۳-۱- مقدمه
از آغاز تاریخ بشر، انسان در صدد پی بردن به قاعده و نظم موجود در پدیده ها و رویدادهای جهان اطراف خود بوده است. بدین جهت به کشف قوانین، اصول و نظریه های حاکم بر پدیده ها و رویدادها نایل آمده است. اما باید توجه داشت که این قوانین و اصول تحت شرایطی خاص اعتبار دارد. این شرایط زیربنای صحت آنها را تشکیل می دهد. تحقیق علمی که همان کاربرد روش علمی است در جستجوی شرایطی است که تحت آنها پدیده ی خاصی رخ نمی دهد. به عبارت دیگر قضیه ی اصلی روش علمی آن است که تحت چه شرایط خاصی پدیده رخ می دهد(سرمد و همکاران، ۱۳۹۳، ۲۱). واژه ی تحقیق اطلاق عام دارد و می توان آنرا برای هر فعالیت جستجوگرایانه ای بکاربرد، اما اصطلاح تحقیق علمی اطلاق خاص دارد و می توان آنرا برای نوع خاصی از فعالیتهای تحقیقاتی بکار برد. تحقیق علمی عبارت است از تلاش کاوش گرانه محقق که با آداب خاصی به طور نظام مند، با هدف کشف مجهول و به منظور توسعه ی قلمرو معرفتی بشر انجام شده و شناخت حاصل از آن مصادیق خارجی داشته باشد. روش تحقیق به شکل ساده به چگونگی انجام تحقیق توسط یک سری از روش ها اطلاق می شود(خاکی، ۱۳۹۰، ۱۲). رئوس مطالب ارائه شده در این فصل به قرار زیر است :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- روش انجام تحقیق و دلایل انتخاب آن؛
-
- جامعه و نمونه ی آماری؛
-
- ابزار جمع آوری داده ها؛
-
- پایایی و روایی پرسشنامه؛
-
- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده های حاصل از جمع آوری پرسشنامه.
۳-۲- روش تحقیق
هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید، چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه سریعتر، دقیق تر، آسانترو ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیقی مورد نظر کمک کند(نادری و سیف نراقی،۱۳۹۳، ۶۷). به طور کلی روشهای پژوهش در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک هدف تحقیق و نحوهی گردآوری دادهها تقسیم کرد. تحقیقات علمی بر اساس هدف به سه دسته تقسیم میشوند: بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه (سرمد و بازرگان، ۱۳۹۳، ۳۹). تحقیق جاری از نظر دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف، از نوع تحقیقات کاربردی به شمار می رود. تحقیقات بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز به دو دسته تقسیم میشوند: تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) و تحقیق آزمایشی. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. بنابراین تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است. از سوی دیگر تحقیق حاضر از آنجایی که به مطالعهی ویژگیها و صفات افراد جامعه میپردازد و وضعیت فعلی جامعه را در قالب چند صفت یا متغیر مورد بررسی قرار میدهد از نوع تحقیق توصیفی - پیمایشی است.
۳-۳- جامعه آماری تحقیق
جامعه ی آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد و اشیاء که حداقل در یک صفت مشترک باشند. نمونه مجموعه ای است از آزمودنی ها که تمام صفات آن جامعه در آن لحاظ شده باشد(خلیلی شورینی، ۱۳۸۹، ۹۸). جامعه ی مورد مطالعه در این تحقیق مشتریان آژانس های مسافرتی شهر رشت که به صورت اینترنتی بلیط خود را رزرو می کنند، می باشد.
۳-۴-نمونه ی آماری تحقیق
نمونه گروه کوچکی از جامعه ی آماری است مشتمل بر برخی از اعضاء جامعه که از جامعه ی آماری انتخاب شده اند(سکاران، ۱۳۹۳، ۲۹۵). روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع در دسترس می باشد. در این تحقیق با توجه به اینکه جامعه ی تحقیق از نوع نامحدود است، از فرمول زیر برای محاسبه ی نمونه استفاده شده است :
n =
: سطح خطا
S : انحراف معیار نمونه
: حداکثر خطایی که توسط محقق پذیرفته می شود.
: اندازه ی متغیر در توزیع نرمال است که از جدول در سطح اطمینان مورد نظر استخراج می شود.
حداکثر خطایی که برای در این تحقیق در نظر گرفته شد ، ۰۵/۰ می باشد. همچنین سطح اصمینان ۹۵ درصد برای تعیین تعداد نمونه در نظر گرفته شد که طبق جدول توزیع نرمال معادل ۹۶/۱ است. از آنجایی که ۳۰ پرسشنامه توزیع گردیده بود، به همین دلیل انحراف معیار نمونه از این طریق محاسبه گردید. این انحراف معیار برابر با۴۶۷/۰ محاسبه گردید و در فرمول قرار گرفت. با توجه به این مقادیر حجم نمونه برابر با مقدار زیر است: :
لذا با توجه به محاسبه ی فرمول تعداد نمونه های این تحقیق شامل ۳۳۵ نفر از مشتریان می باشد. برای توزیع پرسشنامه محقق، تعداد ۳۶۰ پرسشنامه را طی یک هفته در بین مشتریان آژانس های مسافرتی شهر رشت توزیع کرد. از آنجا که اطلاعات مربوط به مشتریان برای آژانسها محرمانه تلقی می شد ،پرسشنامه ها از طریق ایمیل توسط ۵آژانس فعال در زمینه رزرو اینترنتی به آدرس مشتریان ارسال شد که در نهایت از بین ۳۶۰ پرسشنامه، ۳۴۹ پرسشنامه به محقق برگشت داده شد. با توجه به اینکه نرخ بازگشت پرسشنامه ۹۶ درصد بدست آمده است، بنابراین محقق از بین ۳۴۹ پرسشنامه، ۳۳۵ پرسشنامه را برای تجزیه و تحلیل نهایی در نظر گرفت.
۳-۵- ابزارهای جمع آوری داده ها
در این پژوهش به دلیل نوع تحقیق و همچنین گستردگی جامعه آماری و به تبع آن پیچیدگی نمونه آماری وبرای دسترسی سریع تر به نظرات پرسش شوندگان بهترین روش جمع آوری داده ها پرسشنامه درنظر گرفته شده است.پرسشنامه ی تحقیق از نوع پرسشنامه ی استاندارد است که سوالات آن توسط چن و همکاران(۲۰۱۴) طراحی شده است. اطلاعات پرسشنامه ی تحقیق از نظر تعداد سوالات در جدول(۳-۱) ارائه شده است:
جدول۳-۱- اطلاعات پرسشنامه ی تحقیق
ابعاد | متغیرهای تحقیق | تعداد سوالات | منبع |
آمادگی برای پذیرش تکنولوژی | خوشبینی | ۵ | چن و همکاران(۲۰۱۴) |
خلاق بودن | ۵ | چن و همکاران(۲۰۱۴) | |
عدم سهولت | ۴ | چن و همکاران(۲۰۱۴) | |
عدم امنیت | ۴ | چن و همکاران(۲۰۱۴) |