محبوسم و طــــالع است منحوسم غمــخوارم و اختــــر است خونخوارم
(سعد سلمان، ۳۵۶:۱۳۳۹)
بـه من نـامشفقند آبـای عــــلـوی چــوعیسی زان ابــــا کــردم زآبـــا
(خاقانی، ۱۳۷۳ : ۱۵)
شناخت برج ها: هر کدام از برج ها، برخوی ها وروش هایی دلالت دارند:
برج حَمَل: خندان، سخنگوی، ملک طبع، بزرگمنش و خشم آلود و …
برج ثور: دور اندیش، کاهل، دروغ زن، مکرگر، جماع دوست و احمق است. وبقیه بروج هم بر این روش هستند. (بیرونی، ۱۳۱۶: ۳۲۶-۳۲۷)
ستارگان سعد و نحس :
«ستارگان سعد - مشتری و زهره سعدند؛ و مشتری سعد بزرگ، زهره سعد خُرد. مشتری برابر زُحل است و برگشادن بندهای او از منحست زهره برابر مریخ اند.
ستارگان نحس – زحل و مریخ نحس اند؛ و زحل، نحس بزرگ ومریخ نحس کوچکاست.
آفتاب - هم سعد است، و هم نحس، چون، ازدور بنگرد، سعدباشد. نزدیک به هم که بود، نحس است.
عطارد – با سعود سعد است و با نحوس، نحس است. با آن ستاره دارد که با وی است. و چون تنها باشد به سعادت نزدیکتر.
قمر_ قمربه ذات خویش سعداست؛ و نهادش ازستارگان زودهمیگردد، ازجهت زودی درحرکتش.» (بیرونی، ۳۵۶:۱۳۱۶)
همچنین در باره خوش یُمنی هلال ماه در دوازدهم هرماه، « ابوریحان بیرونی درآثار الباقیه، ص۲۶۵، در بارۀ گاهشماری ایرانیان و اینکه دوازدهمین روز از هر ماه، به نام ایزد اوستایی بوده و ماه نام داشته گوید: واز این جهت روز ماه را مختاردانستند؛ که به نام ماه که خداوند، آن را برای قسمت خیر و نعمت در دنیا آفرید، موسوم است. و بدین سبب است که از شروع به هلال تا آنکه به نُقصان خود برسد حیوان، اشجار و نبات شروع به نمو میگذارند. پس از ساسانیان، این خوش یُمنی واقبال و توجه به روز دوازدهم هر ماه میان مردم باقی ماند و آن روز را جشن میگرفتند و موجب سعادت و برکت برای خود می دانستند.»(رضی،۱۳۷۹: ۵۳۱)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چنانکه مسعود سعد سلمان در بارۀ این روز گفته :
مـــاه روزای بــه روی خـوب چـو مـــاه بـــاده ی لــعـل مشک بــوی بـخــواه
گشت روشن چـــو مــاه بـزم کـه گشـت نـــام ایــن روز مــاه و روی تــو مـــاه
شادگـــردان بــه بـــاده مــــارا خیـــز کــــه جهــان شاد شد ، به دولت شــاه
(سعد سلمان،۱۳۳۹ :۶۵۹)
خورشید در برج بره، که برج و منزل اوّل خود است، به شرف می رسد.
