شکل ۴-۲- مدل ACV ( Hall et al,2000)
۴-۲- بازاریابی مناسبتی (بازاریابی براساس مناسبت یا OBM)
بازاریابان و اکثر کسب وکارها تمایل دارند برای جذب و حفظ مشتریان از طریق فعالیتهای بازاریابی خدمات مطلوبتری را به مشتریانشان ارائه نمایند. روشهای فراوانی برای بهبود فعالیتهای بازاریابی از قبیل تحقیق، تحلیل، استفاده از بخشبندی دموگرافیک و روانشناختی، نسبتهای ارزش و … وجود دارد. اما بسیاری از این فعالیتهای بازاریابی زمانی که مشتریان برای خرید آمادگی ندارند این هدف را برآورده نمیکند. بنابراین اکثر بازاریابان و کسب وکارها برای ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریان، از بازاریابی براساس مناسبتها استفاده می کند. بازاریابی براساس مناسبت این هدف را از طریق یافتن مناسبتهای خاص هر گروه از مشتریان و ارائه محصولات و خدمات متناسب با آنها بصورت منحصربهفرد انجام میدهد. عمومیترین استفاده از بازاریابی مناسبتها در ایام تعطیلات است. از آنجا که اکثر مردم محصولات و خدماتی را در ایام مناسبتها خریداری می کنند بنابراین بازاریابان میتوانند از فعالیتهای بازاریابی براساس مناسبتها نسبت به دیگر فعالیتهای ترفیعی بصورت گستردهتر استفاده نمایند[۳۰]. در ادامه به فرآیندهای بازاریابی براساس مناسبتها پرداخته شده که این فرایند عبارتنداز:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- تعیین اقلام: شامل هر نوع محصولات یا خدماتی که ممکن است، استفاده شود.
-
- تعیین محیط: شامل تحلیل مکانها، جایی که مصرف کننده امکان دارد فرصتی برای خرید، انتخاب یا استفاده داشته باشد. این محیط ممکن است واقعی یا بصورت مجازی باشد.
-
- تعیین نوع مصرف: بعد از تعیین محیط در این مرحله مصرف کنندگان برطبق اهداف خرید در طبقه های گوناگونی دستهبندی میشوند.
-
- تعیین مناسبت: بعد از تعیین طبقه های گوناگونی از مصرف کنندگان برای هر محیط در این مرحله سبک زندگی و فعالیتها یا مناسبتها برای هر گروه از مصرف کنندگان تعیین می شود. بطور کلی هر گروه از مصرف کنندگان در انواع مختلفی از فعالیتها در زمانهای مختلف درگیر خواهند شد. مناسبتها ممکن است در یک روز از زندگی در نظر گرفته شده باشند. اطلاعات درباره سبک زندگی مصرف کنندگان مشابه اطلاعات مصرف اقتصادی- اجتماعی و جمعیت شناختی مصرف کنندگان است.
تعیین اقلام
تعیین محیط
تعیین نوع مصرف کننده
تعیین مناسبت
“چه وقت”
تعیین نیاز
“چرا”
تعیین روشهای خرید
چگونه"”
تعیین راه حل
بر اساس مناسبت
بهره برداری از مناسبتهای موجود و ایجاد مناسبتهای بعدی
شکل ۵-۲- فرایند بازاریابی براساس مناسبتها (Bhrl et al, 2012)
-
- تعیین نیاز: دراین مرحله بر مبنای هر یک از این فعالیتها که برای هر گروه از مصرف کنندگان تعیین شده، موارد استفاده یا نیازهایی (وظیفه ای یا عاطفی) برای هر طبقه از مصرف کنندگان تعیین می شود. اطلاعات درباره نیازهای مصرف کنندگان بطور عمده برمبنای اطلاعات اقتصادی – اجتماعی و جمعیت شناختی مصرف کنندگان، مشابه با مراحل قبلی جمعآوری و تجزیه و تحلیل می شود.
-
- تعیین روشهای خرید: در این مرحله کانالهایی که مصرف کنندگان ممکن است اقدام به خرید نمایند مشخص می شود. اصظلاح “چگونه” در این مرحله بر کانالهایی که مصرف کنندگان به روشهای گوناگون خرید می کنند، تمرکز می کند. در این مرحله نیز اطلاعات چگونگی خرید، برمبنای اطلاعات جمعیت شناختی و اقتصادی- اجتماعی مصرف کنندگان مشابه با روشهای قبلی جمعآوری و تجزیه و تحلیل می شود.
-
- تعیین راهحل بر مبنای مناسبتها: بر مبنای چه وقت، چرا و چگونه یا ترکیبی از این موارد، راه حلهای بازاریابی بر اساس مناسبتها بوجود می آید.
-
- بهره برداری از مناسبتهای موجود و خلق مناسبتهای بعدی: آخرین مرحله از این فرایند بر بهره برداری از مناسبتهای مصرف کنندگان تمرکز می کند. زمانی که مصرف کنندگان از محصولات و خدمات فعلی استفاده می کنند بازاریابان تلاش می کنند که مناسبتهای جدیدی را به مصرف کنندگان پیشنهاد نمایند (Behrle et al,2012).
