یکی از مسائلی که این پژوهش بررسی می کند این است که چرا به توریسم صنعت اطلاق می شود؟ از تنگناها و مشکلات توسعه توریسم کشور را نمی توان تنها ناشی از نارسائی های موجود در سیستم سازمانی، تشکیلاتی و ارگان متولی آن دانست. بلکه مشکل اساسی این صنعت در ایران عدم تطابق فرهنگی جامعه اسلامی ایران با پاره ای از کشورهای جهان می باشد. از موانع خارجی که نام می برد:
۱- عدم تطابق و هماهنگی فرهنگ جهانگردان برخی از کشورهای خارجی با فرهنگ اسلامی در روابط و برخوردهای اجتماعی
۲- هجوم تبلیغات استکبار جهانی در جهت مخدوش کردن چهره واقعی انقلاب اسلامی و ایجاد مشکلات سیاسی-اجتماعی در سطح بین المللی جهت به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی ایران.
۳- تحلیل نادرست بسیاری از جهانگردان خارجی درباره ایران که بر اساس انعکاس غیر منصفانه وقایع ایران در محافل خبری ذهنیت نازیبایی از رفتار ایرانیان نسبت به خارجی ها پدید آورده است و انگیزه لازم برای مسافرت به ایران را در جهانگردان ایجاد نمی کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴- وجود روادید اجباری برای بعضی از کشورهای همسایه تا قبل از ۱۱ سپتامبر در حوزه جهانگردی رشد بالای ۲۰ درصد داشتیم حتی با لغو روادید برای مسافران کشورهای غربی و در نهایت به این نتیجه می رسد که تاثیر جهانگردی بر رشد ساختار شهری به حدی است که امروزه فصل نوینی در جهانگردی به نام جهانگردی شهری گشوده شده است، جهانگردی موجب نوسازی شهرها، ایجاد تاسیسات مورد نیاز جهانگردان، مهمانسراها، اماکن تفریحی،ایجاد تجهیزات و … می شود. درآمد هنگفتی را برای شهرها به ارمغان می آورد.
به طور کلی توسعه هر بخش نیازمند سه عامل اصلی است نگاه توسعه ای بخش و فرابخش برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و حمایت و هدایت و سیاست گذاری در صنعت گردشگری می بایست مورد توجه قرار گیرد.
- بررسی توان محیطی و اشکال زمینی ناحیه زنوز در توسعه توریسم ناحیه ای
نشریه جغرافیا و برنامه ریزی (دانشگاه تبریز، سال ۱۳، شماره ۲۵، پاییز ۱۳۸۷،صفحات۱۰۷-۱۳۰، معصومه رجبی، بیوک فتحعلی زاده)
در پژوهش فوق چنین بیان شده است که بسیاری از مکان های مورد نظر گردشگری، عملکرد ناصحیح گردشگری در مورد آنها اعمال شده است اما منطقه زنئز یکی از معدود مکان های حائز شرایط گردشگری در آذربایجان است که خوشبختانه در حال حاضر آن چنان متاثر از عملکرد ناصحیح گردشگری نشده است. توان های محیطی و اشکال جاذب این ناحیهبه مکان مبدا (شهر تبریز) که به شکل مسافرت یک روزه صورت می گیرد. جنبه های مثبت گردشگری آن تشدید می بخشد. لذا در آینده نزدیک یکی از مکان های مورد توجه گردشگران بی شمار خواهد بود. با وجود زمینه های بسیار مناسب و بالقوه توسعه گردشگری در این ناحیه، تا کنون اقدامات و فعالیت های در خصوص امکانات خدماتی و تسهیلاتی توریستس صورت نگرفته است بنابر این بهتر خواهد بود که قبل از توسعه غیر اصولی توریسم ناحیه، با صرف حداقل هزینه، امکانات رفاهی لازم و خدمات اولیه را در ناحیه توسعه داد. توسعه توریسم در این ناحیه به مانند سایر مناطق اثرات دوگانه مثبت و منفی را درخواهد داشت. از آثار مثبت، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی ناحیه قابل طرح است.
