۲- نماینده مدیریت
مدیریت رده بالا باید یکی از مدیران خود را به عنوان نماینده مدیریت منصوب کند که جدا از سایر مسئولیتهایش باید دارای مسئولیتها و اختیارات شامل موارد زیر باشد:
الف- حصول اطمینان از اینکه فرآیندهای مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت ایجاد و اجرا شده و برقرار نگهداشته میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ب- گزارشدهی، مدیریت رده بالا در مورد عملکرد سیستم مدیریت کیفیت و هر نوع نیاز برای بهبود.
ح- حصول اطمینان از افزایش آگاهی در مورد خواستهها مشتری و سرتاسر سازمان.
مسئولیت نماینده مدیریت میتواند شامل ارتباط با طرفهای بیرونی در مورد موضوعات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت باشد.
نکته قابل تأمل اینکه عموماً خواستههای مشتریان از طریق مشخصات فنی به درون سازمان انتقال مییابند. برای مثال مدیران از کارکنان میخواهند که محصول را مطابق با مشخصات اعلام شده تولید و ارائه نمایند.
انتقال اطلاعات در درون سازمان
مدیریت رده بالا باید اطمینان یابد که فرآیندهای مناسب انتقال اطلاعات در درون سازمان ایجاد شده و اینکه انتقال اطلاعات در خصوص اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت انجام میگیرد. جهت انتقال اطلاعات و ایجاد فضای تبادل اطلاعات میتوان به روش های زیر عمل نمود:
۱- آموزشهای گروهی
۲- تابلو اعلانات، روزنامه یا مجلات داخلی
۳- وسایل الکترونیکی و وسایل سمعی و بصری نظیر پست الکتریکی و وب سایت و …
۴- نظر از کارکنان و نظام پیشنهادات
بازنگری مدیریت
۱- کلیات: مدیریت رده بالا باید سیستم مدیریت کیفیت سازمان را در فواصل زمانی برنامهریزی شده مورد بازنگری قرار دهد تا از تداوم مناسب بودن کفایت و اثربخشی آن اطمینان حاصل کند. این بازنگری باید ارزیابی فرصتهای بهبود و نیاز به تغییر سیستم مدیریت از جمله خطمشی کیفیت و اهداف کیفیت را شامل گردد. سوابق بازنگریهای مدیریت باید نگهداری نمود.
در جلسات بازنگری مدیریت اطلاعات از عملکرد سیستم به عنوان ورودی وارد گشته و پس از تجزیه و تحلیل توسط مدیران تصمیمات و اقدامات به عنوان خروجی این جلسات ایجاد میگردند. برگزاری دقیق این جلسات که شامل بازنگری در خطمشی و اهداف کیفیت نیز میشود در پیشبرد استراتژی سازمان نقش بنیادین دارد.
۲- درون دادهای بازنگری
درون دادهای بازنگری مدیریت باید اطلاعاتی راجع به موارد زیر باشند:
الف- نتایج ممیزیها
ب- بازخور از مشتری
ج- عملکرد فرایند و انطباق محصول
د- وضعیت اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی
هـ- اقدامات پیگیرانه مربوط به بازنگریهای قبلی مدیرتی
و- تغییراتی که میتواند بر سیستم مدیریت کیفیت تأثیر گذارد.
ز- توصیههایی برای بهبود.
برون دادهای بازنگری
بروندادهای بازنگری باید شامل هر نوع تصمیمات و اقدامات مربوط به موارد زیر باشد:
الف- بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت و فرآیندهای آن
ب- بهبود محصول در رابطه با خواستههای مشتری
ج- نیازهای مربوط به منابع
مدیریت منابع
فراهم کردن منابع: سازمان باید اطمینان حاصل کند که منابع ضروری برای اجرای استراژی و دستیابی به اهداف سازمان، شناسایی شده و در دسترس قرار دارند. این امر شامل منابع مورد نیاز برای اجرا و بهبود سیستم مدیریت کیفیت، و جلب رضایت مشتریان نیز میگردد. منابع میتوانند کارکنان، زیرساختها، محیط کار، اطلاعات، تأمینکنندگان و منابع مالی را در بر گیرند.
