حفاظت
ضد بازاریابی
هم زمانی
تقلیل
تجدید حیات
تحریک
تبدیل
شکل۶:مقیاس لیتموسی تقاضا
تقاضا همیشه ثابت نیست وبه موقعیت اقتصادی عمومی و درآمد اجتماع و قدرت خرید و خود محصول بستگی دارد.
محصول یک چرخه ی زندگی برای خود دارد ابتدا نو است پس متقاضی کمی دارد رفته رفته محصول به حد مد می رسد پس تقاضا زیاد می شود بعدا محصول به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی از مد می افتد و از بین می رود البته شاید روزی دوباره از محصول کنار گذاشته شده استفاده شود مانند رنگ ایندیگو(نوعی رنگ آبی) که خیلی وقت پیش از مد افتاده بود و برای سنگ شور کردن جین ها دوباره سرکار آمد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
راه اندازی مجدد
کاهش
زمان
پایان
پایان ناگهانی به وسیله ابداع جید
رشد
مد
تقاضا
شکل۷:دوره عمر یک محصول
البته منحنی می تواند وجود داشته باشد که هیچ وقت محصول در آن از بین نرود مثل تقاضا برای روغن پخت و پز یا تقاضای برای غذا یا تولید کننده ای محصول را قبل از اینکه بمیرد اصلاح کند.
یک بازاریاب خوب باید ۴زمینه را مشاهده کند:
۱)مشتری ۲)رقبا ۳)کانالها ۴)کمپانی یا شرکت
که معمولا به همین ترتیب ذکر شده مهمند]۴و۳[.
مهمترین افراد برای فروشنده مشتری ها هستند چون پول می دهند و تمام حقوق کارکنان بوسیله مشتری ها پرداخت می شود و کمپانی فقط نقش توزیع کننده را دارد.
هنوز مشخص نیست چرا بعضی از کمپانی ها شکست می خورند؟ بعضی از کمپانی های ناموفق فکر می کنند فقط بفروشند و کمپانی های موفق به آرزوهای مردم فکر می کنند.
۱-۵- آنالیز بازار
فقط به معنای دانستن در مورد ارقام فروش نیست بلکه جمع آوری اطلاعات در مورد نیاز مشتری و فعالیت های رقبا خیلی ضروری است.باید رقبا را شناخت و برنامه ریزی های آنها را در نظر گرفت .بعضی از شرکت ها وجود دارند که به عنوان بیطرف توصیه و مشورت دهند تا یکسری داده را در اختیار بقیه شرکت ها بگذارند چون بدست آوردن این داده ها هزینه بر است پس خیلی ها از این کمپانی استقبال می کنند.امروزه سوپر مارکت ها جای بقالی ها را گرفته اند زیرا هم شیک هستند و بخاطر اینکه عمده فروشند و مردم نمیخواهند پول اضافه پرداخت کنند و واسطه گر ها هم در اینجا اهمیتی ندارند چون از عمده ای اجناس یکراست به سوپرمارکت ها میرود.فروشگاه های بزرگ بخش عمده این زنجیره اند چون خود در ذخیره سازی و حق العمل دادن و هزینه اینکه اجناس با کشتی بیاید را می دهندو به واسطه ها کاری ندارند.
برای یک بازاریاب انتخاب کانال توزیع مناسب خیلی مهم است. بهتر است که کمپانی خودش خودش را آنالیز کند.برنامه های بازاریابی وقتی واقعی تر است که نقاط ضعف و قوت را بشناسید و همچنین نقاط ضعف و قوت رقبا را هم باید شناخت. برای مقایسه کردن از روش محک زنی استفاده می کنند باید بهترین رغیب را با عملکردش در نظر گرفت بعد عملکرد خود را با رقیب مقایسه می کنند]۳[. بعد فرصت ها و تهدید ها مشخص می شود به این ابزار اس.دبلیو.او.تی [۲]۱ که مخفف (قوت- ضعف- فرصت – تهدید) است میگوییم.
سختی روش محک زنی بدست آوردن داده در مورد رقباست. به غیر از اسناد قانونی که ارائه می شود یک منبع خوب برای بدست آوردن اطلاعات از مشتری رقیب وشرکت در نمایشگاه های رقبا و بازارها و … است.فاکتورهای محک زنی اساسی در مقایسه با بازاریابی شیمیایی برای ۳ مدل کمپانی:
شکل۸: فاکتور های محک زنی برای بازاریابی شیمیایی ۳ مدل از کمپانی ها
خواص
بی___رقیب آ___شخص
۵ ۴ ۳ ۲ ۱
ضمانت شرکت
فرکانس بازدید کنندگان
زمان پاسخگویی به مشتریان
ظرفیت دفتر
کمک های اطلاعات
کمک های آزمایشگاهی