدت غیر واقعی نیستند ولی در بلند مدت قطعاً تجارت الکترونیکی علاوه بر افزایش سطح اشتغال و تغییر ترکیب اشتغال موجبات افزایش بهره وری و بازدهی را فراهم خواهد ساخت.به طور کلی با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به فرآیندهای تولید و تجارت،تقاضا برای نیروی کار دارای مهارت پایین به شدت کاهش و برای نیروی کار با مهارت بالا به شدت افزایش می یابد.ار آنجا که این گونه مشاغل عموماً پردرآمد هستند،از این رو دارای جذابیت و مزیت نیز می باشند.از طرف دیگر ایجاد و گسترش تجارت الکترونیکی از طریق حذف محدودیت های بازار،امکان افزایش تولید و مصرف را فراهم ساخته و بدین ترتیب با افزایش تولید،زمینه ی افزایش اشتغال نیز مهیا می شود(سهلانی،۱۳۸۸،ص۴۱).
۳- به کارگیری تجارت الکترونیکی اقتصاد را به سوی جهت یابی بین المللی سوق داده و از این طریق بازارها را گسترش و موانع بر سر راه تجارت آزاد بین المللی را به حداقل می رساند.بدین ترتیب با گسترش بازارها،امکان افزایش تولید و استفاده از صرفه جویی ها در مقیاس تولید فراهم شده و زمینه استفاده مطلوب و بهینه از منابع و کاهش هزینه های تولید ایجاد می شود.جهت گیری بین المللی اقتصاد،تولید کنندگان را در فضای رقابت بین المللی قرار داده و لذا آنها را مجبور به افزایش کارایی و بهبود کیفیت تولید و توجه به مزیت نسبی و مزیتی رقابتی می کند و این خود به تخصیص بهینه منابع منجر می شود(سهلانی،۱۳۸۸،ص۴۲).
۴-یکی از ملزومات انجام تجارت الکترونیکی،نقل و انتقال الکترونیکی وجوه یا به عبارتی بانکداری الکترونیکی است.استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بانکداری و نقل و انتقال الکترونیکی وجوه و استفاده از کارت های اعتباری و کارت های بدهی و با توجه به اینکه کارت های بانکی برخی از وظایف پول را در اقتصاد انجام می دهند و وسیله ای برای اعطای وام و اعتبار هستند بر شاخص های اقتصادی نظیر عرضه پول،تقاضای پول،مصرف،تورم و کارایی اقتصادی تأثیر می گذارند(سهلانی،۱۳۸۸،ص۴۲).
۵- به کارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در تجارت و اقتصاد موجبات تخصیص مجدد سرمایه های فیزیکی و انسانی را فراهم می سازد یعنی با آزادسازی سرمایه های فیزیکی و انسانی از یک بخش،امکان به کارگیری آنها در سایر بخش های اقتصادی و غیر اقتصادی ایجاد می شود.به عنوان مثال استفاده از تجارت الکترونیکی به اصلاح سیستم توزیع جلوگیری می نمایند و بدین ترتیب امکان توزیع مجدد سرمایه های فیزیکی و انسانی فراهم می شود.همچنین با به کارگیری تجارت الکترونیکی ارتباط و تعامل بین تولید کنندگان و مصرف کتتدگان به شدت افزایش پیدا کرده و با دریافت بازخورد از نظرات ایشان در تولید محصول دقت لازم را مبذول و در نتیجه منابع در اختیار خود را برای تولید محصول به طور بهینه تخصیص می دهند(سهلانی،۱۳۸۸،ص۴۲).