با مدیریت صحیح و اعمال برنامه ریزی، سعی در حفظ و تداوم محیط بلکه ناحیه زنوز نمود تا مانند نقاط مشابه در ایران و آذربایجان، دچار تخریب و افت شرایط زیست محیطی نشود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر خواهد بود که بدانیم در حال حاضر اغلب منابع طبیعی و اکوتوریستس قابل دسترس و همجوار شهرهای بزرگ با سرعت زیادی در حال حاضر از بین رفتن است و تقریبا هیچ گونه برنامه کارآمدی برای حفظ و احیاء این مناطق در کشور صورت نمی گیرد.
- چالش های بیکاری و پارادوکس توسعه گردشگری در کلاردشت و مازندران توریسم به سبک ایرانی کوروش برارپور (دانشجوی دکترای مدیریت سیستم ها از دانشگاه تربیت مدرس، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل ایران)
هدف مقاله بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به پیآمدهای ناشی از برخی تصمیم های گرفته شده در یک فضای احساسی توسط سیاست گذاران کلان، در بعضی از استان ها و مناطق کشور طی ۲۲ سال گذشته تا کنون است. اگرچه این مقاله دو موضوع مجزا یعنی پارادوکس توسعه و چالش های بیکاری را در کشورمان مورد واکاوی قرار داده اما نگارندن کوشیده است ارتباط معنی دار بین آنها را به مخاطبان منتقل کند. با توجه به اینکه بحران بیکاری موجود در جامعه امروز کشورمان ارتباط مستقیم با افزایش بی رویه جمعیت در دهه ۱۳۶۰ دارد، اما یکی از دولتمردان کشورمان در سال های ۱۳۸۵،۱۳۸۶ و طی چند مرحله اعلام کرده است کشور ما ظرفیت پذیرش جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری هم دارد.
این در حالی است که مطالعات نگارنده نشان می دهد ظرفیت مدیریتی کشور در شرایط فعلی، توان تحمل تنها ۴۰ میلیون نفر جمعیت را داراست. نتایج حاصل از این نوشتار حاکی از آن است که بر خلاف اینکه نسل جوان و جویای کار به همراه جامعه مدیریت کشورمان با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می کنند اما دولتمردان، مدیران و سیاست گذاران کلان کشورمان ئرصدد این بحران اقتصادی-اجتماعی را در برخی از استان ها به شیوه های سنتی و غالبا غیر علمی مرتفع سازند با توجه به اینکه در سند چشم انداز ملی ۲۰ ساله تاکید شد.
کشورمان در سال ۱۴۰۴، دست کم ۲۰ میلیون گردشگر جذب خواهد کرد و با توجه به اینکه این حجم قابل توجه گردشگر قابلیت ایجاد دو میلیون شغل را دارد. بنابر این کافی است دولتمردان و سیاست گذاران کلان روی این بخش پردرآمد با ارزش از اقتصاد کشورمان سرمایه گذاری کنند.
- امکان سنجی توسعه توریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد/ رحمت ا… منشی زاده، نشریه فصلنامه جغرافیا،دانشگاه آزاد اسلامی. در تحقیق فوق با پرداختن به جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد و بررسی اهمیت توریسم و نقاط بالای جذب توریسم در این استان را بررسی می کند و به این نتیجه می رسد که برای از قوه به فعل درآوردن پتانسیل های جهانگردی منطقه و رونق جهانگردی لزوم سرمایه گذاری در بخش های حمل و نقل، هتل، مسافرخانه، رستوران های مجلل و با کیفیت و همچنین انجام تبلیغات کافی و با معیارهای علمی جهت معرفی جاذبه ها، امکانات و تسهیلات جهانگردی ضروری به نظر می رسد.
