از دو سطح میباشد.
در تحقیق حاضر، متغیرهای جمعیت شناختی شغل و رده سازمانی و همچنین محل اشتغال به کار، هر کدام متغیرهای طبقهای هستند که از بیش از دو سطح برخوردارند، لذا میانگین هر یک از شاخص های ۲۶گانه تحقیق، برحسب هر کدام از این متغیرهای طبقه ای مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد.
فرض صفر و فرض مقابل برای برای همه ابعاد تحقیق، و با توجه به هر یک از متغیرهای طبقهای دارای k سطح به این صورت می باشد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
H0: ۱ = ۲ = … = k
H1: دست کم دو تا از میانگین ها برابر نیستند
به عبارت دیگر فرضیه بدین صورت مطرح گردیده است که آیا میانگین هر یک از ابعاد تحقیق، در سطوح متفاوت متغیرهای طبقه ای (در اینجا متغیرهای جمعیت شناختی) با هم برابر هستند یا خیر.
نتایج انجام آزمون تحلیل واریانس یک عامله (One-Way Anova)، برای تمامی شاخص های تحقیق و با توجه به هر یک از متغیرهای طبقه ای، در ادامه ارائه خواهد شد.
۴-۳-۱-مقایسه میانگین متغیرهای تحقیق در سطوح مختلف شغل و رده سازمانی:
برای پی بردن به میزان این تأثیر از آزمون One Way Anovaاستفاده شد. همانطور که در جدول ۴-۳۴ مشاهده می شود، برای کلیه شاخص های تحقیق (بجز ۲ شاخص)، با توجه به اختلاف ناچیز میانگین و ضریب معناداری که بزرگتر از ۰۵/۰(ضریب خطا) می باشند، اینگونه استنباط میشود که اختلاف معناداری در میانگین شاخص های مذکور به لحاظ سطوح مختلف شغل و رده سازمانی وجود ندارد.
اما در خصوص شاخص هشتم از موانع مدیریت بصری شهر تهران (عدم مشارکت مردمی و سرمایهگذاری بخش خصوصی برای تحقق کیفیت بصری) و شاخص سیزدهم از ظرفیت سازمانی لازم برای مقابله با موانع مدیریت بصری تهران (ترجیحات و اهمیت تحقق مدیریت بصری در وظایف شهرداری)، با توجه به ضرایب معناداری که کوچکتر از ۰۵/۰ (ضریب خطا) است، اینگونه استنباط میشود که میانگین شاخص های مذکور، برای افراد با سطوح مختلف شغلی و رده سازمانی تفاوت معناداری دارد. جهت بررسی دقیقتر این شاخص ها، از آزمون تعقیبی LSD استفاده نمودیم که نتایج آن در ادامه ارائه شده است.
جدول ۴-۳۴: نتایج آزمون One Way Anova جهت سنجش اثر سطوح مختلف شغل و رده سازمانی افراد نمونه بر شاخص های تحقیق
شاخص های تحقیق | Mean square | آماره F | ضریب معناداری | |
بین گروه ها | درون گروه ها | |||
ارجحیت هزینه بر کیفیت بین سازندگان | ۵۴۱/۰ | ۷۷۹/۰ | ۶۹۵/۰ | ۵۰۴/۰ |
خلا سواد و ذائقه بصری عمومی | ۸۶۶/۱ | ۰۷۷/۱ | ۷۳۲/۱ | ۱۸۸/۰ |
حضور کمرنگ ملاحظات بصری در برنامه های توسعه شهری(طرحهای جامع و تفصیلی) | ۳۱۰/۱ | ۸۱۷/۰ | ۶۰۳/۱ | ۲۱۲/۰ |
ضعف ضوابط و ملاحظات بصری در قوانین شهرسازی و معماری | ۹۰۹/۱ | ۶۸۲/۰ | ۸۰۰/۲ |