متوسط
ضعیف
قوی
شکل ۲-۲ شبکه نه خانه ای برنامه ریزی GE
سرمایه گذاری/رشد
گزینشی/درامد
بهره برداری/سلب مالکیت
مدل GE 7 مرحله اجرایی را به شرح زیر بیان می کند:
۱٫تعریف عامل کلیدی محیطی و درونی
۲٫ارزیابی عوامل محیطی موجود
۳٫ارزیابی عوامل داخلی
۴٫تعیین موقعیت در جدول GE
۵٫ارزیابی عوامل محیطی و فرصت های آتی
۶٫تعیین توانمندیهای داخلی
۷٫انتخاب یکی از استراتژی ها با توجه به فرصت های محیطی و توانمندی داخلی
استراتژی توسعه: گسترش فعالیت و میزان سرمایه گذاری شرکت
استراتژی کاهش: کاهش فعالیت و میزان سرمایه گذاری شرکت
حفظ وضع موجود، عدم تغییر در میزان فعالیت و سرمایه گذاری شرکت
هدف اصلی این مدل یافتن زمینه فعالیت هایی است که از جذابیت بیشتری برخوردار باشد وشرکت نیز توانایی آن را داشته باشد.
در حقیقت نتیجه مدل این خواهد بود که مشخص می شود،اگر برای فعالیتی جذابیت وجود دارد و در عین حال توانمندی آن در شرکت موجود است باید استراتژی توسعه وگسترش را مد نظر قرار داد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اگر برای فعالیتی نه جذابیت و نه توانمندی در آن شرکت وجود دارد، باید استراتژی حذف یا ادغام را اتخاذ نمود.
اگر برای فعالیتی جذابیت و فرصت محیطی فراهم نیست،اما توانمندی در شرکت و جود دارد،باید استراتژی ایجاد جذابیت و فرصت محیطی را دنبال نمود.(گودرزی،۱۳۸۸)
۲-۳-۳-مدل پورتر
این مدل می تواند در جهت امکان ورود یا عدم ورود به یک صنعت جدید به خوبی استفاده نمود.طبق این مدل در صحنه رقابت پنج نیروی رقابتی موثر هستند.حاصل جمع این نیروها میزان جذابیت صنعت را نشان می دهد.نحوه ارتباط پنج نیروی رقابتی در شکل ۲-۳ مشخص شده است.
شکل ۲-۳ نیروهای رقابتی پورتر (دیوید،۱۳۸۸)
در این مدل برای طراحی برنامه ریزی استراتژیک لیستی از عوامل قدرت یا ضعف برای هر صنعت تهیه می شود، که پس از امتیاز بندی و تجزیه و تحلیل می توان تاثیر هر یک از عناصر پنج گانه در مدل را مشخص و نسبت به تقویت و حفظ آن اقدام نمود.(فروزنده،۱۳۸۴)
۲-۳-۴- مدل کارت امتیاز متوازن(BSC)
این مدل اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط کاپلان و نورتون در مقاله ” کارت امتیاز متوازن سنجه ای که محرک عملکرد است” در مجله کسب و کارها ارائه شد. کاپلان و نورتون با تمرکز به نیاز مدیران مبنی بر در دست داشتن هر دو شاخص مالی و عملیاتی، ۴ حوزه اصلی زیر را در نظر گرفتند،
دیدگاه مشتری: نحوه ارزیابی مشتری از عملکرد شرکت