1386
ارائه مدل برنامه ریزی آرمانی جهت تخصیص منابع در بخش آموزشی دانشگاهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
-
برنامه ریزی آرمانی
12
رفیعی و ربانی
2014
چهارچوب تقسیم بندی سیستمهای سفارشی ترکیبی MTS/MTO بر پایه تحلیل سلسله مراتبی فازی
برنامه ریزی استراتژیک
فرایند تحلیل شبکه ای فازی
13
کبریا و بردبار
1388
تاثیر مؤلفه های اصلی مدیریت کیفیت فراگیر بر زندگی کاری معلمان
مؤلفه های اصلی مدیریت کیفیت فراگیر
-
14
پاسوار و مشبکی
1384
برنامه ریزی ملی با رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر
استراتژی تأمین رضایت مشتریان
-
در این تحقیق باید از استراتژیها و منابعی استفاده شود که از عوامل تاثیرگذار در این شرکت بوده و نیز مقتضی حال این سازمان باشد. نورازری و هیلمی (2013) تنها مشکلات مربوط به مدیریت کیفیت جامع را بررسی کردند اما در رابطه با بهبود و رفع این مشکلات بحثی نکرده اند. کبریا بردبار (1388) نیز مؤلفه های مدیریت کیفیت جامع را در جامعه ای غیر صنعتی به کار برده است اما در این میان آراویندان (1996) از استراتژی های جامعی استفاده کرده که مقتضی حال سازمان مورد مطالعه در این تحقیق است.رادو و دیگران (2013) از بین منابع مربوط به مدیریت کیفیت تنها منابع انسانی را مد نظر قرار دادند در حالی که هدف این پژوهش تخصیص تمام منابع مدیریت کیفیت میباشد. هو (2014) نیز عوامل کمی و کیفی را اولویت بندی کرده و تخصیص منابع انجام داده است که روش اولویت بندی آن به صورت شبکه ای نمی باشد اماروش تخصیص منابع آن نتایج مفیدی را در بر داشت لذا مورد مطالعه و مقایسه قرارگرفت. همچنین در تحقیق هشام و شریف (2012) منابع کامل مدیریت کیفیت مورد بررسی قرار گرفته که تحقیق حاضر با بهره گرفتن از این منابع به شکل جامعتری انجام می شود. اما در تحقیقهای فوق اولویت بندیها به صورت قطعی انجام شده اند و عدم اطمینان موجود در نظر کارشناسان در نظر گرفته نشده است. لی و دیگران (2013) سیستم اطلاعاتی تخصیص منابع با منطق فازی را ارائه دادند که منابع سخت را در پژوهش خود لحاظ نکردند. عابدی و دیگران (1385) تخصیص بهینه منابع را بدون اولویت بندی و با بهره گرفتن از برنامه ریزی آرمانی قطعی انجام دادند. با توجه به تحقیقات هشام و شریف (2012) که از منابع جامع مدیریت کیفیت استفاده شده، در این پژوهش نیز سعی شده تخصیص تمام منابع مدیریت کیفیت شامل منابع انسانی، منابع سازمانی و منابع تکنولوژیکی مورد مطالعه قرار گیرد. استراتژی های حاصل از تحقیقات آراویندان و دیگران (1996)، مجموعه ای کامل از استراتژی های کاربردی در مدیریت کیفیت را عنوان می کند. بنابراین استراتژی های پژوهش حاضر عبارتنداز: استراتژی مدیریت مستمر سیستم کیفیت، استراتژی چک کردن مداوم شکستها، استراتژی رویکرد دائمی به سمت هدف، استراتژی رسیدگی دورهای کیفیت توليدکننده و مشتری، استراتژی انتقال مداوم بازخوردهای مشتریان، استراتژی استفاده مستمر از دانش افراد، استراتژی مدیریت مستمر اطلاعات کیفی، استراتژی کنترل مستمر هزینه های کیفیت. تجزیه تحلیل شبکه ای با توجه به تحقیقات انجام شده توسط هشام و شریف (2012)، شفیعی و خاکی (1391) و رفیعی و ربانی (2014)، روش مناسبی برای اولویت بندی در زمینه تصمیم گیریهای استراتژیک میباشد، بنابراین در این پژوهش نیز از روش تحلیل شبکه ای فازی برای اولویت بندی استراتژیها و منابع استفاده شد.مجموعههای فازی سازگاری بیشتری با توضیحات زبانی و بعضا مبهم انسانی دارند، بنابراین بهتر است با بهره گرفتن از مجموعههای فازی و به کارگیری اعداد فازی به پیش بینی بلند مدت و تصمیم گیری در دنیای واقعی پرداخت. به منظور تخصیص بهتر و دقیقتر ترکیبی از دو روش تجزیه تحلیل شبکه ای فازی و برنامه ریزی آرمانی استفاده شدهاست. زیرانتایج بدست آمده در تحقیقات هشام و شریف (2012) و شفیعی و خاکی (1391) ، نیز این را تائید کرده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل سوم
روش تحقیق
در این فصل پس از بررسی روش تحقیق مورد استفاده، به معرفی تیم تصمیم پرداخته می شود و مراحل تحقیق،شیوه های گردآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار مورد استفاده و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها توضیح داده می شود.
