یکپارچه سازی و توسعه به روش سنتی
توسعه برنامه های تحت وب
تولید و توسعه ی برنامه های مرکب
خودکارسازی فرایند های کسب و کاری
۶۸
در اولین سطح بلوغ , هیچ فعالیت در خصوص پیاده سازی با توسعه با توسعه معماری سرویس گرا
در سازمان انجام نمی شود.در سطح دوم تمرکز بر ارائه روش های کسب و کاری مبتنی بر مرورگر و مشتری برای کاربران داخل وخارج سازمان است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مثالی از این نوع برنامه های توسعه یافته برنامه های CRMوERP تحت وب است .توسعه برنامه های مرکب در سطح سوم به این معناست که برنامه های مرکب اطلاعات و داده ها را از یک یاچند منبع گرداوری کرده و انها را به فرمتی مناسب در اختیار کاربران داخلی و خارجی قرار می دهند.در بالاترین سطح بلوغ (خودکارسازی فرایند های کسب وکار ی) برنامه ها , داده و زیرساخت باید کاربران راقادر سازند تا نقش هایشان را به طور موثر با فراهم کردن اطلاعات صحیح و به موقع انجام دهند.در این مرحله سازمان می تواند با یکپارچه سازی چندین سیستم کسب وکاری به یک سیستم واحد به مزیت بیشتری دست یابد [۵۳].
۳-۳-۱-۸- مدل بلوغ قابلیت سرویس فناوری اطلاعات
مدل بلوغ قابلیت سرویس فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۵ توسط aNiesinkو Clerca ارائه شد.این مدل بر تعیین سطح بلوغ سرویس ها تمرکز داشته و همه فعالیتها ی لازم برای برپایی معماری سرویس در سازمان را در بر میگیرد.البته این مدل به طور خاص به عنوان یک مدل معماری سرویس گرا مطرح نشده است ,اما حداقل معیارها و ضوابط لازم برای تحقق یک سطح معین از بلوغ را تعریف می کند.مدل بلوغ قابلیت سرویس فناوری اطلاعات معیاری است که چگونگی تعریف , اندازه گیری , مدیریت , کنترل و قابل اجرا بودن یک فرایند خاص رانشان میدهد.سطوح بلوغ این مدل عبارتند از:
سطح ابتدایی : شامل فعالیتهای موردی از پیاده سازی سرویس است . تعداد کمی از سرویس ها تعریف می شوند .
سطح قابل تکرار : فرایندهای ساده برای مدیریت سرویس ها شکل می گیرند.از خصوصیات این مرحله استفاده قابل تکرار از سرویس های مناسب است.
سطح تعریف شده : در این سطح,سرویس های ICT خوش فرم و استاندارد هستند و با فرایندهای کسب و کاری یکپارچه شده اند.همه سرویس ها با بهره گرفتن از رویه ای استاندارد توسعه و پیاده سازی شده اند.
سطح مدیریت شده : در این سطح فرایند های توسعه و پیاده سازی سرویس مورد ارزیابی قرار می گیرند.فرایندهای توسعه سرویس و سرویس های پاده سازی شده مدون شده ومورد ارزیابی قرار می گیرند.
۶۹
سطح بهینه شده : از خصوصیات این سطح تلاش در بهبود مستمر سرویس های تولید شده و فرایندهای توسعه و پیاده سازی است [۸].
۳-۳-۱-۹- مدل بلوغ معماری سرویس گرا SOAMM
این مدل در اکتبر ۲۰۰۵ توسط چهار شرکت Sonic Software, Inc BearingPoint و AmberPoint و Systinet ارائه شد. طراحان این مدل با بهره گرفتن از بازخوردی که از۲۰۰۰ معمار دریافت کرده اند ، آنرا طراحی کرده اند این مدل بلوغ SOAرا به پنج سطح مختلف تقسیم میکند.
سطح اول - سرویس های اولیه
سطح دوم ‐ سرویس های معماری شده
سطح سوم
سرویس های حرفه
سرویس های همکار
سطح چهارم ‐ سرویس های سنجیده
سطح پنجم ‐ سرویس های بهینه شده
سطح اول )سرویسهای اولیه(
این مرحله را میتوان فاز یادگیری اولیه نامید. در این مرحله، سازمان اولین آشنایی را با معماری سرویس گرا تجربه مینماید و وظیفه مندیهای جدید مورد نیاز سازمان در قالب سرویس تعریف شده و درپروژه های مجزا شکل میگیرند. همچنین در این مرحله سیستمهای موروثی موجود در سازمان از ابتدا درقالب سرویس پیاده سازی شده و یا در صورت امکان با بهره گرفتن از یک واسط تبدیل به سرویس میشوند. سرویس های موجود در این مرحله هیچگونه معماری نداشته، و تمامی ارتباطات به شکل نقطه به نقطه انجام میگیرد. در سطح اول بلوغ نیز میتوان از مزایای عناصر زیربنایی SOA بهرمند شد.
