ورودی ها(Xj)
خروجیها (Yj)
هزینهها (حقوق و مزایا و هزینه های عمومی)
تعداد کارکنان ستادی و پشتیبانی
فضای آموزشی
تعداد اساتید
نسبت تعداد هیأت علمی به دانشجو
میزان سرمایه گذاری بر روی تجهیزات آموزشی
تعداد ثبت نامی
سرانه شهریه هر دانشجو
نمره فرد ثبت نامی
تعداد دانشآموختگان
تعداد تألیفات
میانگین نمرات فارغ التحصیلان
میزان رضایت دانشجویان
میزان رضایت کارفرمایان
میزان ارائه خدمات به سایر واحدها
تعداد قبولی در مقطع بالاتر
میزان مبالغ دریافتی بابت پروژه ها
بدیهی است که میتوان موارد دیگری را نیز به جدول بالا افزود. این جدول صرفاً شامل مواردی است که در تحقیقات گذشته بیشتر به چشم میخورد.
حال باید دید کدامیک از موارد فوق را باید برای تحقیق حاضر انتخاب کرد. اگر چه هدف این رساله، ارزیابی کارایی گروه های آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ نبوده واین مقوله خود در پژوهشی مسقل باید مورد توجه قرار گیرد؛ با این حال تلاش می شود مواردی به عنوان ورودی و خروجی انتخاب شود تا معیار بهتری از کارایی واحدهای تصمیم گیری به دست آید و پیادهسازی الگوریتم و مدل ریاضی مورد بحث برای یافتن حاشیه امنیت کارایی گروه های آموزشی مناسب تر صورت گیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
با توجه به تعداد واحدهای تصمیم گیری(DMUj) مورد ارزیابی (گروه های آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ) که ۱۶ واحد می باشند و براساس قاعده سرانگشتی گفته شده در فصلدوم میتوان در مورد تعداد ورودی ها و خروجیها تصمیم گیری کرد:
۳ × (تعداد ورودی + تعداد خروجی) < تعداد واحد تصمیم گیری = ۱۶
آنچه در چنین شرایطی معمولا صورت میگیرد، انتخاب ۲ ورودی و ۳ خروجی یا انتخاب ۳ ورودی و ۲ خروجی است که در شرط بالا بگنجد و ضمنا حق انتخاب کافی برای ورودی ها و خروجیها نیز وجود داشته باشد. انتخاب ۱ ورودی و ۴ خروجی یا برعکس، اگر چه در قاعده بالا می گنجد لیکن چندان منطقی به نظر نمیرسد زیرا تمرکز را معطوف به فقط خروجی یا فقط ورودی می کند.
انتخاب ۲ ووردی و ۳ خروجی از میان ۹ ورودی و ۸ خروجی مندرج در جدول ۴-۱براساس رابطه زیر به ۲۰۱۶ حالت مختلف ممکن است:
و انتخاب ۳ ووردی و ۲ خروجی از میان ۹ ورودی و ۸ خروجی مندرج در جدول ۴-۱، براساس رابطه زیر به ۲۳۵۲ حالت مختلف ممکن است:
بنابراین در مجموع ۴۳۶۸ حالت انتخاب وجود دارد که از نظر تعداد ورودی و خروجی منطقی و همخوان با شرایط باشد. البته اگر تعداد کل حالات انتخاب ورودی ها و خروجیها بدون توجه به شرایط، شمارش شود در آن صورت، تعداد کل حالات بسیار بیشتر و برابر با حاصلضرب تعداد مجموعه های غیر تهی از دو مجموعه ۸و۹ عضوی یعنی ۱۳۰۳۰۵ حالت میشد.
۲۹-۱)(۲۸-۱)=۱۳۰,۳۰۵ )
واقعیت این است که هرکدام از این بیش از چهارهزار حالت انتخاب، مزایا و معایبی دارد و نمی توان به طور قطع و یقین، یک حالت را به بقیه حالت ها ترجیح داد. با این حال در این تحقیق برای انتخاب یک حالت، به چهار نکته زیر توجه شده است.
نکته نخست اینکه ورودی هایی برگزیده شود که بیشتر در اختیار گروه ها بوده و نشانگر مناسبتری از امکانات در اختیار آنها است. طبیعتاً بیشتر شدن چنین ورودی هایی باید این انتظار را ایجاد کند که عملکرد واحد برخوردار بهبود یابد. از میان خروجیها نیز باید به مواردی بیشتر معطوف شود که نشاندهنده عملکرد مطلوب واحد باشد.
نکته دوم اینکه، پارامترهایی به عنوان ورودی و خروجی باید انتخاب شود که اطلاعات آنها در دسترس باشد. برای مثال، خروجی رضایت کارفرما، اگرچه یک خروجی مطلوب به نظر میرسد، لیکن در کشور ما معمولا چنین اطلاعاتی در اختیار هیچکدام از دانشگاه های کشور نیست. در مورد برخی دیگر از پارامترها نیز چنین مشکلاتی وجود دارد. لذا محقق مجبور به حذف آنها است.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت رابطه میان ورودی ها و خروجیهاست. بدین معنا که لازم است خروجیها، متناسب با ورودی ها انتخاب شوند. خروجیهای انتخاب شده باید به گونه ای باشد که به نحوی، نمایانگر ورودی متناظر با خود باشد. به عنوان مثال، انتخاب تعداد دانشجویان ثبت نامی به عنوان ورودی، نمیتواند خروجی رضایت دانشجویان یا میزان ارائه خدمات به سایر واحدها را در پی داشته باشد. زیرا این ورودی، اثر حداقل مستقیمی بر روی چنین خروجیهایی ندارد. حال آنکه اگر هزینه انجام شده به عنوان ورودی لحاظ شود، به نوعی رضایت دانشجویان بابت هزینه های انجام شده می تواند یک خروجی مناسب قلمداد شود. پس با ورودی هزینه، میتوان خروجی رضایت دانشجو (و همچنین برخی دیگر از خروجیها) را متناظر کرد.
نکته آخر اینکه ورودیهای مختلف (و همچنین خروجیهای مختلف) نیز باید به گونه ای باشند که تاحدودی مستقل از هم به نظر برسند. برای مثال انتخاب دو ورودی تعداد اساتید و نسبت تعداد استاد به دانشجو به صورت توأمان، منطقی به نظر نمیرسد.
با توجه به تمام مباحث گفته شده، در مورد نمونه مورد مطالعه، دو ورودی و سه خروجی به صورت زیر انتخاب شده است.
ورودی۱: سرانه هزینه های انجام شده توسط هر گروه برای هر دانشجو (X1) .
ورودی۲: میانگین نمره (تراز کنکور) افراد ثبتنامی (X2).
خروجی۱: میزان رضایت دانشجویان (میانگین نمره ارزشیابی اساتید هر گروه) (Y1) .
خروجی۲: درصد پذیرفته شدگان مقطع بالاتر (Y2).
خروجی۳: تعداد تألیفات (Y3).
۴- ۴ تعیین میزان ورودی ها و خروجیها برای نمونه مورد مطالعه
پس از تعیین ورودی ها و خروجیهای سیستم، اندازه گیری هر یک از ورودی ها و خروجیها برای تمام واحدهای تصمیم گیری مد نظر است. تعداد ۱۶ گروه آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ که در مقطع کارشناسی فعالیت دارند به عنوان واحدهای مورد ارزیابی (DMUj) در نظر گرفته می شود. اسامی این گروه ها به تفکیک دانشکده در جدول ۴-۲ آمده است.
جدول ۴-۲: اسامی گروه های آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ به تفکیک دانشکده