سن
نام آزمون
مطالعه
پایه ۱ تا ۹ ساله
آزمون پیشرفت تحصیلی کالیفرنیا[۸۲]
تیگز و کلارک[۸۳] (۱۹۶۷)
پایه ۳ تا ۹
آزمون پیشرفت تحصیلی متروپولیتان[۸۴]
دوروست[۸۵] و همکاران (۱۹۷۱)
پایه های آمادگی تا ۱۲
آزمون انفرادی پیشرفت تحصیلی پیبادی[۸۶]
دون ، مارک – وارت[۸۷] (۱۹۷۰)
پایه های ۱ تا۹
پیشرفت سریهای SRA در حساب[۸۸]
ثورپ ، لفیور و ناسلوند[۸۹] (۱۹۶۴)
پیش دبستانی به بالا
دامنه وسیع آزمون پیشرفت تحصیلی[۹۰]
جستاک و جستاک[۹۱] (۱۹۶۵)
- آزمونهای نوروسایکولوژیکی برای بررسی کارکردهای جزئیتر: طیف کلی ابزارهای بالینی نوروسایکولوژیکی برای بررسی کارکردهای ناقص استفاده میشود. از مفیدترین این آزمونها، آزمونهای کارکرد حافظه (کلامی، بینایی و عددی)، توانائیهای حرکتی– بینایی، ساختاری– بینایی، کارکردهای فضایی، فرآیندهای شناختیتر وکارکردهای اجرایی و مخصوصاً جنبه های مجزای پردازش عددی و محاسبه است. وینکمن[۹۲] (۱۹۷۴) آزمونی را برای ارزیابی عملیات شناختی (TEKO)[93] ایجاد کردکه بر اساس مفهوم مراحل شناختی پیاژه است که دارای خرده آزمونهایی برای بررسی توانایی بازشناسی ماتریس، اندازگیری، موقعیت فضایی و رشد تعداد است. این آزمون عملکرد ریاضی کودکان ۵-۸ ساله اندازه میگیرد (بزوفکا، هین و نیومارکر، ۲۰۰۰).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
از مشهورترین این آزمونها، مجموعه آزمونهای نوروسایکولوژیکی برای پردازش عددی و محاسبه در کودکان(NUCALC) است که بر اساس مدل سه رمزی (درون داد، بازنمایی درونی و برون داد) میباشد دارای ۱۲ خرده آزمون (شمردن رو به جلو و شمارش وارونه خواندن اعداد عربی، محاسبه ذهنی (+/-)، نوشتن اعداد عربی به شکل املائی، مقایسه مقدار اعداد گفته شده، مکان یابی روی یک خط عددی مشابه، ادراک برآورد کلی، قضاوت در مورد اندازه زمینهای، مقایسه مقدار عربی و مسایل داستانی است (وان استر، ۲۰۰۰).
- آزمونهای تشخیصی ریاضی: دامنه ارزیابی مهارتهای حساب در آزمونهای تشخیصی، وسیعتر و دقیقتر از آزمونهای پیشرفت تحصیلی است. اگرچه آزمونهای تشخیصی حساب به صورت انفرادی به افراد داده میشود، ضرورتی ندارد که آزمون گیرنده، همچون آزمونهای خواندن، دوره مخصوص آزمون را ببیند. مجموعه آزمونهای تشخیصی حساب، از چندین خرده آزمون تشکیل شده است که عملیات محاسبهای (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم)، اعداد اعشاری، اعداد کسری و غیره را ارزیابی میکند. از این آزمونها معمولاً در مواردی استفاده میشود که دانشآموزان دچار مشکلات جدی حساب باشند (منشی طوسی، ۱۳۶۹).
جدول شماره ۵- آزمونهای تشخیصی حساب (منشی طوسی، ۱۳۶۹)
سن
نام آزمون
مطالعه
ابتدایی
پرسشنامه مهارتهای پایه تحصیلی: ریاضی[۹۴]
آدامسون، شراگیو و وان ایتن[۹۵] (۱۹۷۲)
پایه های ۲ تا ۸
نمودارهای تشخیصی برای فرایندهای پایه در حساب[۹۶]
بوسول و جان[۹۷] (۱۹۲۵)