نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک ۱۹۸۳، ۱۴۳)، (اسکیف و هیوت[۱۱۶] ،۱۹۹۸)، (سایمون ۱۹۹۶، ۱۷۶)، همخوان می باشد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش فوبیا کودکان تأثیر دارد.
همان طور که در جدول شماره ۴-۱۴ مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی ۴۸ یعنی (۶۳/۲۲) از نسبت t جدول در سطح ۵/۰ یعنی (۰۲/۲)بزرگتر است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس فوبی تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از آنجایی که درصورتی فرد به فوبی خاص[۱۱۷] تشخیص داده می شود که ترس مستمری داشته باشد که بیش از اندازه یا نا معقول بوده و وجود موضوع یا موقعیتی خاص موجب آن شود،همچنین فرد از موقعیّت فوبیک اجتناب کرده یا با اضطراب و ناراحتی زیاد آ را تحمل می کند و اگر چه افرادی که به فوبی ها مبتلا هستند معمولاً می دانند که ترس آنها قدری نامعقول است، امّا می گویند که نمی توانند به خودشان کمک کنند(سیّد محمّدی ۱۳۸۸، ۸۸). و از آنجایی که در نقاشی درمانی کودکان فرصت بودن در کنار یک گروه نزدیک با فرهنگ کودک باعث تجربه رشد هیجانی میکنند ، بویژه کسانی که تجربه های خوبی در خانواده و یا کلاس درس نداشته اند یا کودکانی که نسبت به بودن در کنار بزرگسالان رغبت نشان نمی دهند ، می توانند پس خوراند بیشتری از همسالان دریافت کنند و همچنین کودکانی که دارای فوبی به موارد متعددی هستند با بودن در گروه و ابراز احساساتشان با نقاشی و بصورت بیانی ،موجب کاهش فوبی در آن ها می شود.
نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (آرنهایم[۱۱۸] ۱۹۸۶، ۱۴۳)، (لاند گارتن ۱۹۸۱ ترجمه هاشمیان ۱۳۷۸، ۱۷۷)، (عناصر ۱۳۶۸، ۱۷۶)، همخوان می باشد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش کاهش خصومت کودکان تأثیر دارد.
همان طور که در جدول شماره ۴-۱۶ مشاهده می شود با توجه به اینکه نسبتt محاسبه شده با درجه آزادی ۴۸ یعنی (۶۴/۱۸) از نسبت t جدول در سطح ۵/۰ یعنی (۰۲/۲)بزرگتر است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس خصومت تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است.
در تبیین این فرضیه نیز می توان گفت از آنجایی که خصومت نوعی خشم آزاد وشناور است که هیچ هدف مشخصی ندارد و ممکن است دراثر هر موقعیتی که انتظار است شخص را بر آورده نمیسازد، بر انگیخته شود و از طرفی حالت عاطفی مبهم و شدیدی است که حتّی ممکن است متّوجه اشیاء وبه وضوح فاقد پرخاشگری است (فرجی ۱۳۸۹، ۱۱۸).و از آنجایی که نقاشی درمانی برای درمان مشکلات رفتاری موثر بوده و از این گذشته نقاشی درمانی به کودک اجازه می دهد تا رفتارهای منفی را به سوی یک تعادل مثبت هدایت کند بنابراین نقاشی درمانی در کاهش کاهش خصومت کودکان تأثیر دارد.
نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک ۱۹۸۳)، (جانسون وهمکاران ۱۹۹۶، ۱۷۷)، (مک نیف ۱۹۹۲، ۲۶۳)، (اشتاینبر[۱۱۹] وهمکاران ۱۹۹۹، ۱۴۲)، همخوان می باشد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش پارانویا کودکان تأثیر دارد.
همان طور که در جدول شماره ۴-۱۸ مشاهده میشود با توجه به اینکه نسبت t محاسبه شده با درجه آزادی ۴۸ یعنی (۸۶/۱۷) از نسبت t جدول در سطح ۵/۰ یعنی (۰۲/۲)بزرگتر است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در خرده مقیاس پارانوئید تاثیر نقاشی درمانی در گروه آزمایش معنادار بوده است.
