جوانمردی
۰٫۶۹
تواضع
۰٫۷۸
نوع دوستی
۰٫۷۴
با وجدان بودن
۰٫۸۳
جدول ۳-۱) ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش
۳-۶-۲- روایی پرسشنامه:
معمولی ترین تعریف روایی با سئوال زیر شروع می شود:
آیا آنچه را که فکر میکنیم اندازه میگیریم واقعا اندازه میگیریم ؟
اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را ناروا و بی اعتبار سازد. در مبحث روایی به گونه کلی ذات واقعیت مورد پرسش قرار می گیرد. اعتبار را می توان بدون تفحص درباره مقیاس متغیرها مطالعه کرد اما مطالعه روایی بدون بررسی ماهیت و معنای متغیرها امکان پذیر نیست.
برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که از جمله این روش ها اعتبار محتوا و اعتبار عاملی است. در این پژوهش روایی محتوا[۲۳] و تحلیل عاملی تاییدی[۲۴] پرسشنامه بررسی شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۶-۲-۱- روایی محتوای پرسشنامه:
اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهندۀ آن بستگی دارد. اگر سوال های پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتواست. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و چند نفر از افراد مطلع از جمله اساتید و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مدیریت مورد تایید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار است.
۳-۶-۲-۲- تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه:
جورسکون[۲۵] تحلیل عاملی تاییدی را ابداع نمود. در این روش بر اساس مطالب قبلی یا نظریه مرتبط با همبستگی های عاملی متغیرها، فرضیه سازی می شود. سپس تا جایی که ممکن است، به برازاندن[۲۶](جور کردن) این همبستگی ها در ماتریس هدف می پردازد. (کلاین، ۱۳۸۰)
تحلیل عاملی تاییدی در واقع یک مدل آزمون نظریه است که در آن پژوهشگر تحلیل خود را با یک فرضیه قبلی آغاز می کند. این مدل که مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است، مشخص می کند که کدام متغیرها با کدام عامل ها و کدام عامل ها با یکدیگر همبسته می شوند. برای ارزشیابی روایی سازه نیز یک روش قابل اعتماد به پژوهشگر عرضه می کند تا از این طریق بتواند به گونه بارزی فرضیه هایی را درباره ساختار عاملی داده ها که ناشی از یک مدل از پیش تعیین شده با تعداد و ترکیب مشخصی از عامل هاست، بیازماید. روش تاییدی بعد از مشخص کردن عامل های پیش تجربی، از طریق تعیین برازندگی مدل عاملی از پیش تعیین شده، تطابق بهینه ساختارهای عاملی مشاهده شده و نظری را برای مجموعه داده ها آزمون می کند(هومن ،۱۳۸۷)
با توجه به ویژگی ها و کارکردهای تحلیل تاییدی، در این پژوهش برای سنجش روایی سازه ابزار اندازه گیری از این روش استفاده شده است. برای این مهم از مدل های اندازه گیری مربوط به نرم افزار LISREL استفاده شده است. روابط بین متغیرهای پنهان سرمایه اجتماعی، پیروی سازمانی، و رفتار شهروندی سازمانی با مقیاس های سنجش آن ها را سنجیدیم.
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی برای اطلاعات جمعیت شناختی و آمار استنباطی برای آزمون فرضیات استفاده شده است. آمار توصیفی محقق را قادر می سازد که اطلاعات را با روش معنی دار و موثری تلخیص و تنظیم کند. این روش ابزارهایی را برای تشرح مشاهدات آماری جمع آوری شده و کاهش اطلاعات به شکل قابل فهم، فراهم می سازد. همچنین برای پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده شده است.
۳-۷-۱- آزمون میانگین یک جامعه آماری:
در خصوص سنجش مطلوبیت شاخص ها دو دیدگاه وجود دارد. در دیدگاه اول گویه های کیفی(مقیاس ترتیبی) در نظر گرفته می شوند و از طریق آزمون دو جمله ای مورد ارزیابی قرار می گیرند. اما در دیدگاه دوم، گویه های کمی(مقیاس فاصله ای) در نظر گرفته می شوند. پس؛ محاسبۀ میانگین و انحراف معیار معنادار می شود. در دیدگاه دوم از آزمون میانگین استفاده می شود. در این آزمون میانگین جامعه در سطح خطای a مورد بررسی قرار می گیرد ( مومنی، ۱۳۸۶). در این آزمون مطلوبیت بیشتر بودن از ۳ (مقدار متوسط) می باشد که برای اجرای آزمون از نرم افزار SPSS 18 استفاده شده است. در تحقیق حاضر جهت سنجش متغیرهای اصلی سرمایه اجتماعی ، پیروی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی از آزمون میانگین استفاده کرده ایم. این آزمون تعیین می کند که هر یک از ابعاد و شاخص های متغیرهای تحقیق در چه وضعیتی قرار دارند و بر این اساس می توان پیشنهادهایی را برای بهبود این ابعاد در اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرز ارائه داد.
۳-۸- جمع بندی فصل سوم
در این فصل به بررسی روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش پرداخته شد. در ابتدا روش جمع آوری داده مورد بررسی قرار گرفت. سپس به پایایی و روایی پرسشنامه های مورد استفاده پرداخته شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقادیر بالای ۰٫۷ نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه ها است. همچنین، در تعیین روایی از روایی محتوا سازه استفاده شد که نتایج حاکی از روایی مناسب پرسشنامه ها است. سپس، به جامعه آماری تحقیق، نحوه برآورد حجم نمونه و نحوه نمونه گیری پرداخته شد. و در انتها نیز روش های آماری آزمون فرضیه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد و برای تنظیم ادبیات تحقیق از منابع کتابخانه ای استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
پژوهشگر پس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمعآوری کرد، نوبت آن فرا میرسد که با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده های جمعآوری شده را دستهبندی کرده و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه ها را در بوتهی آزمون قرار دهد و وضعیت آنها را روشن کند تا سرانجام بتواند پاسخی برای پرسشهای پژوهش بیابد (خاکی،۱۳۸۲). در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها، از فنون آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و انواع نمودارها برای تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی نمونه آماری و از آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیات مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است که در این فصل به طور کامل به آن پرداخته می شود.
۴-۲- آمار توصیفی
بر اساس سوالات جمعیت شناختی پرسشنامه، آمار توصیفی مربوط به عوامل دموگرافیک شامل جنسیت، سن، میزان تحصیلات، سابقه کار و نوع استخدام میباشد.
۴-۲-۱- جنسیت :
همانطور که در نمودار و جدول ۴-۱ مشاهده می شود ۴۹٫۶ درصد (۵۷ نفر) پاسخ دهندگان را مردان و ۵۰٫۴ درصد (۵۸ نفر) را مردان تشکیل داده اند.
جنسیت