۴-۶- جمع بندی فصل چهارم
بررسی پرسشنامه های توزیع شده در بین پرسنل شعب بانک انصار در قسمت غرب تهران نشان می دهد که سابقه خدمت پاسخگویان ۸/۷درصد ۱ تا ۵ سال، ۷/۱۵درصد ۶تا ۱۰ سال، ۹/۶۸ درصد۱۱ تا ۱۵ سال، ۸/۷ درصد بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند و همچنین ۴/۸۹ درصد پاسخگویان مرد و بقیه زن می باشند.
تجزیه تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و آزمون کولموگروف – اسمیرنف بیانگر آن است که کلیه داده ها در هر ۵ فرضیه از توزیع نرمال پیروی می کنند. لذا می توان از آزمون پارامتری استفاده نمود. نتایج آزمون پیرسون بدست آمده عبارت است از:
عملکرد سازمان:۰٫۷۷۰
سودآوری:۰٫۵۴۰
کیفیت در ارائه خدمات:۰٫۳۶۱
نوآوری در ارائه خدمات:۰٫۲۴۴
فصل پنجم
استنتاج و نتیجهگیری
۵-۱- مقدمه
در این فصل با توجه به پیشینه مطالعاتی و نیز تجزیه و تحلیل آماری فرضیه ها و مدل تحلیلی این پژوهش مندرج در فصل چهارم، به بحث و نتیجه گیری میپردازیم و پیشنهادهایی که از نتایج این پژوهش برگرفته شده است را برای سایر محققان مطرح خواهیم نمود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۲- بررسی یافتههای فرضیات پژوهش
بررسی فرضیات فرعی
۵-۲-۱ فرضیه اول : بین مدیریت دانش و نوآوری در ارائه خدمات بانک انصار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
یافته های تحقیق بیان می دارد که با توجه به مقدار p-Value بدست آمده در بخش مدیریت دانش و نوآوری در بانک انصار غرب تهران ، که برابر ۰٫۰۰۰ است و کوچکتر از معیار تصمیم گیری ۰٫۰۵ است لذا فرض H0 رد می شود یعنی فرض رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و نوآوری در بانک انصار غرب تهران وجود ندارد، رد می گردد. همچنین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری در بانک انصار غرب تهران، یک رابطه مثبت و مستقیم است یعنی این دو متغیر به صورت همسو تغییر می کنند. مقدار این رابطه نیز با توجه به یافته های فصل ۴ برابر ۰٫۲۴۴ است. از طرفی با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین ۱+ و ۱- در نوسان است، هر چقدر ضرایب به اعداد ۱+ و ۱- نزدیک باشند نشان دهنده قوت این رابطه است. لذا رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری در بانک انصار غرب تهران رابطه ای مثبت،مستقیم و ضعیف می باشد.
همانطور که نتایج تحقیقات یوسفی و دیگران (۱۳۹۰) با عنوان میزان تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه نیز نتایج مشابه این تحقیق را داشته است. آنان در این تحقیق توصیفی- همبستگی، بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده کردند. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و مدیران ۳۲ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه و ۲۲ واحد فناور و هسته علمی مستقر در مرکز رشد فناوری و ارتباطات دانشگاه ارومیه بود. روش نمونه گیری در این مطالعه روش دو مرحله ای خوشهای و طبقه بندی تصادفی بود. در این تحقیق ۱۷۰ پرسشنامه بین پاسخ دهندگان توزیع شد که از این بین ۱۵۰ پرسشنامه که بصورت کامل به سوالات پاسخ داده بودند، تجزیه و تحلیل شدند. در این مطالعه به منظور آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج آنان نشان داد که از نظر آماری بین مدیریت دانش و نوآوری محصول، نوآوری فرایند، نوآوری تدریجی و نوآوری بنیادی رابطه معناداری وجود دارد. از اینرو آنان بیان کردند که توجه بیشتر به مدیریت دانش باعث افزایش نوآوری در آنها می شود.
۵-۲-۲ فرضیه دوم : بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات بانک انصار در سطح غرب شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
یافته های تحقیق بیان می دارد که با توجه به مقدار p-Value بدست آمده در بخش مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات بانک انصار در سطح غرب شهر تهران، که برابر ۰٫۰۰۰ است و کوچکتر از معیار تصمیم گیری ۰٫۰۵ است لذا فرض H0 رد می شود یعنی فرض رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات بانک انصار در سطح غرب شهر تهران وجود ندارد، رد می گردد. همچنین رابطه بین مدیریت دانش و کیفیت ارائه خدمات بانک انصار در سطح غرب شهر تهران یک رابطه مثبت و مستقیم است یعنی این دو متغیر به صورت همسو تغییر می کنند.
مقدار این رابطه نیز با توجه به یافته های فصل ۴ برابر ۰٫۳۶۱ است. از طرفی با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین ۱+ و ۱- در نوسان است، هر چقدر ضرایب به اعداد ۱+ و ۱- نزدیک باشند نشان دهنده قوت این رابطه است. لذا رابطه بین مشتری گرایی و حجم فروش رابطه ای مثبت، مستقیم و ضعیف می باشد.
۵-۲-۳ فرضیه سوم : بین مدیریت دانش و سودآوری بانک انصار در سطح غرب شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
یافته های تحقیق بیان می دارد که با توجه به مقدار p-Value بدست آمده در بخش مدیریت دانش و سودآوری بانک انصار در سطح غرب شهر تهران، که برابر ۰٫۰۰۰ است و کوچکتر از معیار تصمیم گیری ۰٫۰۵ است لذا فرض H0 رد می شود یعنی فرض رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و سودآوری بانک انصار در سطح غرب شهر تهران وجود ندارد، رد می گردد. همچنین رابطه بین مدیریت دانش و سودآوری بانک انصار در سطح غرب شهر تهران یک رابطه مثبت ومستقیم است.