تحقیقات خارجی:
- گردشگری نواحی دوردست (چین): نظری بر ادبیات و لیست تحقیقات Byron keatinga, anton krizb ، مرکز خدمات علمی تجاری، دانشگاه والانگوگ استرالیا مدرسه تجارت و مدیریت، دانشگاه نیوکسل،استرالیا
تغییرات اقتصادی که توسط آقای پینگ در سال ۱۹۷۸ در چین اعمال شد پایه رشد اقتصادی این کشور در سال های اخیر می باشد و در نتیجه آن بها دادن این کشور به گردشگری به عنوان یک منبع رشد و نوگرایی صنعت اقتصاد. در سال های اخیر این نیاز باعث بهبودهایی در استاندارد معیشت بیشتر مردم چین شده و در نتیجه بالا رفتن مطالبه سفرهای بین المللی شده است. در دهه ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ گردشگری بین المللی هر سال در کشور چین رشدی معادل ۱۷% داشته، و باعث رشد چهار برابری مسافران بین المللی از نواحی دوردست شده است. چین تا سال ۲۰۲۰ چهارمین کشوری خواهد شد که میزبان گردشگران از نواحی دوردست است و سهم او از این گردشگری ۶٫۴% در کل گردشگران بین المللی خواهد بود.
اولن مرحله این گردشگری ها در سال ۱۹۸۳ آغز شد که دولت به تعداد محدودی از تورهای سازمان یافته اجازه دیدن کردن از هنگ کنگ و بعدا ماکآاو را داد. این طورهای زیر نظر سازمان گردشگری ملی چین و صرفا به دلیل دیدن از خانواده این گردشگران چینی پرداخت می شد.
دوره دوم این سفرها در سال ۱۹۹۰ هنگامی که دولت یک توافق نامه دو طرفه با کشورهای سنگاپور، مالزی و تایلند امضا کرد آغاز شد. این تفاهم نامه به گردشگران چینی که با هزینه شخصی و برای تفریح توسط سیستم مسافرتی تازه تاسیس چین اجازه سفر به این کشورها داده شده بود.
- مقایسه تشریحی بین مبارزه مرکزی و ایالتی بر سر صنعت گردشگری هند، پروفسور دکتر نریپندار سینگ،محقق خانم سوناینا آهوجا، دانشگاه بازرگانی جای پی نویدا هند.
تحقیقاتی برای تشخیص کمبودها و انجام اقدامات موثر جهت ارتقا صنعت گردشگری در کشور وسیع هندوستان انجام شده است. در این کشور جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله بناهای تاریخی، مکان های مذهبی، سواحل و مناظر دیدنی وجود دارند و فرهنگ و میراث غنی آن علاقه مندان بسیاری دارد. گردشگری در هندوستان تحت تاثیر منفی مشکلات زیرساختی و زبان و شرایط نا به سامان فرودگاه ها و هتل ها و غیره است. اقداماتی در حال اجرا هستند که نتیجه آن افزایش تعداد گردشگران خارجی در این کشور است. آمارها رشد۸/۱۱ درصدی را در مقایسه با رشد ۶ درصدی جهانی در سال ۲۰۱۰ نشان می دهند. برای پیشرفت این صنعت اطلاعات جامع یا از طریق رسانه ها یا به صورت دفترچه در اختیار گردشگران قرار می گیرد تا بدون سردرگمی اسامی مکان های گردشگری به همراه راهنمایی های لازم را به دست آوردند.پیشنهاد آن است که تلاش های لازم برای تبدیل هند به یک جاذبه توریستس جهانی به طور هماهنگ بین ایالت اصلی و ضمام داران خصوصی صورت گیرد.
- ارزشیابی عملی از رفتار ساکنین نسبت به پیشرفت های گردشگری: بررسی موردی از اوآیو، هاوایی
لیزا مری اسانته دانشگاه جنوبی اوتا lisa marie assante
Hsinng ivan wen university of hawai’I at manoa
گردشگری هاوایی یکی از مهمترین منابع اقتصادی این کشور است. برای مثال در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هفت و نیم میلیون جهانگرد وارد این کشور شدند. صنعت گردشگری نیازمند منابع، به ویژه منابع انرژی و آب و زمین برای ایجاد شرایط مناسب در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مکان های اقامت و فعالیت های تفریحی می باشد. تقاضا بالا در این کشور به معنی کاهش منابع و افزایش قیمت برای ساکنین و گردشگران و همچنین هزینه بالا برای حفظ محیط زیست می باشد. تعادل میان مصرف انرژی ساکنین و گردشگران عاملی است که باید در نظر گرفته شود. آمارها نشان می دهند مدیریت دولت تاثیر به سزایی در رضایت جامعه دارد وضعیت مثبت جامعه و افراد مقیم به توسعه و دوام گردشگری کمک می کند. نظرسنجی سال ۲۰۰۲ در o’ahu یکی از شهرهای هاوایی گویای رضایت ساکنین است آنها معتقدند افزایش امکانات گردشگران به طور کلی باعث افزایش کیفیت زندگی ساکنین می شود.