منابع انسانی:
کارکنانی که کارهای تأثیرگذار بر کیفیت محصول را انجام میدهند باید بر اساس تحصیلات، آموزش، مهارتها، تجربه مناسب دارای شایستگی باشند در راستای تقویت مشارکت و توسعه کارکنان میتوان از روشهایی مانند اجرای آموزشیهای دائمی و برنامهریزی سیر شغلی. تشویق و پاداشدهی و فراهم ساختن شرایطی که نوآوری را ترغیب کند.
سازمان باید نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
الف- تعیین شایستگیهای مورد نیاز کارکنانی که کارهای تأثیرگذار بر کیفیت را انجام میدهند.
ب- فراهم آوردن آموزش یا انجام سایر اقداماتی که برای برآورده کردن نیازهای آن لازم هستند.
ج- ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده
د- حصول اطمینان از اینکه کارکنان از مرتبط بودن و اهمیت فعالیتهای خود و اینکه چگونه آنها در دستیابی به اهداف کیفیت مشارکت دارند آگاه هستند.
هـ نگهداری سوابق مناسب مربوط به تحصیلات، آموزش، مهارت و تجربه.
زیرساخت
سازمان باید زیرساخت مورد نیاز جهت دستیابی به انطباق با الزامات و یا خواستههای مربوط به محصول را تعیین، فراهم و برقرار نگدارند. زیرساختها منابعی نظیر اراضی کارخانه، فضای انجام کار، ابزارها و تجهیزات، خدمات پشتیبانی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، و تسهیلات حمل و نقل را در بر میگیرند.
محیط کار
سازمان باید اطمینان حاصل نماید که محیط کار، به گونهای نسبت برانگیزهها، رضایت و عملکرد کارکنان و در نتیجه ارتقای عملکرد سازمان تأثیر میگذارد.
ایجاد یک محیط کار مناسب، به عنوان ترکیبی از عوامل انسانی و فیزیکی باید حاوی ملاحظاتی از قبیل ۱- ایجاد روش های کاری خلاق و فرصتهایی برای مشارکت وسیعتر کارکنان، به منظور شکوفا کردن آنها در سازمان.
۲- ضوابط و راهنماییهای ایمنی، از جمله استفاده از تجهیزات حفاظتی، ۳- راحتی محیط، ۴- موقعیت محیط کار، ۵- تعامل اجتماعی، ۶- تسهیلات برای کارکنان سازمان، ۷- گرما، رطوبت، نور، جریان هوا، ۸- بهداشت، نظافت، سر و صدا، ارتعاش و آلودگی
پدیدآوری محصول
۱- طرحریزی پدید آوری محصول
سازمان باید فرآیندهای مورد نیاز برای پدیدآوری محصول را طرحریزی نموده و تکوین نماید. طرحریزی پدیدآوری محصول باید با الزامات مربوط به سایر فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت
همخوانی داشته باشد در طرحریزی پدیدآوری محصول سازمان باید بر حسب اقتضا موارد زیر را تعیین کند:
الف- اهداف کیفیت و الزامات و یا خواستههای مربوط به محصول
ب- نیاز به برقراری فرآیندها، ایجاد مدارک و فراهمآوری منابع مربوط به محصول
ج- فعالیتهای تصدیق، صحنهگذاری، پایش، بازرسی و آزمون مربوط به محصول و معیارهای پذیرش محصول
د- سوابق مورد نیاز جهت فراهم آوردن شواهدی حاکی از اینکه فرآیندهای پدیدآوری و محصول حاصله الزامات را برآورده میکنند.
برون داد این طرحریزی باید به صورتی که برای روش های مورد عمل در کار سازمان مناسب است باشد.
۲- فرآیندهای مرتبط با مشتری