-
- لک لک
هدف از اجرای این تست اندازه گیری تعادل ایستا است. آزمودنی بدون کفش روی سطح صاف میایستد، دستها را روی مفصل ران گذاشته، سپس پای غیر تکیهگاه (پای برتر) را مجاور زانوی پای تکیهگاه (پای غیر برتر) قرار میدهد. آزمودنی مدتی این وضعیت را تمرین می کند. سپس پاشنه را بلند کرده تا تعادل را روی انگشتان پا برقرار سازد (تصویر، ۵۴-۳). از زمانی که آزمودنی پاشنه را از روی زمین بلند کند، کرنومتر شروع به کار می کند. مدت زمانی که آزمودنی بتواند این حالت را حفظ کند، بهعنوان امتیاز او محاسبه میگردد. با هر کدام از خطاهای زیر کرنومتر متوقف می شود. آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت یک دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می شود.
دستها از روی ران برداشته شوند؛
خپای تکیهگاه در هر جهتی نوسان کند؛
پای غیر تکیهگاه تماسش را با زانو از دست بدهد؛
پاشنه پای تکیهگاه زمین را لمس کند.
نکته: آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت ۱ دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می شود.
شکل ۴۴.۳. نحوه اجرای تست لک لک
-
- آزمون زمان برخاستن و رفتن (T. G. U. G)
هدف از اجرای این تست اندازه گیری تعادل پویاست. این آزمون شامل ۶ مرحله میباشد که آزمودنی باید مراحل ششگانه آن را پشت سر هم انجام دهد. برای انجام این آزمون ابتدا یک صندلی بدون دستگیره را به فاصله ۳ متری از یک مانع (پایان مسیر) قرار میدهیم (شکل، ۵۶-۳). از
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
آزمودنیها میخواهیم در سریعترین حالت ممکن و بدون دویدن این آزمون را اجرا کنند. مراحل انجام آزمون به شرح زیر اند:
-
- بلند شدن از روی صندلی؛ ۲. طی کردن مسیر ۳ متری مشخص شده؛ ۳. چرخیدن دور مانع؛
۴. برگشت مسیر ۳ متری در مرحله ۲؛ ۵. چرخیدن دور صندلی؛ ۶. نشستن روی صندلی.
- بلند شدن از روی صندلی؛ ۲. طی کردن مسیر ۳ متری مشخص شده؛ ۳. چرخیدن دور مانع؛
فرد با شنیدن فرمان رو حرکت کرده و آزمونگر زمان را از آغاز تا پایان حرکت محاسبه می کند. مدت زمانی که آزمودنی بتواند این آزمون را اجرا کند بهعنوان امتیاز او محسوب میگردد. آزمون مذکور ۳ مرتبه با فاصله استراحت ۳ دقیقه بین هر بار اجرای آزمون، انجام می شود.
شکل ۴۵.۳. نحوه اجرای تست نشستن برخاستن
۳.۷.۳. نحوه اجرای تست فیزیولوژیک
-
- پرسشنامه تاریخچه سلامتی برای نوجوانان و جوانان
این پرسشنامه (محقق ساخته) در اختیار آزمودنیها قرار گرفت و از آزمودنیها خواسته شد که با دقت این پرسشنامه را مطالعه و پر نمایند.
-
- تست ۵۴۰ متر
هدف از اجرای این تست اندازه گیری کارایی دستگاه قلبی- عروقی- تنفسی میباشد. تعداد دوندگان در یک بار آزمون می تواند تا ۱۲ نفر باشد و به هر دونده یک شماره داده می شود. دوندگان از استارت ایستاده استفاده می کنند، با اعلام فرمان (حاضر- رو) آزمون کننده، دوندگان میتوانند حرکت کنند. آزمون شوندگان میتوانند در مسیر تعیین شده دویده و یا راه بروند. مدت زمانی که ۵۴۰ متر طی شود، امتیاز محسوب خواهد شد. زمان بر اساس دقیقه و صدم ثانیه ثبت می شود.
۴.۷.۳. نحوه اندازه گیری ویژگیهای روانی
-
- پرسشنامه سلامت عمومی[۲۶](GHQ-28)
این پرسشنامه که توسط گلدبرگ[۲۷] ساخته شده، از جمله شناخته شدهترین ابزارهای غربالگری اختلالات روانی است که به صورت فرمهای ۱۲، ۲۸، ۳۰ و ۶۰ سوالی در دسترس میباشد. در این مجموعه، فرم ۲۸ سؤالی آن ارائه شده است که سؤالهای آن در بر گیرندهی چهار خرده مقیاس
میباشد که هر یک از آنها خود شامل ۷ سؤال است. سؤالهای ۷-۱ مربوط به مقیاس علائم جسمانی و وضعیت سلامت عمومی، سؤالهای ۱۴-۸ مربوط به مقیاس اضطراب، سؤالهای ۱۵ تا ۲۱ مربوط به مقیاس اختلال عملکرد اجتماعی، و سؤالهای ۲۸-۲۲ نیز مربوط به مقیاس افسردگی میباشند.