- گردشگری در اسپانیای اروپا، دانشگاه bournemouth، در آمار مربوط به تعداد گردشگران بین المللی که وارد کشور می شوند در سال ۲۰۰۶، اسپانیا در رتبه دوم قرار گرفت. یک مکان جاذب گردشگری نیازمند دریا و آفتاب جنوبی و مدیترانه ای اروپا شناور می باشد و اسپانیا افتخار داشتن ۵۰۰۰ کیلومتر ساحل را دارد، در واقع ۸۸ درصد از مرز این کشور را آب گرفته است. در حقیقت اسپانیا یکی از مقاصد اصلی در صنعت گردشگری در اروپا است. و به ویژه در جذب گردشگر شهرت خاصی دارد. اسپانیا در چند دهه اخیر به نقطه ی مرجع در رابطه با مقاصد گردشگری و مکان تفریحی وسیع گردشگری تبدیل شده اند. تمام نقاط گردشگری و هتل ها در تعطیلات و تابستان ها کاملا پر هستند و عموما گردشگران از انگلستان و آلمان به اسپانیا به دنبال هوایی آفتابی و مطلوب و دریا و تفریح می آیند. و البته تحقیقات نشان می دهند دو عامل تعیین کننده مقصد برای گردشگران اول محل مناسب و دوم قیمت مناسب.
- گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی و گردشگری، راجش راما سامی و آنجانیا سوامی، بخش مطالعات گردشگری دانشگاه پوندیچری، هند.
گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی و تاثیر بر گردشگری در مرکز اصلی مطالعات دانشگاهی قرار دارد. این مقاله درباره سی مقاله منتخب است که در نشریات مربوط به گردشگری منتشر شده است. خط مشی این نسخه، ادراکی و خود محور است تا خوانندگان احاطه کامل بر آن پیدا کنند.
هدف این مطالعه درک و شناخت میزان تحقیقات انجام شده برای ارزیابی تاثیرات گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی بر روی صنعت گردشگری است. از روش سه مرحله ای برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. نخست، جستجوی ادبی در موتور جستجوی گوگل انجام شده، دوم، نشریات تحقیقاتی با موضوع گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی و گردشگری بکار رفته است و سوم، گزارشات منتشر شده از سوی سازمان های علمی ملی و بین المللی و سازمان های دولتی مورد بررسی قرار گرفته اند. بدیهی است که شرایط مربوط به صنعت گردشگری، وابسته به میزان و تاثیرات گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی است.
- گردشگری سودمند برای فقرا در راسای پیشرفتهای معقول در پرو، دانشگاه گرین ویچ
پرو از نظر جغرافیایی به سه بخش مجزایساحل غربی، کوهستانی مرکزی و ناحیه جنگلی در شرق این کشور تقسیم شده است. تعداد گردشگران خارجی که وارد این کشور می شوند، بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ از ۶۴۹ هزار به ۹۳۳ هزار نفر در سال افزایش پیدا کرده است. گردشگری در پرو تنها حول منطقه ماچو پیچو متمرکز شده است که این موضوع هم بر حسب فعالیت هایی که باعث ترقی شده اند و به دنبال آن هجوم گردشگری در گردشگری به عنوان یک ضعف شناخته شده است. همچنین گردشگری بین المللی در بخش جنوبی پرو تمرکز بیشتری دارد، تعداد کمی از گردشگران از طریق سفر جاده ای بناهایی که به مرور رشد کرده اند را در اطراف ماچوپیچو بازدید می کنند و تعداد بیشتر آنها از طریق سفرهوایی به (cusco) یا قطار مستقیم به مقصد ماچوپیچو می روند.