سطح دوم )سرویسهای معماری شده(
دراین سطح از بلوغ تیم معماری شکل می گیرد واستانداردهای فنی برای پروتکل ها ,پلتفرم های پیاده سازی و سیاست های امنیتی و استفاده ی مجدد تدوین می گردد.و ازتکنولوژی های استاندارد سرویس گرااستفاده می شود[۵۹] .
دراین سطح از بلوغ است که تحت رهبری تیم معماری و بر اساس دانشی که سازمان در سطح اول بلوغ کسب کرده است، برای موارد زیر استاندارد هایی پیاده سازی میشود : پروتوکل های SOAدر سطح سازمان که عموماً از استاندارد های صنعتی انتخاب میشوند که توسط مراجعی مثل W3C و یا OASIS معرفی شده اند.
۷۰
پلتفرم پیاده سازی که قرار است استفاده شود.
سیاست های امنیتی و یا استفاده مجدد.
فرایند بازبینی فنی برای تعریف سرویس های جدید.
سطح سوم )سرویسهای همکار و سرویسهای حرفه(
از سطح سوم با بهره گرفتن از دو استراتژی سرویسهای حرفه وسرویسهای همکار میتوان به سطح چهارم دست یافت. در صورت استفاده از هر دو استراتژی، سازمان میتواند بیشترین بهره را از این سطح از بلوغ کسب نماید اما در هر حال استفاده از یکی از این استراتژی ها نیز کافی است.
سرویسهای حرفه
مدیریت فرایندهای کاری : مدیریت فرایندهای بلند مدت شامل تعداد زیادی پیام است که به صورت ترتیبی بین سرویس ها مبادله میشوند. با استفاده ازیک Orchestration Service که وظیفه هماهنگ کردن ارتباط بین سرویس ها را بر عهده دارد، میتوان فرایند های کاری را مدیریت کرد.
تغییر فرایندهای کاری : در گذشته زمانی که ساختار سازمانی دچار تحول میشد، به دلیل عدم پویایی بخش فن آوری اطلاعات سازمان ، مشکلات زیادی برای سازمان به وجود می امد. اما سطح سوم بلوغSOAاز طریق پیکربندی مجدد سرویس ها، سبب پویایی بخش فن آوری اطلاعات و درنتیجه سهولت در تغییر فرایندهای کاری می شود.
استفاده مجدد از سرویس ها
استفاده مجدد از سرویس ها از طریق دسترسی به سرویس توسط چند کانال ارتباطی است .
سرویسهای همکار
استراتژی دوم در سطح سوم بلوغ، سرویس های همکار است که بر روی بهبود فرایند های مرتبط باشرکای خارج سازمان متمرکز است. نکات مهم در پیاده سازی سرویس های همکار به شرح زیر است :
۷۱
استفاده از پروتکل های استاندارد SOA برای پشتیبانی از ارتباطات : B2B در این مرحله استفاده از پروتوکل های استاندارد برای انجام عملیات بین سازمانی از قبیل دریافت اطلاعات محصول،دریافت اطلاعات انبار و سفارش دهی امری ضروری است.
وجود یک سرویس همکاری : یکی از ویژگیهای این سرویس، داشتن دو واسط یکی برای ارتباط با سرویس های درون سازمان و دیگری برای ارتباط با شرکای برون سازمانی است. این سرویس پروتکل های B2B را پیاده سازی و پیامهای داخل سازمانی را به فرمت استاندارد برای شرکای برون سازمانی و بالعکس تبدیل میکند.
سطح چهارم )سرویسهای سنجیده(
در این سطح, کارایی سرویسها به صورت بلادرنگ سنجیده میشود و مهمترین مزیت آن تبدیل حرفه از حالت منفعلانه به حالت بلادرنگ است. نکات اصلی در این سطح از بلوغ به شرح زیر است :
پردازش بلادرنگ جریان رویدادها : پردازش جریان رویدادها سبب تبدیل فرایندهای حرفه از حالات منفعلانه به حالات بلادرنگ میشود.
شفافیت فرایندهای حرفه : استفاده از یک سرویس Business Process Visibility سبب فراهم آمدن یک دید جامع از فرایندهای حرفه و سرویس های تشکیل دهنده این فرایندها میشود.