زمــاهی بــه جــام انــدرون تــا بــره نگاریـــده پــیــکر هــمـــه یــکســره
چــوکـیـوان و بــهــرام و نــاهید و شیر چــوخــورشیـــد وتــیــرازبــرومـاه زیر
همـــه بـــودنـــی هــا بــدو انـــدرا بــدیــدی جــهانـــدار افـسونـــگـــرا
(فردوسی،۱۳۷۹،ج۴۶:۵)
در همین داستان، آن گونه که گذشت، فردوسی در بارۀ جامگیتینما و برجهای فلکی و سیّارات اطلاعات بسیاری میدهد. در داستان دوازده رخ، و در پاسخ خسرو که به وسیله هجیر برای طوس فرستاده شده است:
از اخــتــر تـــورا روشنـــایی نمــــود زدشمــــن بــــرآورد نــــاگـــاه دود
(فردوسی،۱۳۷۹،ج۱۴۲:۵)
در داستان به تخت نشستن کیومرث چنین میگوید:
چـــوآمــد بــه بــرج حَمَــل آفتاب جـهـان گــشت بــا فــــرّ وآیین و آب
بــتابــید از آن ســان زبـــرج بـــره کـه گــیتی جــوان گشت از آن یکسره
(فردوسی،۱۳۷۹، ج۲۸:۱)
۲-۴-۴- ابزار طالع بینی
اساسیترین ابزارطالع بینی (جدول ساعات طالع) است؛ شامل یک نقشۀ دقیق ومعین آسمان است که درمحل و زمان دقیقی که شخص متولّد شده رسم شده است. هر جدولی با جداول دیگر متفاوت است، و اگر بخوبی و با دقّت و توجه کافی به جزئیات رسم شده باشد، می تواند به اندازۀ اثر انگشت افراد منحصر بفرد باشد.در ساختمان یک جدول، پنج مرحله وجود دارد:
مرحلۀ یک - تعیین تاریخ، زمان ومحل تولّد.
مرحله دو- محاسبۀ زمان نجومی مناسب، ما برای سهولت طبق روز، ۲۴ ساعته کار میکنیم، در حالیکه طول روز واقعی، یعنی زمان گردش زمین نسبت به کیهان، چهار دقیقه کوتاهتراست. زمان نجومی از روی جدولهای استاندارد برپایۀ ساعت گرینویچ انگلستان بدست می آید، و تصحیح لازم باید بر پایۀ اختلاف ساعت و طول وعرض جغرافیائی محل تولد صورت گیرد.
مرحلۀ سه - یافتن «برج طلوع کننده »است. برج طلوع کننده یا طالع آن قسمت از صورآسمانی است که در لحظۀ تولّد از افق شرقی بالا می آید. این الزاماً همان « برج خورشیدی» نیست. اگر شخصی در طلوع آفتاب به دنیا آمده است، برج طالع و برج خورشیدی اش یکی خواهند بود.
مرحلۀ چهار - یافتن « برج نیمۀ آسمان»است. یعنی آن صورت فلکی که در لحظۀ تولّد درست در بالای سر قراردارد که آنرا میتوان برج طالع از روی جدول های استاندارد پیدا کرد.
مرحلۀ پنج -رسم نقشۀ وضعیت خورشید، ماه وسیّارات بر روی جدول تولّد. این نقشه شامل همۀ سیّارات، حتی آنهائی که در لحظۀ تولّد در پائین اُفق قرارداشته اند.(واتسون، ۱۳۶۹: ۷۳)
سایر ابزارطالع بینی: جام، اسطرلاب و زیج است. که در شاهنامه، اختر شناسان برای رصد ستارگان از این نوع ابزار استفاده کرده اند..
یـــکی جــام بــرکف نهـاده نــبـیـد بـدوانــدرون هـفت کشـــــور بــدیـــد
(فردوسی، ۱۳۷۹،ج۴۳:۱ )
چـــودرجــام کیخسرو ایــدون نـمـــود ســــوی پـــهلوانـــم دوانــیـــــد زود
(همان، ج۴۹:۱)
گوی خوبی بردی از خوبان خلّخ ، شاد باش جام کیخسرو طلب کافراسیاب انداختـی
(حافظ، ۱۳۷۹ : ۴۲۲)
جــام کیـــخسرو اســـت خــاطــرمــن کــــه کــند راز کـــائنــــات آشکــار
(خاقانی، ۱۳۷۳: ۲۰۲ )
راهنمای نگارش مقاله با موضوع اهمّیّت بازتاب قَداسَت فال و استخاره درادبیّات ...