۲-۳ ضربان سنج
Belt ضربان سنج
۳-۸٫- روش اجرای تحقیق
پس از هماهنگی با سازمان آموزش و پرورش و کسب مجوز از حراست این سازمان با ارسال نامه و ذکر شرایط شرکت در این تحقیق به کلیه مدارس دخترانه راهنمایی شهرستان خوی از کلیه دانش آموزانی که دارای وزن بالا بوده و نیز دارای هیچ گونه سابقه بیماری خاصی نبوده و در هیچ برنامه ورزشی خاصی هم شرکت نداشتند، جهت شرکت در این پروژه پژوهشی دعوت به عمل آمد و طبق برآورد اطلاعاتی تعداد ۲۵۰ نفردانش آموز چاق و یا دارای اضافه وزن به عنوان جامعه آماری مشخص شد. از این جامعه آماری تعداد ۳۰ نفر با میانگین سنی ۱۱ تا ۱۵ سال انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و کنترل قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه سلامت و رضایت نامه، از هر دو گروه، درصد چربی، با اندازه گیری چربی زیر پوستی از نواحی سه گانه با کالیپر، تست درازونشست، آزمون ۵۴۰ متر،آزمون انعطاف پذیری و آزمون پرش سارجنت به عنوان پیش آزمون به عمل آمد سپس گروه تمرینی به مدت ۸ هفته به اجرای تمرینات پروتکل پرداختند. بعد از ۸ هفته از همه آزمودنی ها در هر دو گروه یک پس آزمون در تست های ذکر شده گرفته شد و اطلاعات توسط محقق ثبت گردید.
۳-۹- پروتکل برنامه تمرینی اصلی
برنامه تمرین اصلی شامل یک سری تمرینات هوازی به همراه یک سری تمرینات قدرتی بود. هرگروه برنامه تمرینی هوازی و قدرتی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در هر جلسه اجرا می شد. تمرینات به مدت ۸ هفته و سه جلسه در هفته و هر جلسه نیز به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامید. هدف اصلی در این پروتکل استفاده از یک سری تمرینات متنوع هوازی و قدرتی ساده بوده که برای آزمودنی ها حالت یکنواخت و تکراری نداشته و قابل اجرا در مدارس بوده باشد. تمرینات در هر دو نوع به صورت ایستگاهی داده می شد. شدت فعالیت در برنامه تمرینی قدرتی ۵۰ تا ۸۵ درصد حداکثر توان فرد در نظر گرفته شد که در سه هفته اول با ۵۰ تا۶۰ درصد حداکثر توان فرد شروع و در ادامه تا ۸۵ درصد حداکثر توان فرد بالا رفت و شدت فعالیت در برنامه تمرینی استقامتی نیز ۵۰ تا ۸۵ درصد HRmax در نظر گرفته شد که این برنامه هم در سه هفته اول با ۵۰ تا۶۰ درصد HRmaxشروع و در ادامه تا۸۵ درصد HRmax بالا رفت . پروتکل تمرینی برگرفته از پروتکل پاتریکا و همکارانش ۱(۲۰۰۸) با کمی تغییرات در نوع تمرینات داده شده است که ایشان از این پروتکل برای بررسی آثار این برنامه تمرینی برتغییرات توان هوازی و ترکیب بدنی در نوجوانان چاق استفاده کردند (۱۳۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۹-۱- برنامه تمرینی قدرتی
این برنامه در ۴ تا ۷ ایستگاه انجام می شد که در ۴ هفته اول در هر ایستگاه از تمرینات مقاومتی با بهره گرفتن از وزن بدن استفاده شد و در ۴ هفته دوم تمرینات مقاومتی با بهره گرفتن از توپ های طبی ۲ تا ۳ کیلو گرمی مدیسنبال داده شد. تمرینات ایستگاهی در ۳-۱ ست و هر ست ۲۵-۸ تکرار انجام شد. استراحت بین هر ایستگاه ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه و استراحت بین هر ست ۳-۱ دقیقه با توجه به مدت زمان فعالیت و سطح آمادگی بدنی آزمودنی ها داده شد.
تمرینات با وزن بدن شامل درازو نشست که در ابتدا کرانچ شکمی پایه داده شد و در ادامه از دراز و نشست کلاسیک استفاده شد و در آخر از دراز و نشست روی نیمکت استفاده شد. حرکت شنا که ابتدا از شنا روی دیوار و سپس شنا روی زمین با پاهای خم، زانو ها روی زمین، و در نهایت شنا با پاهای صاف روی زمین استفاده شد. حرکت اسکات بدون وزنه، دیپ روی نیمکت، پلانک دمر و حرکت آویزان شدن از بارفیکس و کشیدن بدن به سمت بالا و حرکت راه رفتن پایک. تمرینات با بهره گرفتن از توپ مدیسنبال انواع درازونشست با توپ که شامل: کرانچ شکمی پایه و دراز و نشست کلاسیک و دراز و نشست روی نیمکت بود که با توپ مدیسنبال انجام گرفت. حرکت اسکات با توپ مدیسنبال، انواع حرکات پلانک دمر، پلانک پهلو و پشت با توپ و در نهایت از انواع کشیدن های توپ جلوی سینه و بالای سر استفاده شد. هفته ۵ و ۶ از توپ دو کیلو گرمی و در هفته های ۷ و ۸ از توپ سه کیلو گرمی استفاده شد.
جدول۳-۱ برنامه تمرینی قدرتی
هفته | اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم |
شدت (حداکثر توان فرد) | ۵۰% | ۵۵% | ۶۰% | ۶۵% | ۷۰% | ۷۵% | ۸۰% | ۸۵% |
ست | ۱ | ۲ | ۲ | ۲ | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ |