جزء شرکتهای مالی و سرمایه گذاری نباشد.
حداقل روزهای معاملاتی ۱۰۰ روز باشد.
با اعمال محدودیت های فوق نمونه آماری اولیه این تحقیق ۱۹۸ شرکت گردید که تعداد نمونه آماری این تحقیق به تفکیک اندازه شرکت به شرح زیر می باشد:
۱- تعداد نمونه آماری شرکتهای کوچک ۶۱ شرکت
۲- تعداد نمونه آماری شرکتهای متوسط ۱۰۶ شرکت
۳- تعداد نمونه آماری شرکتهای بزرگ ۳۱ شرکت
۴-۳ حدود مطالعاتی
قلمرو تحقیق چهارچوبی را فراهم می نماید تا مطالعات و آزمون های محقق در طی آن قلمرو خاص انجام پذیرد و دارای اعتبار بیشتر باشد.
۱-۴-۳ قلمرو مکانی تحقیق
این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران (بازار سرمایه ایران) را مورد بررسی قرار می دهد.
۲-۴-۳ قلمرو زمانی تحقیق
دوره زمانی این پژوهش با توجه به در دسترس بودن اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق و محدودیت های هزینه و زمان، ۵ ساله و از ابتدای سال (۱۳۸۷) تا انتهای سال (۱۳۹۱) است.
۳-۴-۳ قلمرو موضوعی تحقیق
در این پژوهش، بررسی تأثیر اندازه شرکت بر رابطه بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی شرکت را مورد کنکاش قرار می دهد و در حوزه مدیریت سرمایه گذاری قابل بحث است.
۵-۳ مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق
شکل ۱-۳ مدل مفهومی تحقیق
برای آزمون فرضیه های این تحقیق از مدل پیشنهادی زیر استفاده شده است. مدل کلی مورد استفاده در پژوهش به صورت زیر است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ABS i,t =α +β۱ BLOCK i,t +β۲ PRICE i,t +β۳ BM i,t + β۴ VOLAT i,t + ε i,t
ABS i,t : معیار عدم تقارن اطلاعاتی برای شرکت i در دوره t
BLOCK i,t: تمرکز مالکیت شرکت i در دوره t
PRICE i,t: قیمت سهم شرکت i در دوره t
BM i,t: نسبت ارزش دفتری به بازار شرکت i در دوره t
VOLAT i,t: نوسان بازده شرکت i در دوره t
ε i,t : جمله خطا برای شرکت i در دوره t
۱-۵-۳ متغیرهای مستقل
ب) درصد سهام در دست دارندگان بلوک های سهام(BLOCK): درصدی از سهام منتشره شرکت که در دست پنج سهامدار بزرگ شرکت می باشد.
تمرکز مالکیت (CONC): برای محاسبه تمرکز مالکیت از شاخص هرفیندال هریشمن استفاده شده است. شاخص هرفیندال هریشمن یک شاخص اقتصادی است که برای سنجش میزان انحصار در بازار استفاده می گردد. بدین ترتیب که درصد سهم هریک از عرضه کنندگان در بازار به توان ۲ می رسد و سپس با هم جمع می شوند حاصل که بین ۰ تا ۱ بوده هر چقدر به ۱ نزدیک باشد بیانگر تمرکز و هر چقدر به ۰ نزدیک باشد بیانگر عدم تمرکز خواهد بود در این تحقیق برای سنجش تمرکز مالکیت از رابطه زیر استفاده شده است:
(۱-۳)
CONC it: تمرکز مالکیت شرکت i در دوره t
BLOCK it: درصد سهام در دست دارندگان بلوک های سهام شرکت i در دوره
۲-۵-۳ متغیرهای وابسته
شکاف مطلق قیمت های پیشنهادی خرید و فروش: این مقدار از تفاوت قیمت های پیشنهادی خرید و فروش بدست می آید.
(۲-۳)
درمعادله بالاABS شکاف مطلق قیمتهای پیشنهادی، AP it قیمت پیشنهادی فروش و BP it قیمت پیشنهادی خرید می باشد.
