محل اخذ مدرک تحصیلی
نمودار ۴-الف-۱۵: توزیع فراوانی محل اخذ مدرک تحصیلی متخصصان تعلیم و تربیت
۱۶- تجزیه و تحلیل آمارهای توصیفی گرایش علمی متخصصان تعلیم و تربیت
جدول ۴-الف-۱۶: توزیع فراوانی گرایش علمی متخصصان تعلیم و تربیت
گرایش علمی | فراوانی | درصد | درصد معتبر | درصد تراکمی |
برنامهریزی درسی | ۱۰ | ۵/۶۲ | ۵/۶۲ | ۵/۶۲ |
سایر گرایشها | ۴ | ۰/۲۵ | ۰/۲۵ | ۵/۸۷ |
برنامهریزی درسی و سایر گرایشها | ۲ | ۵/۱۲ | ۵/۱۲ | ۰/۱۰۰ |
جمع کل | ۱۶ | ۰/۱۰۰ | ۰/۱۰۰ |
همانطور که در جدول مشاهده میشود گرایش علمی ۵/۶۲% یعنی ۱۰ نفر از پاسخدهندگان، برنامهریزی درسی میباشد. علاوه بر این ۲۵% یعنی ۴ نفر از متخصصان تعلیم و تربیت در سایر گرایشها (مشاوره، روانشناسی تربیتی، روانشناسی بالینی، فلسفه تعلیم و تربیت و…) مشغول فعالیت هستند و تنها ۵/۱۲% یعنی ۲ نفر از متخصصان تعلیم و تربیت هم در گرایش برنامهریزی درسی و هم در سایر گرایشها مطالعه و تحقیق نمودهاند. توزیع فراوانی گرایش علمی متخصصان تعلیم و تربیت در نمودار زیر نمایش داده شده است.
درصد فراوانی
گرایش علمی
نمودار ۴-الف-۱۶: توزیع فراوانی گرایش علمی متخصصان تعلیم و تربیت
ب) تجزیه و تحلیل پاسخهای بدست آمده جهت شناسایی آسیبهای موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی دوره متوسطه نظری با بهره گرفتن از آمار استنباطی
جهت شناسایی آسیبهای موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی از دیدگاه هر یک از سه گروه مورد مطالعه از روش آزمون t تک نمونهای[۴۲۲] (در مواردی که توزیع نرمال است)، و آزمون مجذور خی یک نمونه ای[۴۲۳](در مواردی که توزیع نرمال نیست) برای ۹ عنصر کلی برنامه درسی مهارتهای زندگی مندرج در پرسشنامه استفاده شد. پژوهشگر تلاش نموده است هر یک از گویههای مربوط به ۹ عنصر برنامه درسی مهارتهای زندگی را به تفکیک در متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانشآموزان شاخه نظری دبیرستانهای عادی- دولتی شهر تهران مورد آزمون قرار دهد تا وضعیت تأیید شدن یا عدم تأیید هر یک از گویههای مربوط به آسیبهای موجود در عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی را از دیدگاه سه گروه مورد مطالعه جویا شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به منظور جلوگیری از تکرار مؤلفههای طبقات مختلف برنامه درسی مهارتهای زندگی در جداول مختلف از واژۀ گویه و شمارۀ گویه در طبقه مربوطه استفاده شده است که در واقع معرف سؤالات پرسشنامه میباشد. در توضیحات مربوط به هر جدول نام گویهها نیز مورد اشاره قرار گرفته است. لازم به ذکر است که پرسشنامه پژوهش حاضر در آخر ضمیمه پایاننامه شده است.
جدول ۴-ب-۱: نتایج آزمون t تکنمونهای مربوط به مؤلفه اهداف