http://www.icc-cpi.int/Menus/Go?id=b7e416a8-54c9-413c-a09d-7f13f6b2abd2&lan=en-GB ↑
- http://www.icc-cpi.int/Menus/Go?id=e7d25b0c-e731-41e7-b5b3-0070a79c8377&lan=en-GB ↑
-http://www.icc-cpi.int/Menus/Go?id=d68354af-0f7c-45df-ab9d-57bede2e30a7&lan=en-GB ↑
-http://www.icc-cpi.int/Menus/Go?id=d68354af-0f7c-45df-ab9d-57bede2e30a7&lan=en-GB ↑
-http://www.icc.cpi.int/Menus/ICC/Situations+and+Cases/Situations/Situation+ICC+0204/Uganda.htm ↑
- Joseph Kony ↑
- Vincent Otti ↑
- Dominic Ongwen ↑
- Raska Lukwiya ↑
- Okot Odhiambo ↑
- http://www.icc-cpi.int/Menus/Go?id=f849c267-327a-4a72-9b11-fbfd8917de60&lan=en-GB ↑
-http://www.icc.cpi.int/menus/icc/situations%20and%20cases/situations/situation%20icc%200205/darfur%20sudan?lan=en-GB ↑
-www.icccpi.int/Menus/ICC/Situations+and+Cases/Situations/Situation+ICC+0105/Central+African+Republic.htm ↑
- Jean Pierre Bemba Gombo ↑
- www.icc-cpi.int/menus/icc/situations%20and%20cases/situations/situation%20icc%200105/related%20cases/icc%200105%200108/case%20the%20prosecutor%20v%20jean-pierre%20bemba%20gombo?lan=en-GB ↑
- http://www.icc-cpi.int/Menus/ICC/Structure+of+the+Court/Office+of+the+Prosecutor/Comm+and+Ref/Kenya/ ↑
- Kibaki ↑
- Odinga ↑
- http://www.icc-cpi.int/Menus/ICC/Structure+of+the+Court/Office+of+the+Prosecutor/Comm+and+Ref/Palestine/ ↑
- http://www.icc-cpi.int/Menus/ICC/Structure+of+the+Court/Office+of+the+Prosecutor/Comm+and+Ref/Guinea/ ↑
- Cassese, Antonio, International Criminal Law, Oxford University Press, Oxford 2003, P. 354 - 355 ↑
- به نحوی که بر اساس اظهارات مدیر اجرایی دادگاه بین المللی ویژه یوگسلاوی که در بازدید از آن دادگاه ایراد شد، میانگین مدت رسیدگی در آن مرجع بین المللی، سه سال برآورد شده است. ↑
- طرح صلاحیت تکمیلی معکوس Reverse Complementarity و یا صلاحیت تکمیلی نزولی Downward complementarity بر همین موضوع استوار است که مراجع ملی به تکمیل نارسایی های مرجع بین المللی همت گمارند و با محاکمه مرتکبین دون پایه و یا قضایایی که به مناسبتی همچون فقد شدت وخامت کافی در دیوان قابل پذیرش نیست در مبارزه موثر با بی کیفری مشارکت نمایند. ↑
- Adversary hearing ↑
- برای مطالعه در باره نظام دادرسی ترافعی (اتهامی) ر.ک : آشوری، محمد، آیین دادرسی کیفری، جلد اول، چاپ شانزدهم انتشارات سمت، (تهران ـ ۱۳۸۸) ص۱۹ به بعد. ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- برگرفته از بند ۴۴ رای دیوان دادگستری بین المللی در قضیه کنگو علیه بلژیک. ↑
-همچون ماده ۴/۲۳ قانون حدود صلاحیت قضایی اسپانیا مصوب ۱ جولای ۱۹۸۵ که بر اساس آن پرونده ای علیه نیروهای نظامی گواتمالا، جی یانگ زمین و همچنین در ۲۰۰۹ علیه برخی مقامات رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت در قضیه غزه تشکیل گردید. همچنین می توان به قانون صلاحیت جهانی بلژیک مصوب ۱۹۹۳ که به موجب آن محاکمات متعددی علیه عاملان نسل زدایی در رواندا که اکثرا به صدور احکام محکومیت دراز مدت گردید همچنین شکایاتی علیه شارون، یاسر عرفات، دیک چنی، جرج بوش، حسن هابره، یرودیا و سایرین اشاره نمود. ↑
-چرا که عقیده بر آن است جنایاتی که در عهود بین المللی منع شده اند جنایت علیه همه اعضای جامعه جهانی است و همه از آن تاثیر می پذیرند. ↑