روش نمره گذاری
دو نوع شیوه نمره گذاری برای این آزمون وجود دارد. یکی روش سنتی است که گزینه ها به صورت (۰-۰-۱-۱) نمره داده میشوند و حداکثر نمره فرد برابر ۲۸ خواهد بود. روش دیگر نمره گذاری، روش لیکرتی است که گزینه ها به صورت (۰-۱-۲-۳) نمره داده میشوند. حداکثر نمره آزمودنی با این روش در پرسشنامه مذکور ۸۴ خواهد بود. معمولاً در اکثر پژوهشها از روش لیکرت استفاده می شود. همچنین در صورتی که نمرات به دست آمده کد گذاری مجدد نشده باشند نمره بالاتر نشانگر سلامت روانی کمتر میباشد.
اعتبار و پایائی آزمون GHQ-28
پرسشنامه حاضر استاندارد بوده و در جمعیتهای مختلفی در ایران و کشورهای مختلف هنجاریابی شده است. در یک مطالعه این پرسشنامه هم زمان با یک آزمون موازی (MHQ) سنجیده شد که ضریب همبستگی دو آزمون ۵۵ بوده و ضرایب همبستگی بین خرده آزمونهای این پرسشنامه با نمره کل بین ۰/۷۲ تا ۰/۸۷ بود که بیانگر اعتبار بالای آن میباشد. این مطالعه بر روی جامعه آماری دانشجویی اجرا شده است (تقوی، ۱۳۸۴). هم چنین این آزمون از پایائی بالایی برخوردار است که مقدار آلفا محاسبه شده برای کل گویه های آن ۰/۹۰ میباشد (تقوی، ۱۳۸۴).
-
- پرسشنامه خودارزیابی شخصیتی
تعداد سؤالات انتخابی این پرسشنامه ۸۱ سؤال بوده و برای هر یک از مواد پرسشنامه دو گزینه “بلی” و “خیر” وجود دارد، که در برخی از مواد گزینه “بلی” ۱ نمره و “خیر” صفر میگیرد؛ و در برخی دیگر “بلی” صفر نمره و “خیر” ۱ نمره میگیرد. این پرسشنامه ۴ عامل پرخاشگری، روان آزرده گرایی، برون گرایی و دروغ گویی را اندازه میگیرد.
در عامل دروغ گویی، نمره خام بالای ۱۲ معرف این است که اعتبار آزمون به اجرا درآمده ضعیف است و باید با احتیاط به عوامل دیگر توجه کرد. این عامل برای تشخیص افرادی است که پاسخها را جعل می کنند تا خود را بهتر جلوه دهند. دروغ گویی حساسیت و تمایل به مقبولیت اجتماعی فرد را میسنجد. یعنی فرد خود را به سختی میاندازد تا مورد قبول دیگران قرار بگیرد یا هر کاری را برای این انجام میدهد که مورد قبول دیگران باشد. دروغ گویی عامل دروغسنجی نیز محسوب می شود.
در عامل روان آزرده گرایی، نمرههای بالای ۱۶ معرف این است که آزمودنی به سمت افرادی حرکت می کند که دارای صفت هیجان پذیری، بیثباتی و روان آزردگی هستند. بعد خلق نا استوار روانآزردهگرایی با صفاتی چون عصبی، دمدمی، زود رنج، بیقرار، پرخاشگر، تحریک پذیر، افسرده، مضطرب، خجالتی، غیرمنطقی، انعطاف ناپذیر و عزت نفس پایین توصیف می شود. در مقابل بعد خلق استوار، با صفاتی چون آرام، بیخیال، سرزنده، پیشگام، میانهرو و باثبات شناخته می شود.
در عامل برونگرایی، نمره خام بالای ۱۲ معرف این است که آزمودنی صفت و ویژگیهای برونگرایی را دارا است و هر چه نمره از ۱۲ بالاتر رود، برونگرایی غالب است، و هر چه نمره از ۱۲ پایینتر بیاید فرد دارای صفت درونگرایی غالب می شود. معمولا فرد برونگرا فردی است اجتماعی، علاقهمند به مهمانی، دارای دوستان زیاد و طالب هیجان، که بدون تفکر و اندیشه و به صورت تکانشی عمل می کند. برخلاف آن، فرد درونگرا، فردی است آرام، در خود فرورفته، خود دار و تاملی که به احساسات آنی اعتماد نمیکند و زندگی با نظم و قاعده را بر زندگی بر مبنای شانس و خطر ترجیح میدهد.
در عامل پرخاشگری، نمره خام بالای ۵ معرف این است که فرد به سمت روان گسستهگرایی تمایل دارد. اینها افرادی منزوی، بیاحساس، تکانشی، خود محور، پرخاشگر، سختدل، خلاق، فاقد همدلی و بیتوجه به دیگرانند و با آداب و رسوم مورد قبول جامعه در تضادند.
۵.۷.۳. نحوه اندازه گیری وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی
-
- نحوه اندازه گیری با صفحه شطرنجی