۹
درآمد هنرستان ها
۹۱۵.۴۷۵ هزار ریال
۱۰
درآمد فروش ساختمان های قدیمی
۱۷۶.۳۷۹ هزار ریال
۱۱
جمع
۷.۶۳۸.۹۶۶ هزار ریال
منبع : دفتر بودجه آموزش و پرورش استان سمنان
سوال(۶): درآمدهای مالیاتی دولت در استان سمنان و امکان پذیری تخصیص بخشی از آن به آموزش و پرورش به چه صورت است؟
برای آن که مبنای بررسی روشن باشد، نخست نظری اجمالی به انواع مالیات های مقرر در قانون مالیاتی ایران در همین رابطه اشاره می نمایم. قبل از اصلاحات سال ۱۳۶۰ سه نوع مالیات بر دارایی وجود داشت که مستقیماً به املاک مربوط بودند: مالیات بر املاک،مالیات بر اراضی بایر و مالیات بر مستغلات مسکونی خالی. این سه نوع مالیات کلاً از متن قانون حذف شدند و از انواع مالیات بر دارایی تنها مالیات بر ارث مانده است که طبعاً می تواند توارث املاک را هم در بر بگیرد. نهایت اینکه مالیات بر ارث مبحث خاصی است که منظور از برقراری آن دنبال کردن هیچ فلسفه یا مصلحتی در ارتباط با وضعیت خاص املاک و مستغلات نمی باشد تا به این مناسبت جایی در بحث موضوع این بخش را به خود اختصاص دهد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
به این ترتیب آنچه از قانون مالیاتهای مستقیم در ارتباط با املاک و و مستغلات بجای می ماند،به طور عمده در همان بحث مالیات بر درآمد املاک مطرح است که ما نیز همان را مبنای بحث و قیاس قرار می دهیم. البته اخیراً در جراید می خوانیم که سخن از برقراری مجدد برخی از انواع مالیات بر دارایی به میان آمده است. این بحث دست کم در مورد دو نوع از مالیات های ملغی شده قبلی یعنی مالیات بر اراضی بایر و مالیات بر مستغلات مسکونی خالی مطرح است. ولی تا وقتی که موضوع به مرحله عمل نرسد ملاک همان مقررات کنونی است.
درآمدهای مشمول فصل مالیات بردرآمد املاک را عمدتاً به چهار نوع می توان تقسیم کرد:
مالیات بر درآمد اجاره،مالیات نقل و انتقال ملک و سرقفلی،مالیات بر انتقال حقوق عرفی محلی (موضوع ماده ۷۴) و مالیات بر انتقال سایر حقوق مربوط به املاک (موضوع ماده ۷۴) و مالیات بر انتقال سایر حقوق مربوط به املاک (موضوع ماده ۷۶). از این چهار نوع،سومی و چهارمی در مقایسه با نوع اول و دوم چندان مهم نیستند و موارد وقوع آنها به اندازه دو گروه نخست نمی باشد. از این رو، برای سهولت بررسی بحث خود را روی دو نوع اول متمرکز می سازیم.
مالیات بر درآمد اجاره املاک مقوله روشنی است و در اغلب کشورها کم و بیش به یک مفهوم استنباط می گردد. در مورد نوع دوم یعنی انتقال املاک ذکر یک نکته مناسب به نظر می رسد و آن این که هر چند عنوان کلی فصل مربوطه قانون (مالیات بردرآمد املاک) است،و نیز با وجود این که در شرایط اقتصادی زمان حاضر انتقال ملک غالباً با تحصیل سود همراه است،اما نمی توان نادیده گرفت که حکم قانون مالیاتی در این خصوص (ماده ۵۹) کلاً منصرف از قضیه کسب سود یا تحمل زیان است و انتقال ملک را به هر حال و صرف نظر از این جنبه قضیه مشمول مالیات می داند. به عبارت دیگر،در اینجا مالیات بر عمل انتقال تعلق می گیرد و نه سود و زیان حاصل. در چنین شرایطی مالیات مورد بحث را نمی توان با آنچه در حقوق مالیاتی غربی Capital Gains Tax (مالیات بر عایدات سرمایه ای) می نامند مرتبط دانست،زیرا مالیات اخیر بر سود حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای (مشتمل بر اموال غیر منقول) تعلق می گیرد و برای محاسبه آن معمولاً تفاوت میان قیمت فروش و قیمت یا ارزش مال هنگام تحصیل آن در نظر گرفته می شود. البته روش کار ممکن است متفاوت باشد،چنان که برخی از کشورها مالیات جداگانه ای تحت همین عنوان یعنی مالیات بر عایدات سرمایه ای وضع نموده اند و برخی دیپر چنین منافع و درآمدی را بعنوان قلمی از اقلام درآمدهای مؤدی منظور داشته و به همان نرخ های عادی مشمول مالیات قرار می دهند. ولی به هر تقدیر این گونه مالیات با مالیات بر نقل و انتقال املاک فرق دارد و این دو مقولات جدا از یکدیگر به شمار می روند. آنچه ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم در نظر گرفته است همان مالیات بر نقل و انتقال املاک می باشد.
مالیات در استان سمنان به طرق مختلف دریافت می شود که به قرار ذیل می باشد.
۱-مالیات مستقیم
۱-۱)مالیات بر شرکت ها
۲-۱)مالیات بردرآمد
۳-۱)مالیات بر ثروت
۲-مالیات های غیر مستقیم
۲-۱)مالیات بر واردات
۳-۱)مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات
۴-۱)فرآوردهای نفتی
۵-۱)حق اشتراک تلفن
۳)مالیات های تامین اجتماعی و درآمدهای متفرقه
۳-۱)عوارض
۳-۲)تامین اجتماعی
این در حالی است که با اجرای قانون تجمیع عوارض ۰۱/۰۱/۱۳۸۲ کسوارتی شامل ۲ درصد آموزش و پرروش می باشد بدین منظور بند (د) تبصره ۸ قانون بودجه سنوات ۱۳۷۳، ۱۳۷۴، ۱۳۷۵، ۱۳۷۶، ۱۳۷۷، ۱۳۷۸ اعلام می دارد:
کلیه کارخانجات، بانک ها و شرکت های دولتی و وابسته به دولت و شرکت هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و شرکت های غیر دولتی موظفند ۲ درصد فروش و یا خدمات خود را در ذیل هر یک از قبوض و یا فاکتورهای فروش مشخص نمایند و به حساب های تعیین شده وارداتی که مستقیماً به مصرف نهایی می رسد مشمول پرداخت سود بازرگانی نیز عوارض فوق معادل دو درصد می باشد. کالاها و خدمات مشمول طرح ستاد تنظیم بازار و کالاهای صادراتی از شمول این بند مستثنی هستند.
این درحالی کلیه مالیات های دریافتی[۲۲] به صورت متمرکز عمل می شود. و مالیات های دریافتی در استان، در سطح استان توزیع نمی گردد.
وضعیت درآمدهای مالیاتی دولت ( مالیات های مستقیم ) طی دوره ۱۳۸۶ - ۱۳۷۸ ارقام: میلیارد ریال جدول (۴۰-۴ )
کل مالیات های مستقیم
مالیات بر ثروت
مالیات بر درآمد
مالیات بر شرکت ها
سال
کل