ساکنین پرو به دلیل نداشتن هزینه سفر به ماچو پیچو که حدود ۲۵ دلار آمریکا می باشد با وجود اهمیت فرهنگی این مکان قادر به بازدید آن نیستند. رکود در دهه ۱۹۸۰ به دلیل افزایش آزادی و قرار دادهای بین المللی در راستای توسعه زیرنظر رئیس جمهور فوجیموری (fujimori) در سال ۱۹۹۸، باعث پیشرفت در دهه های بعد شد. گردشگری سومین منبع بزرگ اقتصادی در این کشور است که فرصت های شغلی را هم در بخش های رسمی هم غیر رسمی در اختیار ساکنین گذاشته است. صادرات و معادن دو رکن دیگر اقتصادی این کشور هستند.
- شورای شهر لستر ، نقد و بررسی تحول گردشگری
در این مقاله با مرور شواهد موجود حول فرصت ها و محدودیت ها ی گردشگری، ارزش گردشگری و حمایت از گردشگری در شهر لستر بررسی شده است.
نتایج به دست آمده:
به حساب آوردن هر سودی از گردشگران حائز اهمیت است.
گردشگری در بریتانیا ۱۱۵ میلیار پوند به اقتصاد این کشور کمک می کند.
کاهش اخیر در میزان گردشگری نخست به دلیل کاهش در گردشگران شبانه است.
تولیدات غذا و نوشیدنی اهمیت رو به رشدی در اقتصاد زیر مجموعه ای دارند.
میزان کل مشاغل در لستر که در ارتباط با گردشگری هستند بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ کاهش یافته است. (از ۸٫۷% به ۷٫۹%)
اقتصاد گردشگری لستر بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در حفظ مشاغل از آنچه که انتظار می رفت عملکرد ضعیف تری داشته است.
تعداد زیادی از مشاغل در فعالیت های ورزشی و رستوران و خدمات غذایی سیار بیش از آنچه که انتظار می رفت نگه داشته شدند.
ظاهرا اگر محدودیت های خاصی از بین برود پتانسیل بالایی برای پذیرش گردشگران موجود است.
مسئله اصلی برای حرفه گردشگری جلب اعتماد مشتری است.
- مدیریت گردشگری ۲۰۰۸، دیمیتریس بوهالیس دانشگاه بورن موث، راب لاو دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ
این مطلب مقالاتی که در بیست سال گذشته درباره گردشگری الکترونیک منتشر شدند را بررسی می کند. این مقاله با بهره گرفتن از منابع گسترده و متنوع با موضوع ادبیات گردشگری، بررسی و تحلیل جامعی از مطالعات اولیه با موضوع کاربردهای اینترنت در گردشگری دارد. همچنین بیانگر پیشرفت های آتی در گردشگری الکترونیک است و تغییرات مهمی را که بر ساختار صنعت گردشگری تاثیر می گذارند نشان می دهد. بخش اعظم این مقاله مروری بر تحقیقات و تلاش های رو به رشدی دارد که در این زمینه انجام شده است و چالش هایی که محققان گردشگری با آن روبه رو هستند و خواهند بود.
تجربه ای که انقلاب تکنولوژی از طریق پیشرفت اینترنت بدست آمده است، شرایط بازار را برای سازمان های گردشگری تغییر داده است، واز رابطه متقابلی که بین سازمان های گردشگری و مصرف کنندگان است حمایت می کند.
- شناخت محیطی در گردشگری جمعی، جولیان میرس، دانشگاه بورن موث ۲۰۰۷-۲۰۰۸
گردشگری جمعی نخست در قرن نوزدهم در انگلستان پدید آمد ولی بعدها در دهه ۱۹۵۰ به طور عمده در اروپا گسترش یافت. گردشگری جمعی به این معناست که حجم حجم زیادی از سیل گردشگران تعطیلات خود را در یک مقصد یکسان می گذرانند.