دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت، گروه بازارگانی
پایان نامه کارشناسی ارشد
مدیریت بازاریابی - بازرگانی
عنوان:
انتخاب وزن های بهینه در روش های کارایی سنجی با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها ، مطالعه موردی داده های بانکی
استاد راهنما:
دکتر علیرضا امیرتیموری
استاد مشاور:
دکتر فدایی
نگارش:
شادی خیرخواه
تابستان۹۲
تقدیم به:
کسانی که مساعدت و محبت بیکرانشان روشنگرراه علم ومعرفت در تمام فراز ونشیب زندگی ام می باشد.
پدرومادرم
قدردانی:
سپاس بی کران ایزد را که مهربانیش،یادش و همراهی پیوسته اش همواره انگیزه من برای حرکت بوده است. سپس نهایت سپاس را از استادان گرامی ام دکتر امیرتیموری و دکتر فدایی دارم وبرای این بزرگواران آرزوی موفقیت وسلامت می کنم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چکیده
افزایش رقابت در صنعت بانکداری و حضور بخش خصوصی در این عرصه، مدیران بانک ها را به انتخاب مقیاس مناسبی برای انجام خدمات بانکی واداشته است؛ به طوری که آن ها همواره به ارزیابی عملکرد سیستم بانکی خود پرداخته و راهکارهای لازم را برای ارتقای آن اتخاذ نموده اند.یکی از دغدغه های مدیران سازمانها،آگاهی آنها از عملکرد سیستم های تحت مدیریت آنهاست.یک روش رایج در اندازه گیری کارایی، محاسبه نسبت خروجی ها به ورودی هاست ، یعنی از یک نسبت برای ارزیابی عملکرد استفاده می کنیم. تحلیل پوششی داده ها(DEA) به محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده با نسبت چندین ورودی و چندین خروجی می پردازد.در این میان واحد تصمیم گیری (DMU)هایی وجود دارند که دارای ساختار شبکه ای دو مرحله ای می باشند. تحقیق حاضر با عنوان طراحی تولید در دوره فعالیت آینده با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها مربوط به یک دوره یکساله در سال ۱۳۹۰می باشد.هدف از انجام این پژوهش پاسخ به این سوال است که چگونه می توان با بهره گرفتن از تکنیک های غیرپارامتری برای دوره بعدی فعالیت سیستم های تولیدی هدف گذاری نمود به گونه ای که کارا یی آنها بهبود یابد. نوع روش تحقیق توصیفی و با بهره گرفتن از استدلالهای ریاضی بوده،روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد.ابزار گردآوری اطلاعات ،اسناد و مدارک موجود در بانک بوده و مربوط به ۳۰ شعبه از یکی از بانکهای تجاری استان گیلان می باشد. در این راستا با بررسیهای زیاد نسبت به تعیین شاخصهای موثر به عنوان ورودی و خروجی اقدام نموده ، سپس با بهره گرفتن از مدل CCR[1]، به شناسایی و ارزیابی عملکرد شعب بانک پرداخته شد .نتایج نشان می دهد که ۱۰ شعبه از ۳۰ شعبه مورد بررسی کارا بوده که شعبات ناکارا با الگو قرار دادن شعبات کارا می توانند نقاط ضعف خود را بهبود دهند و سپس با توجه به نتایج حاصل از نرم افزار تغییرات تقاضا را برای دوره بعدی پیش بینی نمودیم ،که به عنوان راهنمایی برای مدیر جهت تغییر شاخص ها در دوره بعدی فعالیت مورد استفاده قرار می گیرد.
کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داده ها، فرایند دو مرحله ای، شاخص میانی، کارایی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست جدولها ۸
فهرست شکلها و نمودارها ۹
فصل ۱- مقدمه ۱۱
۱-۱- سرآغاز ۱۱
۱-۲- بیان مسئله ۱۲
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق ۱۴
۱-۳-۱- اهداف تحقیق ۱۶
۱۶
۱-۵- پرسش های تحقیق ۱۷
۱-۶- تعاریف تحقیق ۱۸
۱-۷- قلمرو تحقیق ۱۹
۱-۷-۱- موضوعی ۱۹
۱-۷-۲- زمانی ۱۹
۱-۷-۳- مکانی ۱۹
۱-۸- متغیرها ۱۹
۱-۸-۱- ورودی ها ۲۰
۱-۸-۲- خروجی ها ۲۰
۱-۸-۳- روش جمع آوری داده ها ۲۰
۱-۸-۴- روش تجزیه و تحلیل داده ها و ابزار اندازه گیری ۲۰