۵-۲- راهبرد بازاریابی رویدادی
بازاریابی رویدادی زمینه مهمی برای رشد سریع بازاریابی و تبلیغات است که بعنوان عاملی مهم در ترفیع محصولات و خدمات یک شرکت در نظر گرفته شده است (Taranto,1998). بازاریابی رویدادی بطور کلی در مرحله معرفی و رشد چرخه عمر محصول استفاده می شود. بازاریابی رویدادی اغلب زمانی استفاده می شود که سازمانها قصد دارند محصولات جدیدی را به بازار عرضه نمایند یا سهم بازار جدیدی را بدست آورند (Berhrer & Larsson, 1998). آلن و همکاران[۳۱] (۲۰۰۲) معتقدند که راهبرد بازاریابی رویدادی باید برمبنای، نیازهای بازار (رفتارهای مصرف کننده، بخشبندیهای بازار، آگاهی از بازار، شکاف بازار و سهم بازار)، اهداف سازمانی رویداد (ماموریت، اهداف شرکت، راهبرد کسبوکار و موقعیت بازار)، قابلیت سازمانی رویداد (منابع سازمان، قدرتها و ضعفها، تجزیه و تحلیل رقیب و تجزیه و تحلیل صنعت) و فرصتها (فرصتهای رقابتی، بررسی محیط، جذابیت بازار و تهدیدها) باشد.
۱-۵-۲- مفاهیم مهم در بازاریابی رویدادی
بازاریابی رویدادی برای ردوبدل کردن (دادن و گرفتن) تجربیات مشتریان تلاش می کند. اگر مشتری در هنگام استفاده از محصول تجربه خوبی کسب نماید رابطه بین سازمان و مشتری قویتر خواهد شد. دو روش برای انجام آن وجود دارد: نخست از طریق تماس چهره به چهره مشتری و سازمان و دوم حقیقت، وقتی که تجربه واقعی ایجاد شده است برای زمان طولانیتری در حافظه میماند اگر در طول رویداد اشتباهی رخ دهد مشتری برای مدت خیلی طولانی آن را به خاطر میآورد. مفاهیم مهم در بازاریابی رویدادی عبارتنداز:
-
- پیام[۳۲]: هدف از بازاریابی رویدادی مکاتبه یک پیام از طریق رخدادهای برنامه ریزی شده که می تواند پیامدهای با ارزشی را برای مشتریان به دنبال داشته باشد.
-
- تعامل[۳۳]: بازار هدف در بازاریابی رویدادی شامل هر فردی که در یک زمان خاص، و در یک مکان خاص حضور دارد. تعامل از طریق چگونگی مشارکت مشتریان در مشارکتهای اجتماعی ایجاد شده، حاصل می شود و همچنین بستگی به این دارد که آیا مشتری در رویداد حضور دارد و یا اگر رویداد رخ داده باشد مشتری در چه مکانی حضور دارد که نیازمند تعامل بین مشتری و رویداد است (Behrer & Larsson , 1998).
-
- یکپارچگی[۳۴]: به نقل از لوتورپ[۳۵] (۱۹۹۷) بازاریابی رویدادی نباید یک فعالیت مجزا برای سازمان باشد. بازاریابی رویدادی باید مکملی برای راهبرد بازاریابی باشد و با آن یکپارچه و هماهنگ باشد. به نقل از میلگروم[۳۶] اهمیت بازاریابی رویدادی برای بازاریابان در این است که آن بخشی از راهبرد بازاریابی و راهبرد کلی کسبوکار باشد.
۲-۵-۲- اهداف بازاریابی رویدادی
بازاریابی رویدادی می تواند بهدنبال هدفهای متفاوتی باشد اما عمومیترین استفاده از بازاریابی رویدادی، تلاش برای ایجاد تصویری مطلوب از یک نام تجاری خاص یا برای کل سازمان، ایجاد آگاهی نسبت به نام تجاری و افزایش فروش به مشتریان است. هدف دیگر بازاریابی رویدادی اطلاعرسانی دربارۀ ویژگی جدید محصولات موجود یا نام تجاری محصولات جدید است (Eckerstein,2002). بهرر و لارسون (۱۹۹۸) معتقدند که هدف استفاده از بازاریابی رویدادی، افزایش انگیزه اقتصادی برای پیدا کردن روشهای ارتباطی مدرن و غیر سنتی، خواسته های بالاتر در بازاریابی شرکتها است، که این حقیقت بوسیله مارکوس[۳۷](۱۹۹۷) حمایت شده است کسی که ادعا می کند امروزه نفوذ رسانه بطور نامرتب در رویدادها، که همه بخشهای مدیریت برای دسترسی به مشتری نهایی را درگیر کرده، مورد نیاز است و هدف آخر افزایش دانش و تجربه بازاریابی از طریق رویدادها، که دانش و تجربه بازاریابی از طریق رویدادها را افزایش و نظامند ساخته است که این واقعیت را میتوان در بسیاری از سازمانهای بازاریابی رویدادی که به تازگی ایجاد شده اند، مشاهده نمود.
۳-۵-۲- نوآوری ارتباطی بازاریابی رویدادی
نوآوری ارتباطی بازاریابی رویدادی از طریق ویژگیهای زیر حاصل می شود: