مدل کیفیت مالکولم بالدریج
مدل الگوگیری[۱۴]
مدل تعالی سازمانی
مدل مدیریت بر اساس هدف[۱۵]
مدل نظام مدیریت هوشین[۱۶]
مدل کارت امتیازی متوازن[۱۷]
تأکید بر ارزیابی حوزه مالی و فرایند تولید مبتنی بر کنترل زمان و هزینه صرف شده دارد.
تأکید بر ارزیابی حوزه مدیریت و فرایند مبتنی بر نتیجه و ارتقاء کیفیت فرایند دارد.
تأکید بر کلیه ابعاد ارزیابی در حوزههای مدیریت، فرایند تولید و عملیات، مالی و نیروی انسانی مبتنی بر اجرا و ارتقاء استراتژی دارد.
شکل ۲‑۱ مقایسه مدلهای ارزیابی عملکرد ("گروه مشاوران پنکو,")
طبق مطالب بیانشده و معین بودن هدف این پژوهش میتوان دریافت که در شهرداری همدان استفاده از نوعِ دوم مدلهای ارزیابی مناسب است.
بر اساس مدلهای ارزیابی عملکرد جوایزی نیز به شرکتها و سازمانهای سرآمد اعطا میگردد؛ که مهمترین اهداف اصلی اعطای این جایزهها به شرح زیرند ("صفحه رسمی جایزه ملی تعالی سازمانی,"):
افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت بهرهوری و کیفیت و توجه به مدیریت کیفیت جامع، بهواسطه نقش مهم آن برای برتری در رقابت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ترغیب بنگاهها و سازمانها به انجام خودارزیابیهای سامانمند[۱۸] بر اساس معیارهای تعیینشده.
تشویق و تهییج بنگاهها به همکاریهای مشترک و تشریکمساعی در طیف گستردهای از موضوعات مهم و حساس غیرتجاری.
تشویق و ترغیب سازمانها به انتشار اطلاعات درزمینه بهکارگیری موفقیتآمیز راهبردهای کیفی و منافع و مزایای حاصل از اجرای این راهبردها.
تشویق و تحریک سازمانها به آگاهی از ضرورتهای دستیابی به تعالی در کسبوکار و بهکارگیری موفقیتآمیز مدیریت کیفیت.
تشویق سازمانها به استفاده از مدیریت کیفیت برای بهبود فرآیندها.
جایزههای تعالی سازمانی به پنج دسته بینالمللی، ملی، منطقهای، انجمنهای تخصّصی و شرکتی تقسیم میشوند. در شرایط کنونی بیش از ۷۰ کشور در جهان، مدلهایی را بهعنوان مدل ملی برای جایزه تعالی سازمانی ارائه کردهاند ("صفحه رسمی جایزه ملی تعالی سازمانی,").
مدل تعالی دمینگ
مدل دمینگ یا مدل ژاپنی در سال ۱۹۵۰ و با دعوت ژاپنیها از دکتر ادوارد دمینگ آمریکایی ارائه شد. برترین جایزه بهبود کیفیت در ژاپن، نیز این جایزه است؛ که در سال ۱۹۵۱ توسط انجمن مهندسین و دانشمندان ژاپن بهپاس قدردانی از خدمات دکتر ادوارد دمینگ در کنترل کیفیت و تحت تأثیر نظرها و عقاید وی طرحریزی و پیشنهاد گردید. این جایزه از قدیمیترین جوایز کیفیت و بهرهوری در سطح جهان است که با توجه به تئوریهای جدید مدیریت و شرایط نوین اقتصادی بهمنظور بهبود وضعیت صادرات کشور ژاپن از طریق بهبود کیفیت محصولات، ترویج کنترل کیفیت فراگیر در سطح شرکت یا کنترل کیفیت جامع در بین صنایع، شناخت راهبردهای موفقیتآمیز در امر کیفیت و ارتقای آگاهی در خصوص اهمیت و روشهای مدیریت کیفیت شکل گرفت. جایزه کیفیت دمینگ در طول حیات خود بارها موردبازنگری قرار گرفته و این بازنگریها همچنان ادامه دارد. این جایزه شامل بخشهای متعدد ازجمله افراد، کارخانهها و شرکتهای کوچک یا بخشهای یک سازمان میشود. معیارهای دهگانه جایزه دمینگ همه دارای امتیاز یکسان هستند. عمدهترین مفاهیم کلیدی و ارزشی در جایزه دمینگ عبارتاند از: مشتریگرایی، نگرش نظاممند، بهبود مستمر، مسئولیتپذیری عمومی، ایمنی و قابلیت اطمینان، کنترل فرایند آماری و فرایند گرایی. هر یک از معیارهای دهگانه دارای معیارهای فرعی است ("تارنمای رسمی دمینگ,")
هدف دمینگ ایجاد یک طرز فکر ساده در مردم و شکستن الگوهای سنتی آن ها بود. او در تابستان ۱۹۵۰ که برای شرکت در یک هماندیشی هفتروزه به ژاپن دعوت شده بود حرکتش را آغاز کرد. صنعت آمریکا در آن زمان هیچ نیازی به کمک نداشت. در اوایل دهه ۱۹۸۰ بود که سیل خودروها و کالاهای مصرفی از ژاپن بهسوی ایالاتمتحده سرازیر شد. روشی که دکتر دمینگ پس از جنگ به ژاپنیها آموخته بود اکنون به تولیدات انبوه با کیفیتی بهتر و هزینه کمتر منتهی شده بود؛ حرکت از کمیت تولید انبوه بهسوی کیفیت. روش دمینگ مهمترین تحول و دگرگونی در تولید، پس از انقلاب صنعتی بوده است. بهجرئت میتوان دکتر دمینگ را پدر کنترل کیفیت آماری نامید. چراکه او موجب تحوّلی بزرگ و انقلابی شگرف در مدیریت و نگرشهای مدیریتی شد. چهار راهبرد اصلی مدل دمینگ عبارتاند از:
برنامهریزی[۱۹]
اجرا[۲۰]
بازبینی[۲۱]
اقدام[۲۲] (محقری, سیدکلالی, و اخوانانوری, ۱۳۸۹)
انواع جایزه دمینگ
جایزه دمینگ برای افراد حقیقی[۲۳]: به افرادی اهدا میشود که مطالعات جامع و نقش مهمی در گسترش و پیادهسازی موفق TQM با بهره گرفتن از روشهای آماری داشتهاند.
جایزه کاربردی دمینگ[۲۴]: به شرکتهای اهدا میشود که در پیادهسازی و استفاده از TQM به نتایج درخشانی رسیدهاند و از این طریق بهبودهای مهم و قابلتوجهی در عملکرد خود ایجاد کردهاند.
جایزه کنترل کیفیت برای کارخانهها[۲۵]: به کارخانههایی اهدا میشود که با بهکارگیری مفاهیم و فنون کنترل کیفیت به موفقیتهای برجستهای دست یافتهاند ("سامانه مدیریت دانش صنعت، معدن و تجارت,").
چارچوب نظری دمینگ
دمینگ ضمن بررسی شیوه مدیریت غربی تأکید کرد که باید این شیوه با در پیش گرفتن نظام دانش نوین دستخوش تحول عمیق شود. در نظام دانش نوین راه جدیدی برای شناخت و بهینهسازی سازمان ارائه میشود و از این طریق میتوان تمامی کشور را ارتقاء داد. به عقیده دمینگ اساس نظام دانش نوین بر پنج بخش مرتبط استوار بوده و به شرح زیر هستند:
شناخت اهمیت نظام