در تبیین این فرضیه می توان بیان داشت از آنجایی که افراد دچار اختلال شخصیّت پارانوئید ،نسبت به دیگران بی اعتماد شکاکند و ممکن است تصّور کند دیگران عملاً کاری می کنند که آنها را ناراحت کرده ویا به آنها صدمه بزند. اغلب آنها در اظهارات دیگران، تهدیدها یا تحقیرهای پنهان را کشف می کنند. این افراد ممکن است در موارد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان یا همکاران نگران باشند و اغلب مایل نیستند به دیگران اعتماد کنند زیرا معتقدند وقتی مطلبی خصوصی را با کسی در میان می گذارند برایشان تمام خواهد شد. افراد دچار اختلال شخصیّت پارانوئید ممکن است در زمینه کنترل خشم مشکلاتی داشته باشند. اینها وقتی وارد یک رابطه می شوند، اغلب نگران عدم وفاداری و خیانت طرف مقابل هستند (کاپلان و سادوک ۱۳۸۸، ۴۰).از طرفی،از آنجایی که کودکان با نقاشی اجازه می دهد تا هیجان های خود را به وسیله یک واسطه بیان کنند که باعث افزایش سازگاری و عزت نفس آنها نیز می شود . این روش همچنین باعث افزایش قابل توجه سطح تحریک کسانی هم می شود که در اغلب موارد منزوی وبی انگیزه بوده اند ، ارزش درمانی روش نقاشی درمانی برای افراد مبتلا به ناتوانایی های شدید و پیچیده ، به آرامش و کنترل فشار روانی از راه نقاشی بستگی دارد .
نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک ۱۹۸۳، ۱۴۳)، (اسکیف و هیوت[۱۲۰] ،۱۹۹۸)، (سایمون ۱۹۹۶، ۱۷۶)، (گیلوری ولی[۱۲۱] ،۱۹۹۴)همخوان می باشد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقاشی درمانی بر افزایش سلامت روان کودکان تأثیر دارد.
همان طور که در جدول شماره فصل چهار پژوهش در همه ی فرضیه های پژوهش حاضر مشاهده میشود سلامت روانی گروه آزمایش نسبت به نمرات پیشآزمون افزایش یافته است یعنی میتوان گفت که مداخله (نقاشی درمانی) بر سلامت روان افراد گروه آزمایش موثر بوده است. در تبیین پژوهش حاضر می توان بیان کرد از آنجایی که نقاشی زبان کودک است.
کودکان برخلاف بزرگسالان هستند. آنها از طریق نقاشی کشیدن، قصه گویی، بازی کردن و… شناخته می شوند (موریسون ،۲۱۶:۲۰۰۰)،می توان تغییرات سلامت روان کودکان را در نقاشی های آن ها مشاهده کرد.
نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پیشین از جمله: (لویک ۱۹۸۳)، (جانسون وهمکاران ۱۹۹۶، ۱۷۷)، (مک نیف ۱۹۹۲، ۲۶۳)، (اشتاینبر[۱۲۲] وهمکاران ۱۹۹۹، ۱۴۲)، (آرنهایم[۱۲۳] ۱۹۸۶، ۱۴۳)، (لاند گارتن ۱۹۸۱ ترجمه هاشمیان ۱۳۷۸، ۱۷۷)، (عناصر ۱۳۶۸، ۱۷۶)، (هیربدنیا ۱۳۷۷، ۱۴۲)، (لویک ۱۹۸۳، ۱۴۳)، (اسکیف و هیوت[۱۲۴] ،۱۹۹۸)، (سایمون ۱۹۹۶، ۱۷۶)، (گیلوری ولی[۱۲۵] ،۱۹۹۴)، (کیلیک و شاروین[۱۲۶] ،۱۹۹۷)، (کیم[۱۲۷] و همکاران ،۱۹۹۲)، (اسکیف ،۱۹۹۸)، (ویلیامز ووود ۱۹۷۳، ۱۷۴)، (دنی[۱۲۸] ،۱۹۷۲)، (وبلیامز ۱۹۷۷، ۲۱۵)، همخوان می باشد.
۵-۲- محدودیتها
۱- در این پژوهش از نقاشیدرمانی برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افسردگی، حساسیت بین فردی، خود بیمار انگاری و فوبی و وسواس و اضطراب و پارانویا و روان پریشی می باشد.
۲- این پژوهش برای دانش آموزان پسر کلاس ششم صورت پذیرفته است.
۳- نتایج به دست آمده قابلیت تعمیم و بهره گیری در مورد اختلالات را ندارد.
۵-۳- پیشنهادهای تحقیق
۵-۳-۱ پیشنهادهای پژوهشی
۱- به پژوهشگران توصیه میشود به بررسی تأثیر نقاشی درمانی در مورد سایر اختلالات بپردازند.
۲- به پژوهشگران توصیه میگردد که به مفاهیم تأثیر نقاشیدرمانی در کاهش دیگر اختلالات بپردازد. زیرا که این فن میتواند راهی نو برای کمک به رفع اختلالات و ایجاد سازگاری بیشتر افراد با محیط خویش باشد.
۳- به پژوهشگران توصیه میشود که بررسی تأثیر نقاشی درمانی در دختران بپردازند تا یافتههای پژوهش قابلیت تعمیم به این گروه از افراد را نیز داشته باشد.
۴- توصیه می شود که پژوهشگران به بررسی تاثیر نقاشی درمانی در سنین بالا بپردازند.
۵-۳-۲ پیشنهادهای کاربردی
۱- با توجه به یافته پژوهش میتوان از نقاشیدرمانی در منار سایر خدماتی که به دانشآموزان ارائه میشود در مراکز توانبخشی بهره جست.
۲- مشاوران در مدارس میتوانند از نقاشی درمانی برای کاهش اختلالات پرخاشگری دانشآموزان بهره بگیرند.
۳- نقاشی کردن زمانی که به صورت آزاد و خود انگیخته صورت بگیرد موجب تخلیه هیجانی فرد و ایجاد سازگاری بیشتر با محیط میگردد. برای اینکه هر فردی به اندازه نیاز خود بتواند از جلسات درمانی بهرهبگیرد توجه میشود که به هنگام به کارگیری نقاشی درمانی بهتر است محدودیت زمانی از نظر تعداد جلسات برای افراد در نظر گرفته نشود.
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی
-
- آنتونی چی، کُریتس. (۱۳۸۵). روانشناسی سلامت. مؤلف: ترجمه فتحی آشتیانی، علی؛ عظیمی آشتیانی، هادی آشتیانی. انتشارات بعثت.
-
- اتکینسون، رتیال.ل.، ریچارد اتکینسون. و ارنست هیلگارد. ۱۹۸۳٫ زمینه روانشناسی. ترجمه محمدتقی براهنی، علیاکبر سیف، شکراله طریقتی، شهین علیایی زند، احمد محیط و مهدی محیالدین(۱۳۷۳). تهران: انتشارات رشد.
-
- الپورت، ارونسون. (۱۳۸۹). روانشناسی اجتماعی. مترجم دکتر حسین شُکرکُن، انتشارات شد تهران.
-
- انجمن روانپزشکی آمریکا. (۱۹۹۴). راهنمای تشخیصی و آماری اختلافات روانی. ترجمه محمدرضا نیکخو، هایاماک آوادیس یانس، سیامک نقشبندی، مالک میرهاشمی و محیالدین غفرانی(۱۳۷۴). تهران: انتشارات سخن.
-
- بهرامی، هادی. ۱۳۷۸٫ بررسی اختلالات روانی نزد زندانیان مردو مقایسه آن با افراد عادی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم شماره ۱ و ۲٫
-
- بیرشک، بهروز. (۱۳۷۹). سمینار هنر درمانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
-
- پاشا شریفی، حسن. (۱۳۷۶). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.
-
- توماس، گلین وی. و آنجل امر حبی سیلکر. (۱۳۷۰). مقدمهای بر روانشناسی نقاشی کودکان. ترجمه عباس مخبر. تهران: چاپ طرح نو.
-
- درلئو، جوزف. (۱۳۷۵). تفسیر نقاشیهای کودکان. ترجمه فاطمه فروزان. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی کشور.
-
- رابرت، بی. (۱۳۸۹). غلبه بر خشم. مترجم فرجی، جان، تهران: انتشارات شد.
-
- ریتا ال. اتکینسون. و [دیگران]. ۱۳۹۰٫ زمینه روانشناسی هیلگارد. مترجمان تقی براهنی، محمد و [دیگران]؛ تهران: انتشارات رشد.
-
- ساروخانی، باقر. (۱۳۶۹). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
-
- ستاد مبارزه با مواد مخدر. (۱۳۸۱). ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر در زندانهای ایران. پژوهشکده ملی مواد مخدر ایران. مارنات (۲۰۰۳).
-
- سرمد، زهره.، عباس بازرگان. و الهه حجازی. ۱۳۷۸٫ روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
-
- سیدی، طاهره. (۱۳۷۸). بررسی تأثیر قصهگویی بر کاهش پرخاشگرانه پسران پرخاشگر پایه اول. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد، تهران مرکزی.
- شفیعآبادی، عبدالله. ۱۳۸۴٫ نظریههای مشاوره و رواندرمانی. مرکز نشر دانشگاهی.