- پردازش داده ای حسابداری در بیانیه های درآمد، موجودی،گزارشات مدیریتی وسایر اشکال اطلاعات مالی.
- ثبت وذخیره سازی داده های مو جودی، داده های تعمیر و نگهداری تجهیزات، داده های زنجیره تامین و سایر سوابق عملیات / تولید.
- پردازش داده های عملیاتی به برنامه های زمان بندی تولید ، کنترل گرهای تولید ، سیستم های موجودی و سیستم های ناظر بر تولید
- ثبت وذخیره سازی داده های کارکنان ، داده های حقوق ، سوابق کارکنان وسایر اطلاعات منابع ا نسانی- پردازش اطلاعات منابع انسانی به گزارشات مربوط به کارآیی
- ثبت وذخیره سازی داده های بازار، مشخصات مشتری، تاریخچه خرید مشتری، داده ها تحقیق بازار ، داده های تبلیغات و سایر داده های بازاریابی.
- پردازش داده های بازاریابی به گزارشات تبلیغات، برنامه های بازاریابی و گزارشات فروش.
- ثبت و ذخیره سازی داده های هوشمندی تجاری BI)) ، داده های تحلیل رقیب ، داده های صنعت ، اهداف شرکت و سایر سوابق مدیریت استراتژیک.
- پردازش سوابق مدیریت استراتژیک به گزارشات صنعت ، گزارشات سهم بازار و بیانیه های ماموریت شرکت.
- به کار گیری اطلاعات فوق برای پیاده سازی، کنترل ونظارت بر برنامه ها ، استراتژی ها ، تاکتیک ها ، محصولات جدید ، مدل ها و مخاطرات جدید کسب وکار.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۷-۲ نقش پشتیبان تصمیم گیری:
عملکرد پشتیبان تصمیم گیری کسب وکار ، یک گام فراتر می رود . این عملکرد به کاربران امکان می دهد تا پرسش هایی مانند :” اگر … چه خواهد شد ؟ “ ، اگر قیمت را ۵% افزایش دهیم ، چه خواهد شد ؟ و … را مطرح نمایند . ابزار الکترونیک و رایج کسب وکار صفحه گسترده یا spread sheet است ، اما این ابزار کاربر پسند نمی باشد . اغلب برنامه های پیچیده از ابزارهای مختلف آماری برای تصمیم گیری استفاده می نمایند.
۲-۷-۳ نقش پشتیبان استراتژیک:
سیستم های اطلاعاتی می توانند از جایگاه رقابتی شرکت پشتیبانی نمایند . بدین منظور سه تحلیل ذیل مورد توجه قرار می گیرد:
این سیستم ها می توانند راه کارهایی را برای کاهش هزینه مدیریت کارآیی ارائه دهند.
همه شرکت های موفق یک یا دو عملکرد کسب وکار دارند که می توانند بهتر از سایر رقبا انجام دهند. به این عملکردها ، شایستگی های محوری می گویند.اگر شایستگی های محوری در دراز مدت فوائد قابل ملاحظه ای برای شرکت داشته باشند ، به مزیت رقابتی تبدیل می شوند. مثال هایی از مزیت رقابتی عبارتند از: پیشرو بودن در کیفیت محصول، نام تجاری و شهرت شرکت، تکنیک های تولید ارزان، حق امتیاز، انحصارطلبی، تیم کارکنان ومدیریت کارآمد. سازمانی موفق خواهد بود که بتواند در مقابل تغییرات مزیت های مورد نظر خود را بیابد.
اغلب سیستم های اطلاعاتی از مزایای رقابتی پشیبانی می نمایند. سرعت تغییرات سبب می شود تا دسترسی به اطلاعات در محیط رقابتی بسیار حائز ا همیت باشد . سیستم های رقابتی از مزیت های رقابتی پایدار پشتیبانی می کنند . در واقع سیستم اطلاعاتی خود یک مزیت رقابتی محسوب می شود.
۲-۸ مدل یک سیستم اطلاعات
یک سیستم اطلاعات سه فعالیت عمده انجام میدهد (شکل ۱). ابتدا اطلاعاتی را از منابع درون سازمانی یا برون سازمانی به عنوان ورودی دریافت میکند. سپس بر روی اطلاعات دریافت شده کارهایی انجام میدهد تا اطلاعات مورد نظر سیستم را تولید کند. در نهایت، اطلاعات تولید شده را در اختیار کاربر در نظر گرفته شده مثلاً یک مدیر یا یک کارمند قرار میدهد.
شکل( ۲-۱ ) فعالیتهای عمده یک سیستم اطلاعات
به عنوان مثال در یک سیستم اطلاعات رایانهای که در بانک کار مربوط به حسابهای پسانداز را انجام میدهد، اطلاعات توسط کارمند بانک وارد میشود و پس از پردازش و ذخیره، رسیدی چاپ شده و به مشتری تحویل داده میشود. همچنین مشتری میتواند گزارش از کارکرد حساب خود را دریافت نماید.
۲-۹ لزوم استفاده از سیستمهای اطلاعات
معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستمهای اطلاعات وجود دارد. این دو رویکرد هر دو از ارزش بکارگیری رایانه و فناوری ارتباطات در انجام فعالیتهای سازمان سرچشمه میگیرند. طرفداران این رویکردها به دنبال راههای بهرهبرداری از سیستمهای اطلاعات با بهره گرفتن از رایانه و فناوری ارتباطات هستند.
رویکرد اول: این رویکرد منحصراً به قابلیتهای ذاتی رایانه و فناوری ارتباطات و اینکه چگونه میتوانند در بهبود کارایی استفاده شوند معطوف میگردد. بنابراین تأکید بر میزان بهبود عملکرد سیستمها از طریق کارایی پردازش و قابلیت اطمینان عملکرد است نه بر استفاده خاص از قابلیتهای رایانه و فناوری ارتباطات.
رویکرد دوم: این رویکرد بر نقاط قوت و فرصتهای پیش روی سازمان و سنجش چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات در استفاده از شرایط موجود تمرکز میکند. این رویکرد قدرت توانمندسازی فناوری اطلاعات را در نظر میگیرد. به عبارت دیگر به جای داشتن یک رویکرد فناوری محور، به دنبال توسعه سازمان از طریق فناوری سیستمهای اطلاعات است. این رویکرد بهتر است زیرا رایانه و فناوری ارتباطات مهم نیست بلکه اینکه رایانه چگونه میتواند به سازمان کمک کند مهم است.
سیستمهای اطلاعات ابزار پشتیبان فعالیتهای سازمان هستند. پشتیبانی ارائه شده توسط سیستمهای اطلاعات به سه دسته زیر تقسیم میشوند:
پشتیبانی اطلاعاتی؛ ارائه پشتیبانی برای دریافت، ذخیره، فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات
پشتیبانی تصمیمگیری؛ استفاده از اطلاعات برای ارائه پشتیبانی
پشتیبانی ارتباطی؛ ارائه پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات بین کاربران (منتزاس[۲۲]، ۱۹۹۵).
۲-۱۰ مزایای استفاده از سیستمهای اطلاعات
سیستمهای اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛ (۱) بهبود بهرهوری و کارایی، (۲) بهبود اثربخشی و (۳) مزیت رقابتی.
بهبود بهرهوری: بهبود بهرهوری وقتی رخ میدهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمانها، بهبود بهرهوری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق میافتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با بهره گرفتن از روشهای جدید میتواند به جای پردازش ۲۵ سفارش خرید، ۵۰ سفارش را پردازش کند آنگاه بهرهوری کار وی ۲ برابر شده است. سیستمهای اطلاعات میتوانند در سریعتر، آسانتر و دقیقتر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق بهره وری را بهبود میدهند.
بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئلهساز شوند پیشبینی میکند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی میکند اثربخشتر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که میشد از آنها جلوگیری کرد. سیستمهای اطلاعات، اطلاعاتی ارائه میکنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینههای بهتر کمک میکنند و از این طریق اثربخشی را بهبود میدهند.
مزیت رقابتی: سازمانی که با بهره گرفتن از سیستم های اطلاعات بهرهوری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.
۲-۱۱ انواع سیستمهای اطلاعات
سیستمهای اطلاعات دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از وجوه متفاوت میتوان آنها را دستهبندی کرد. مقاله «نوعشناسی سیستمهای اطلاعات» یک دستهبندی از سیستمهای اطلاعات ارائه می کند. سیستمهای اطلاعات سازمانی عبارتند از:
سیستمهای پردازش مبادلات[۲۳]
سیستمهای اطلاعات مدیریت[۲۴]
سیستمهای اطلاعات اجرایی[۲۵]
سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری[۲۶]
سیستمهای پشتیبان اجرایی[۲۷]
سیستمهای خبره[۲۸]
سیستمهای اتوماسیون اداری[۲۹]
سیستمهای دانشورزی[۳۰]
۲-۱۱-۱ سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) :
اینگونه سیستمهاکه به سیستمهای پشتیبان مدیریت (mss) نیزمعروف است که دارای کاربردخاصی است که اطلاعات موردنیازسازمان ومدیریت راجهت تصمیم گیری ، برنامه ریزی،سازماندهی ،کنترل ونظارت ،هماهنگی ارتباطات وهدایت سازمان تامین می نماید اطلاعات MISشامل گزارشها،آمارها،تحلیل وحتی راه حل کارشناسانه نیز می باشد.
۲-۱۱-۲ سیستم اطلاعاتی اجرایی ( EIS)
EISجهت پشتیبانی ازتصمیم گیری حیاتی وکلان مدیران اجرائی وارشدبکارگرفته می شود ،ازخصوصیات مهم این سیستم ،علاوه برتامین اطلاعات باارزش مدیران ارشد،ازتوانایی تجزیه وتحلیل گسترده نیزبرخورداراست محیط EIS جذاب وانعطاف پذیروچندرسانه ای می باشدبسیاری ازEIS هامجهزبه سیستمهای هشداردهنده بوده وازپتانسیل سیستمهای خبره جهت مشاوره استفاده می کنند.