نتایج
داده کمی
اتصال داده ها
داده های کیفی
داده های کمی
نتایج
جادادن داده ها
داده های کیفی
نتایج
داده های کمی
شکل۲-۳ سه روش ترکیب داده های کمی و کیفی در پژوهشهای آمیخته (Creswell,2007).
از این دیدگاه، این پژوهش، پژوهشی آمیخته و از نوع اتصال داده ها است، زیرا در آن ابتدا داده های کیفی جمعآوری شده، سپس بر اساس داده های کیفی، داده های کمی جمعآوری شده و سپس نتایج نهایی حاصل شده اند. انواع پژوهشهای آمیخته با در نظر گرفتن دو عامل توالی زمانی و تأکید بر هر یک از قسمت های کمی یا کیفی به صورت شکل ۳-۳- دستهبندی میشوند (Johnson & Onwuegbuzie, 2004).
علامت “+” به معنی همزمان بودن دو مرحله و علامت ” ” به معنی متوالی بودن دو مرحله است. بزرگی و کوچکی کلمات به معنی تأکید بیشتر و کمتر بر مراحل کمی و کیفی است.
متوالی
همزمان
ترتیب زمانی
مساوی کیفی + کمی تأکید بر هر یک از مرحله ها |
کیفی کمی کمی کیفی |
کیفی + کمی نامساوی کیفی + کمی |
کیفی کمی کیفی کمی کمی کیفی کمی کیفی |
شکل۳-۳- انواع پژوهشهای آمیخته با در نظر گرفتن دو عامل توالی زمانی و تأکید بر هر یک از قسمت های کمی یا کیفی (Johnson & Onwuegbuzie, 2004)
از این منظر نیز، پژوهش حاضر از نوع کیفی کمی است. بدین معنی که ابتدا مرحله جمعآوری داده های کیفی در مقیاس کوچک و سپس جمعآوری داده های کمی در مقیاس بزرگ صورت خواهد گرفت.
۳-۳- جامعه آماری پژوهش
یکی از اهداف پژوهش علمی، توصیف و تشریح وضعیت جامعه است. جامعه عبارت است از گروه یا طبقه ای از افراد که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند (بیابانگرد، ۱۳۸۴، ۱۱۳). جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش (چه در مرحله کیفی و چه در مرحله کمی) مشتریان بانک کشاورزی در سطح شهر تهران است.
۴-۳- حجم نمونه آماری
در بسیاری از پژوهشهای علمی دسترسی به تمام اعضای جامعه، کاری بسیار زمانبر و پرهزینه است. در این شرایط، نمونه ای از جامعه انتخاب می شود که بیناگر خصوصیات جامعه بوده و دسترسی به آن مقرون به صرفه باشد. زمانبری کمتر از دیگر مزایای نمونه گیری است (حافظ نیا، ۱۳۸۶، ۱۱۹). در این پژوهش با توجه به هر یک از مراحل کیفی و کمی، حجم نمونه متفاوت است که در ادامه توضیح داده می شود.
۱-۴-۳- حجم نمونه در مرحله کیفی
بنابر اصل کفایت داده ها، انتخاب نمونه آماری را باید تا جایی ادامه داد که حجم نمونه در طی فرایند پژوهش و بر اساس حصول کفایت یا اشباع اطلاعات نظری تعیین گردد. به این معنی که حجم هیچ یک از نمونهها از پیش تعیین شده نیست و در مورد هر یک از جوامع مورد بررسی، فرایند نمونه گیری تا زمانی ادامه مییابد که آزمودنیهای جدید، اطلاعات تازهای بدست ندهند و یا تأثیری در توسعه مدل یا نظریه پژوهش نگذارند. به عبارتی تأثیر آنها در بهبود نهایی یا حاشیهای نظریه و یا اطلاعات صفر باشد (Gronhang et al., 1995 به نقل از دانایی فر، ۱۳۸۵). این بخش از پژوهش به دو بخش تقسیم می شود. در بخش اول برای شناسایی راهبرد بازاریابی مناسبتی با خبرگان بازاریابی مصاحبه گرفته شد و در بخش دوم از پژوهش برای استخراج شاخص ها از ۱۷ مشتری در گروه های سنی مختلف از کمتر از ۲۰ سال تا بیش از ۶۰ سال در شعبههای بانک کشاورزی ( شعبه مرکزی، شهر آرا، ونک، توحید) مصاحبه عمیق گرفته شد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۴-۳- حجم نمونه در مرحله کمی
در مرحله کمی جهت توزیع پرسشنامه با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری پژوهش، حجم نمونه در مجموع ۳۸۴ نفر تخمین زده شد. در این پژوهش ۵۲۰ پرسشنامه در بین ۷ شعبه مختلف توزیع و جمعآوری شد. پس از جمعآوری و غربال نمودن پرسشنامه ها، ۶۰ پرسشنامه برای شعبه مرکزی، ۵۲ پرسشنامه برای شعبه شهر آرا، ۵۷ پرسشنامه برای شعبه توحید، ۶۷ پرسشنامه برای شعبه ونک، ۵۶ پرسشنامه برای شعبه تجریش، ۷۰ پرسشنامه برای شعبه جنتآباد و ۶۰ پرسشنامه برای شعبه ولنجک قابل استفاده تشخیص داده شد. از این رو در مجموع تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس ۴۲۱ پرسشنامه به انجام رسید.
۵-۳- ابزار و روش گردآوری داده ها
به طور معمول، چهار نوع ابزار عمده برای جمع آوری داده ها وجود دارند. هر یک از این ابزارها، خود انواع و کاربردهای ویژهای برای پژوهشها خاص دارند. این ابزارها عبارتند از: