خیلی کم
۴۰
۴/۶۹
۴/۲۹-
۴۹/۱۸۵
۴
۰۰۰/۰
کم
۷۷
۴/۶۹
۶/۷
متوسط
۱۶۳
۴/۶۹
۶/۹۳
زیاد
۵۱
۴/۶۹
۴/۱۸-
خیلی زیاد
۱۶
۴/۶۹
۴/۵۳-
کل
۳۴۷
۳۴۷
همان طور که مشاهده می شود فراوانی های مشاهده شده در گروه های متوسط و کم بیشتر از فراوانی های مورد انتظار همان گروه ها می باشد و تراکم افراد در این گروه ها بیشتر از سایر طبقات است، در سایر گروه های متغیر فراوانی های مورد انتظار بیشتر از فراوانی مشاهده شده می باشند. همچنین با توجه به این که مقدار آماره محاسبه شده برای گویه اول مؤلفه اهداف برنامه درسی مهارتهای زندگی در سطح ۰۱/۰ و با درجه آزادی ۴ معنی دار می باشد، بنابراین فرض صفر مبنی بر عدم تفاوت بین توزیع مشاهده شده و مورد انتظار رد می شود. یعنی بین توزیع (فراوانی های) مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت معنی دار و آشکاری وجود دارد. بنابراین می توان اذعان داشت که تراکم داده ها در ردیف های متوسط و کم می باشد، پس می توان گفت که اکثر افراد نمونه (دانش آموزان) معتقدند که هدف های درس مهارتهای زندگی آن چنان که می بایست بر اساس نیازهای آن ها طراحی نشده است. در ادامه لازم به توضیح است چنانچه انتخاب هر یک از گروه های متغیر به طور تصادفی باشد انتظار می رود که فراوانی های منتظره هر طبقه (گروه) برابر با ۴/۶۹ باشد. همچنین از آن جایی که آزمون تک نمونه ای معلوم می کند که آیا تفاوت میان فراوانی های مورد انتظار و فراوانی های مشاهده شده در گروه نمونه، نظام دار یا حاصل شانس و تصادف است (هومن، ۱۳۸۴، ۲۳۷)، بنابراین می توان گفت با توجه به مقدار آماره خی دو ۴۹/۱۸۵ با درجه آزادی ۴، فرض تصادفی بودن انتخاب گروه های متغیر (خیلی کم، کم، متوسط و …) رد می شود و انتخاب گروه های متوسط و کم با بیشترین آراء توسط دانش آموزان یک انتخاب نظام دار و مبتنی بر درک و آگاهی می باشد. پس می توان گفت اکثر دانش آموزان با آگاهی از وضعیت اهداف برنامه درسی مهارتهای زندگی در مدارس اظهار می کنند که این اهداف آن چنان که می بایست بر اساس نیازهای آنها طراحی نشده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۴- ب – ۲۰: نتایج آزمون مجذور خی ( ) مربوط به فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار از دیدگاه دانش آموزان برای گویه دوم مؤلفه اهداف مهارتهای زندگی
گروه های متغیر
فراوانی مشاهده شده
فراوانی مورد انتظار
اختلاف فراوانی
مقدار
df