-این رشته از شاخه های حقوق کیفری داخلی با دخالت یک عنصر خارجی می باشد.(droit penal international) ↑
- International offences ↑
- Principle of territoriality
این اصل به عنوان مهمترین اصل در رسیدگی به جرایم تلقی می گردد که حکایت از شایستگی دولت در واکنش علیه جرایم ارتکابی در قلمرو خود است؛ تا جایی که سایر اصول مربوط به صلاحیت مراجع قضایی به منظور تکمیل و تتمیم این اصل در مقررات گنجانده شده اند ماده ۳ قانون مجازات اسلامی، منعکس کننده این اصل است. ↑
- برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به:
Harvard Research Draft Convention 1935 ↑
- در این اصل دولت بر مبنای اصل حمایت از تبعه به صورت مثبت و یا منفی، حسب مورد در مقام امتناع از استرداد تبعه خود، اقدام به رسیدگی به جرایم ارتکابی در خارج از قلمرو خود_باجمع شرایط متعدد_ می پردازد (منعکس در ماده ۷ قانون مجازات اسلامی) و یا بر مبنای ترمیم جرایم وارده بر او کسانی را که علیه تبعه مرتکب جرم شده باشند را تعقیب و مجازات می کند.( این جنبه حمایتی از نظر مقنن ایرانی مغقول مانده است) ↑
- در این نوع صلاحیت، در عین حالی که قوانین ایران در قلمرو سرزمین عزیزمان نقض نشده بلکه مرتکب نیز تبعه ایران نمی باشد و عمل نیز لزوما در عداد جرایم بین المللی نمی باشد، بلکه منافع عالیه مملکتی مورد تهدید و تعرض واقع شده و از این رو اعمال صلاحیت جزایی ملی بر جرم ارتکابی واجد توجیه می باشد(موضوع ماده ۵ قانون مجازات اسلامی) ↑
- برای مطالعه بیشتر در این خصوص ر.ک : زمانی، سید قاسم، صلاحیت جهانی و بی کیفری، مجموعه مقالات همایش سازمان ملل متحد و مقابله با بی کیفری(۱۳۸۵)، چاپ اول ۱۳۸۷ ، ناشر: انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد. ↑
- صلاحیت بین المللی در مواردی به جریان می افتد که دیوان بین المللی کیفری در سایه صلاحیت تکمیلی قدرت ورود به موضوع را بیابد. ↑
- کنوانسیون ضد تبعیض نژادی در پاراگراف ب از ماده ۴ ،کنوانسیون اول ژنو در پاراگراف دوم ماده ۴۹ ، کنوانسیون دوم ژنو در پاراگراف ۲ ماده ۵۰ ، کنوانسیون سوم ژنو در پاراگراف دوم ماده ۱۲۹ ، کنوانسیون چهارم ژنو در پاراگراف دوم ماده۱۴۶
و کنوانسیون ضد تبعیض نژادی در پاراگراف ۱ ماده ۶ ↑
- Absolute universality ↑
- البته با توجه به اینکه در برخی کشورها محاکمه غیابی در خصوص جرایم مهم معتبر شناخته نشده است، اعمال صلاحیت جهانی متعاقب حضور فرد در کشور به اجرا در می آید لکن دولت می تواند به محض اطلاع از وقوع جرم بین المللی، نسبت به آغاز تحقیق و تعقیب اقدام نموده، محاکمه را به حضور مرتکب موکول نماید. ↑
- Relative Universality ↑
- Impunity ↑
- Ne bis in idem ↑
- همچون تهدیداتی که متعاقب اعلام جرم علیه سران آمریکاو رژیم صهیونیستی در بلژیک علیه این این کشور صورت گرفت و از جمله بیان شد که مقر نهادهای بین المللی که خود منشایی برای تامین قدرت و منافع بلژیک در عرصه بین المللی است از آن کشور خارج خواهد شد. ↑
- در این پرونده که به نام وزیر امور خارجه کنگو، یرودیا، شهرت دارد ، دولت بلژیک در ۱۱ آوریل ۲۰۰۰ ، اقدام به تعقیب و صدور حکم بازداشت یرودیا نمود درحالی که وی همچنان در مقام وزارت امور خارجه در حال ایفای نقش بود. بلژیک با نفی اعتبار مصونیت بین المللی در مواقع ارتکاب جنایت بین المللی، صادر نمود. النهایه، پس از اقامه دعوای کنگو علیه بلژیک، دیوان با بر حق دانستن کنگو، تلویحا وجود رابطه میان جنایت ارتکابی با دولت رسیدگی کننده را لازم دانست. ↑