۳-۵-۳ متغیرهای تعدیل
قیمت سهم: میانگین قیمت سهام شرکت در بازه مورد نظر سالانه یا فصلی.
ارزش دفتری به ارزش بازار: این معیار از تقسیم ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت در انتهای دوره بدست آمده است.
نوسان بازده: این متغیر به عنوان شاخص کنترل ریسک مورد استفاده قرار گرفته است. انحراف معیار بازده در طول دوره برای تعیین این معیار محاسبه شده است.
۴-۵-۳ متغیر کنترل (اندازه شرکت)
سرمایه یا اندازه شرکت عبارت است از سهم صاحبان سرمایه از دارایی های شرکت پس از کسر بدهی ها و مطالبات شرکت؛ بدیهی است که اندازه شرکت تعیین کننده حجم و گستردگی فعالیت یک شرکت است، هرچه اندازه شرکت بیشتر باشد، نشان دهنده فرصت رشد بالاتر شرکت است. سرمایه شرکت به عنوان معیار اندازه شرکت در سه سطح اندازه پایین (میزان سرمایه تا ۲۰ هزار میلیون ریال)، متوسط (از ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار میلیون ریال) و بالا (بیش از ۵۰ هزار میلیون ریال) تقسیم می گردد.
۶-۳ مدل آماری تحقیق به تفکیک فرضیه ها
۱-۶-۳ مدل آماری فرضیه اصلی تحقیق
فرضیه اصلی این تحقیق رابطه بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی می کند جهت بررسی این رابطه از مدل آماری زیر استفاده شده است:
ABS i,t = α +β۱ BLOCK i,t +β۲ PRICE i,t +β۳ BM i,t + β۴ VOLAT i,t + ε i,t مدل (۱)
لازم به توضیح می باشد که برای این فرضیه اصلی سه فرضیه فرعی تعریف شده که مربوط به بررسی رابطه تأثیر اندازه شرکت بر رابطه بین سطح تمرکز مالکیت و عدم تقارن اطلاعاتی می باشد که برای فرضیه های فرعی نیز از مدل آماری فوق استفاده می شود.
۷-۳ روش های جمع آوری اطلاعات
یکی از ضروریات هر مطالعه و پژوهش اطلاعات مربوط و قابل اتکا، سرعت و سهولت دسترسی به آن می باشد. مباحث تئوریک پژوهش از مسیر مطالعه منابع، نشریات؛ منابع داخلی و خارجی موجود در کتابها و استفاده از اینترنت[۱۰۵] جمع آوری شده است. جمع آوری اطلاعات با بهره گرفتن از اطلاعات اولیه شرکتها بوده است؛ یعنی اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق کلاً از روش کتابخانه ای، با بهره گرفتن از نرم افزار ره آورد نوین و با مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و مطالعه صورتهای مالی اساسی شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای (۱۳۹۱-۱۳۸۷) بدست آمده است. در این باره علاوه بر مطالعه صورتهای مالی اساسی، اطلاعات مربوط به صورتهای مالی از سایت اطلاعاتی بورس مورد استفاده قرار گرفته است.
۸-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
پس از آنکه پژوهشگر داده ها را گردآوری و طبقه بندی کرد باید مرحله بعدی فرایند پژوهش، که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، را آغاز کند. این مرحله در پژوهش اهمیت زیادی دارد زیرا نشان دهنده تلاش ها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله پژوهشگر اطلاعات و داده ها را در جهت آزمون فرضیه ها و ارزیابی آن مورد بررسی قرار می دهد. در مرحله تجزیه و تحلیل، آنچه مهم است این است که پژوهشگر باید اطلاعات و داده ها مورد نیاز تحقیق را در مسیر اهداف پژوهش، پاسخ گویی به سؤالات پژوهش و نیز ارزیابی فرضیه های پژوهش خود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۵،۲۳۱).
با عنایت به اینکه تحقیق از دیدگاه روش و ماهیت، از نوع تحقیقات همبستگی به حساب می آید و با توجه به موضوع تحقیق و فرضیه های موجود، جهت انجام آزمون های آماری از ضریب هم بستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس[۱۰۶] کمک گرفته شده است.