روش تحقیق
پژوهش را میتوان با توجه به دو ملاک هدف پژوهش و نحوه گردآوری داده ها تقسیم بندی نمود (سرمد، بازرگان و حجازی، 1390). پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است زیرا با هدف پاسخ دهی به یک نیاز صنعتی انجام می شود و هدف از انجام آن اولویت بندی استراتژی های مدیریت کیفیت در شرکت شهدگستران نوین میباشد. بر حسب نحوه گردآوری داده ها در زمرهی تحقیقات توصیفی از نوع مطالعه موردی قرار میگیرد، زیرا این پژوهش به دنبال این است که وضع موجود و ارتباط بین متغیرها را بررسی کند.
تیم تصمیم
تعداد تیم تصمیم چهار نفر می باشد. تیم تصمیم باید شامل افرادی باشد که با اصول مدیریت کیفیت جامع کاملا آشنا باشند که تعداد آنها در سازمان مذکور تنها به چهار نفر میرسد. این افراد شامل مدیر کارخانه، مدیر کنترل کیفیت، مدیر تولید و سرپرست تولید شرکت شهدگستران نوین هستند. این افراد مقایسات زوجی برای اجرای روش تجزیه و تحلیل شبکه ای فازی را انجام می دهند.
مراحل تحقیق
- با توجه به ارتباط موجود بین منابع و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر، مقایسات زوجی بین هر کدام از دو منبع بر مبنای منبع سوم به روش ANP، برای تعیین سهم هرکدام از دو منبع در قادر ساختن منبع سوم در حمایت از هشت استراتژی انجام شده است. نتایج این مرحله در گام 3 کاربرد دارد. سوال اول پرسشنامه که در ضمیمه آمده است، نشان دهنده مقایسات زوجی این مرحله است. این مرحله در شکل 3-1 نشان داده شده است.
- با توجه به تاثیر دوسویه منابع بر استراتژیها و استراتژیها بر منابع، منابع مدیریت کیفیت جامع بر مبنای هر کدام از استراتژیها با روش ANP مقایسه زوجی شده و سهم هر کدام از منابع در اجرای موفق هر استراتژی مشخص شد. نتایج این مرحله، ضرایب محدودیتهای آرمانی را در روش برنامه ریزی آرمانی تعیین می کنند که میزان منابع انسانی، سازمانی و تکنولوژیکی مورد نیاز هستند و همچنین در گام 3 کاربرد دارند. سؤالات دوم تا نهم پرسشنامه که در ضمیمه آمده است، نشان دهنده مقایسات زوجی این مرحله است.این مرحله نیز در شکل 3-1 نشان داده شده است.
- با به توان رسیدن نتایج حاصل از دو گام اول در سوپر ماتریس، سهم کل منابع در دسترس برای افزایش کیفیت بدست می آید. نتایج این گام محدودیتهای سیستمی یا منابع در دسترس در مدل برنامه ریزی آرمانی رامشخص می کند.
- با توجه به تاثیر دوسویه منابع بر استراتژیها و استراتژیها بر منابع،استراتژیها بر مبنای هر کدام از منابع مدیریت کیفیت با روش ANPمقایسه زوجی میشوند، بنابراین سهم هر کدام از استراتژی ها از هر کدام از منابع در شرایط واقعی مشخص می شود. نتایج این گام در گام ششم کاربرد دارد.سؤالات دهم، یازدهم و دوازدهم پرسشنامه که در ضمیمه آمده است، نشان دهنده مقایسات زوجی این مرحله است.این مرحله در شکل 3-1 نشان داده شده است.
- استراتژیها بر مبنای سهمی که در افزایش کیفیت دارند، مقایسه زوجی میشوند. با روش ANPدر ماتریس مقایسه زوجی جداگانه، نتیجه این گام که استراتژی های اولویت بندی شده بر مبنای میزان تاثیر آنها در افزایش کیفیت است، در گام ششم کاربرد دارد. سوال سیزدهم پرسشنامه که در ضمیمه آمده است، نشان دهنده مقایسات زوجی این مرحله است. این مرحله در شکل 3-1 نشان داده شده است.
- با به توان رسیدن نتایج حاصل از دو مرحله ی قبل در سوپر ماتریس، سهم کل منابع مدیریت کیفیت جامع که میبایست به هراستراتژی تخصیص داده شود بدست می آید. نتایج این گام محدودیتهای آرمانی را که میزان مطلوب منابع برای اجرای موفق هرکدام از استراتژیها در مدل برنامه ریزی آرمانی هستند، مشخص می کند.
- با بهره گرفتن از روش برنامه ریزی آرمانی مشخص می شود که منابع (با توجه به سهم هر کدام از استراتژیها در افزایش کیفیت) چطور به هر استراتژی تخصیص داده شود تا نیاز دقیق آن ها پاسخ داده شده و یا حداقل اضافه یا کمبود منابع کمینه شود.